.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Tuesday, July 27, 2010

..iNi BuNGa ApA??..

Jumaat lepas.. lepas balik keje lepak umah mak kejap masa amik budak².. we had our dinner there.. cooked by imported chef... my youngest sis punyer boypren.. dia chef di Nikko Hotel.. makan chef masak you.. saper tanak... ini penampilan Ah Chan yang pertama di kalangan ahli keluarga kami... kira sesi pengenalan lar kan.. beranie ko.. sangat salute dengan kegentlemannyer memperkenalkan diri dengan memasak makan malam untuk kami.. sebenarnya aku pon belum pernah berjumpa secara berdepan ngan owg yg selalu bawak adik aku kuar nie... yer.. nama dia memang Ah Chan.. and he's a Chinese Man.. muda lagi.. tua 3 tahun jer dari adik aku... ok enuf said.. itu kita sambung next entry.. aku nak citer pasal bunga di bawah...

Saper pernah tengok bunga nie?? Angkat tangan.... aper?? Tak tau!! Ikhss.. ikhss.. ikhss.. meh Kakpah bawak adik² sumer ke ensiklopedia tumbuh²an.. sesekali belajar tambah ilmu per salahnyer kan.. jom!

..perkenalkan bunga kenanga putih... ditanam di depan rumah Cik Anie.. jiran mak aku..

..tetiber jer aku terminat nak amik gambor.. sebab bunga nie nampak unik.. dan tak semena² jugak Cik Anie jadik mangsa interview aku petang tu...

..pernah tengok??..

Cik Anie kata aku asyik dok amik gambor bunga jer.. gambar dia aku tak amik pon... nah... this is for Cik Anie.. jiran mak aku...

..malu² pulak biler aku halakan kemera ke arah mereka..

..pandang lar sini.. tadi suh amik gambar.. Ina nak masuk blog nie.. hehehe

..seronok bersembang.. terkekeh² ketawa..

Aper lar yg dicerita mak aku tu.. dicerita penuh gaya.. yg mendengar penuh tanda tanya.. mak.. mak..

**********************
Okeh cukup.. jom kita tengok aper kata orang pasal sejarah.. latar belakang dan khasiat tumbuhan bernama Kenanga seperti di atas itue..


Kenanga bukanlah termasuk dalam tumbuhan herba. Ia adalah tumbuhan saka berbatang kayu dan mempunyai ketinggian yang boleh mencapai sekitar 5-20 meter dan hayatnya boleh mencapai puluhan tahun dengan diameter batangnya lebih kurang 0.1-0.7 meter.Ia sesuai tumbuh pada ketinggian 25-1000 meter dari aras laut. Tumbuhan ini boleh membiak melalui biji benih dan keratan batang. Sekarang, pokok kenanga selalunya di tut dan mula berbunga pada ketinggian satu hingga dua meter. Pokoknya juga tidak sebesar pokok yang tumbuh liar di hutan.bunganya yang berbau sangat harum dan wangi merupakan produk utama dari tumbuhan ini.

Kegunaan

Minyak ekstrak dari bunga kenanga (essential oil) digunakan dalam perubatan aroma terapi untuk menenangkan dan merelakskan jiwa terutamanya ketika PMS (pre-menstrual syndrome). ia juga digunakan untuk melegakan kesakitan atau kekejangan yang berlaku ketika haid dan juga melancarkan kitaran haid.ia juga mampu menurunkan tekanan darah, boleh digunakan untuk mengubat darah tinggi. Minyak ini juga boleh digunakan untuk kegunaan kosmetik seperti mengurangkan garis penuaan, menggalakkan pertumbuhan sel baru, merawat jerawat, mengatasi masalah kulit kasar dan berminyak, menggalakkan pertumbuhan rambut, menghilangkan kelumumur. Ia juga boleh digunakan untuk menghilangkan tekanan dan insomnia. Ia juga dikatakan boleh digunakan untuk mengatasi masalah mati pucuk (impoten) bagi lelaki dan frigid bagi wanita.ia juga dikatakan berkesan bila digunakan ketika demam biasa atau demam malaria bronkitis dan asma .Cara menggunakan: Untuk malaria dan asma, 3 kuntum bunganya yang telah dikeringkan dimasukkan kedalam segelas air panas yag mendidih dan ditutup,tapis dan minum apabila telah sejuk.untuk sesak nafas pula, segenggam bunga kenanga direbus dengan 2 gelas air bersama segenggam gula pasir hingga tinggal segelas air tapis dan minum airnya pagi dan malam.untuk bronkitis,segenggam bunga kenanga direbus dgn dua gelas air hingga tinggal satu gelas dan diminum pagi dan malam.Oleh kerana bunga ini mempunyai bau yang amat kuat, anda dinasihatkan agar tidak menggunakannya secara berlebihan kerana ini boleh mengakibatkan loya dan sakit kepala. Dapatkan nasihat doktor sebelum menggunakan sebarang persediaan herba.

Kata dari laman Richo Yul pula:

Mengobati Sesak Nafas
Caranya : Cuci bersih 3 - 5 buah bunga ke
nanga dan rebus hingga mendidih dengan 3 gelas air. Tambahkan 1,5 sendok teh gula pasir, saring dan minum 2 kali sehari pagi dan sore.

Menghilangkan Bau Badan
Caranya : Cuci bersih 3 - 5 buah bunga kenanga dan rebus dengan 4 gelas air sampai mendidih, tambahkan sedikit gula batu ( sebesar kuku orang dewasa ) . Saring dan minum airnya.

Mengobati Malaria
Caranya : Seduh 10 - 15 gram bunga kenanga kering dengan 200 cc air mendidih, tutup rapat dan diamkan beberapa saat, saring dan minum selagi hangat.

Mengobati Luka ( Sebagai Antiseptik )
Caranya : Cuci bersih 50 gram bunga kenanga dan tumbuk hingga halus, tambahkan 20 cc minyak kelapa yang sudah di panaskan sebentar. Setelah dingin oleskan pada bagian kulit yang sakit 2 kali sehari.

Kenanga (Cananga odorata) adalah nama bunga dari pohon yang memiliki nama yang sama. Ada dua forma kenanga, yakni Cananga odorata forma macrophylla, yang dikenal sebagai kenanga biasa. Kemudian Cananga odorata forma genuina atau kenanga filipina, yang juga disebut ylang-ylang. Selain itu masih dikenal kenanga perdu (Cananga odorata varietas fruticosa), yang banyak ditanam sebagai hiasan di halaman rumah.

Pohon kenanga Cananga odorata forma macrophylla tumbuh dengan cepat hingga lebih dari 5 meter per tahun dan mampu mencapai tinggi rata-rata 12 meter. Batang pohon kenanga lurus, dengan kayu keras dan cocok untuk bahan peredam suara (akustik). Memerlukan sinar matahari penuh atau sebagian, dan lebih menyukai tanah yang memiliki kandungan asam di dalam habitat aslinya di dalam hutan tadah hujan. Daunnya panjang, halus dan berkilau. Bunganya hijau kekuningan (ada juga yang bersemu dadu, tetapi jarang), menggelung seperti bentuk bintang laut, dan mengandung minyak biang, cananga oil yang wangi. Pohon kenanga ylang-ylang juga berupa pohon, tetapi tidak setinggi pohon kenanga biasa. Kenanga perdu yang biasa ditanam di halaman rumah, hanya bisa tumbuh paling tinggi 3 meter.

Kenanga bisas merupakan tumbuhan asli di Indonesia dan ylang-ylang tumbuhan asli Filipina. Kenanga lazim ditanam di Polinesia, Melanesia, dan Mikronesia. Di Indonesia, bunga kenanga banyak menempati peran di dalam upacara-upacara khusus misalnya dalam upacara perkawinan. Kenanga adalah flora identitas Provinsi Sumatera Utara.
***********************
Hmmm.. ammacam.. paham sudah?? Berjumpa lagi kita di kelas akan datang yer.. ;)

1 comment:

Ena said...

tiba2 ena rasa mcm tak pernah tengok pulak.. heheh..

banyak khasit rupanya..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails