.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Monday, May 24, 2010

SiLer SaRaPaN PaGie..

Selamat pagi semua... ;;) Dah breakfast blom?? Belom?? Ehh korang jangan tak makan pagi tau... No! No! No! This is not good to your body system.. nie aku nak kasik satu tips kurus badan... makan pagi is a must... mustiii.. harusss... sbb kalau ko tak makan pagi.. nanti kestabilan gula dalam darah ko caca merba.. biler kandungan gula dalam darah tak stabil.. maka metabolisma badan korang akan gagal menjalankan tanggungjawabnya dengan sempurna membakar kalori badan... dan maka itu.. setiap kalori yg korang ambil akan ditukarkan kepada lemak... haaaa ko... pilih maner satu... nak lemak ker nak makan sarapan... dan satu lagi.. kalau ko skip makan pagi... badan ko lemah nak keje... macam keta larrr.. nak jalan pon kena isi minyak jugak kan... same goes tu human...


Biler kita skip makan pagi... otomatik time lunch ko makan macam gembala gajah.. (abah aku nyer perumpaan tu..) maknernyer ko makan penuh pinggan.. sebab isyarat telah dihantar ke otak.. mengatakan.. ngko tengah kebuluran.. yerlaaa.. saper suh tak makan pagi kan... satu lagi.. biler badan dah interpret yg ur body sedang melalui fasa kebuluran... badan ko akan bakar muscle badan... dan mengakibatkan badan ko menggeleber.. sana sini lembek... lemak dia tak bakar.. sebab per?? Sebab.. dia simpan lemak tu tuk maser darurat.. maser tu aper jer yg ko makan akan di-storekan sebagai lemak.... sebab tu ler walau ko makan sikit.. badan ko naik kalah orang yg makan banyak... dorang makan banyak tapi metabolisma bakar kalori.. sebaliknya ko yg makan sikit... segala yg ko makan dia simpan sebagai lemak...


Jadi... makna kata... apa yang aku nak sampaikan kat atas adalah... jangan bagi sistem badan kita confuse.... biler dia confuse... kita jugak yg payah nak menyedarkan kekonpiusan yg kita buat itu.... believe me... memang payah!




1 comment:

.::WaNiE::. said...

confuse saya

minum air jek pagi2 boleh kira sarapan tak

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails