.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Thursday, May 27, 2010

SeMuA KeNa AMiK KuRSuS Nie..

Sabtu baru nie.. pepagi aku dah bangun.. belek map utk ke Masjid Negara.. sebab aku kena drive sendiri.. En. Ady jaga anak² kat umah.. aku ada kursus di sana.... bukan... bukan Kursus Kawen.. aku dah anak tiga weiii... for the first time juga dapat p kursus sekali ngan Mak... aku pick up mak kat umah... and off we go... aku nie kalau jalan tak biasa.. aku sangat was² nak memandu... kan senang kalau ada garmin kat keta nie... bila kita was² ketika memandu... otomatik konsentrasi dalam pemanduan itu tidak 100% kan... dan di awal perjalanan.. sintom biasa nak memandu tempat yg tak biasa dipandu sendiri.. kepaler lutut aku jadik kebas... urrgghhh... sangat tension perasaan itu... perasaan tu otomatik ilang biler telah selamat kereta diparkir... aku nie.. memang boleh drive... cuma.. masalah besar aku.. buta jalan... betullll... aku redah jerrr!!

Kursus when smooth... banyak ilmu yg aku dapat... sebab aper aku kata sumer orang kena amik kursus nie..?? Sebab kita semua satu hari nanti akan mati... dan memandikan jenazah itu Fardhu Kifayah... yg hampir kepada wajib.. kalau ada org mati... tak der org nak mandikan/tak tau mandikan... maka sekampung lar tanggung dosa.. jadik.. sebagai seorang hamba Allah yg semestinya akan kembali menghadapNya satu hari nanti... harus kita ambil tahu...

Kursus dari pukul 8.30 pg sampai lar 4.30 petang.. time abis dapat sijil sumer ngam² berkumandang azan Asar.. lepas solat sumer.. terus bertolak pulang... jalan pegi dan datang ke sini sebenarnyer idak ler susah... yg buat teraser susah tu sebab tak biasa drive ke sini... next time nak ke sini aku raser Insyaallah tak ader masalah...

Mak lar peserta yg paling tekun ketika kursus nie... dapat jer kertas.. mak belek dan bacer tak pandang tempat lain dah... tgk cara mak pakai spek.. perrghhh ada style... ada orang nak tiru?? Hehehe...

Tersenyum aku mendengar lawak dibuat Ustaz yg memberi ceramah.. lawak² time berceramah itu penting... elemen yg digunakan bagi memastikan sumer peserta memberi tumpuan dan tidak tawaduk di alam separa mati..

..ini adalah kursus ketiga bagi pegawai kerajaan yg perlu mencukupkan 7 hari berkursus.. maknernyer aku tinggal lagi 4 hari...

..antara mereka² yg turut sama menyertai kursus ini bukan takat pegawai kerajaan.. persatuan² penduduk juga org awam cam mak aku tu..

..peserta lelaki dan pompuan duk asing²... dah.. kursus agama kan.. kalau bukan kursus agama pon byk yg aku tgk sendiri duduk asing²... elok lar kan..

..kena pakai spek dah sekarang nie kalau nak jelas tgk slide yg di-project-kan di depan.. drive pon pakai spek jugak.. akak rabun jauh dik.. more to silau sebenarnya..

..makanan disediakan.. sarapan pagi juga makan tengah hari..

..bersemangat ustaz memberi penerangan dlm ceramahnya..

..penerang dengan contoh secara praktikal.. brother nie sorang yg dok jadik model kat depan.. sporting betul.. org lain sumer tak volunteer kan diri..

..ini bilik mandikan mayat orang kenamaan.. abis kuliah.. teori tadi harus dipraktikan dengan amali..

...memerhati mayat di depan..

..takot?? Tak ahh.. akak rileks jer.. dah 2 kali pernah mandi mayat... pertama ketika Arwah Abah.. kedua Arwah Maktuk...

..Ustazah memberikan penerangan.. budak² opis aku cuak biler aku cakap tu mayat betulll... berdebar² tunggu kain dibuka..

..heheheh... patung jer larrr... tak kan lar nak jadikan mayat betul bahan amali kan..

..yg bestnyer patung tu dilukis misai... berat dia cam berat org.. mmg berat.. bacer niat.. nak mandikan mayat tak bleh kasar... urut air ratakan ke seluruh tubuh mayat perlahan²... korang mesti pernah dengar kan.. ketika tercabutnya nyawa dari tubuh anak Adam.. umpama 100 kali tetakan pedang... so.. bayangkan luka² yg terjadi akibat tetakan itu.. sebab tu kita kena uruskan jenazah selembut yang mungkin... kipas angin pon tak boleh hala ke badan jenazah... pedih dan sakit dia kita tak rasa lagi... we have no idea...

Mayat² yang rambutnya diwarnakan, bertatu, kuku berkuiteks, bergigi emas/palsu.. tampal berlian hiasan di gigi atau apa² sahaja yg tidak asli di tubuh perlu ditanggalkan.. usahakan dahulu.. jika tak boleh.. biarkan.. jgn menyiksa mayat.. tibak perlu lah dicukur atau dicabut kuku² yg berkuiteks itu... ustaz cakap utk menyucikan lagi jenazah yg begitu.. sesudah dimandikan ditayamumkan pula..

Mayat dimandikan menggunakan air mutlak... menggunakan sabun atau air sembilan.. air campuran kapur barus, akar sintok, daun pandan atau apa² sahaja yg boleh menghilangkan bau mayat.. sebelum mandikan sunat kita mengangkat wudhuk dahulu.. kemudian kita niatkan menyucikan jenazah dari hadas besar.. najis dari perut jenazah perlu dikeluarkan sekiranya ada dengan mengangkat sedikit badan jenazah dengan perlahan perutnya diurut ke bawah.. bagi jenazah wanita.. najis di bahagian liang faraj juga perlu disucikan.. mayat hendaklah dimandikan di bawah lapisan kain.. pelihara aurat zahirnya.. iaitu dari dada ke bahagian sulit.. setiap sisa tinggalan tubuh jenazah seperti rambut atau kulit.. yg tertanggal perlu dikumpulkan utk dikafankan sekali..

Wajib bagi orang yg memandikan mayat memelihara mulutnya dari mendedahkan keaiban jenazah.. orang² yg mempunyai talian atau mahram kepada jenazah boleh menggunakan peluang terakhir ini untuk menzahirkan kasih sayang kita kepada si mati.. biasanya yg perempuan mandikan yg perempuan dan yg lelaki mandikan yg lelaki.. tetapi sekiranya yg meninggal itu ibu atau bapa atau yg lebih tua.. dibolehkan anak, cucu cicit.. tak kira jantina memandikannya.. (yg mempunyai talian sahaja).

Sebelum dimandikan segala persiapan utk mengkafankan jenazah perlulah disiapkan terlebih dahulu.. yang di tangan ustazah itu lah contoh serbuk tanah untuk tayamumkan jenazah.. sekarang sumer dah mudah.. dijual secara paket..

..antara bahan² yg digunakan..

..ini lah dia serbuk cendana.. untuk hilangkan bau mayat juga..

.."Ini apa?" Ustazah tanyer... dengan konfidennyer aku jawab.. "Sabut Kelapa!" Abis kena ketawa... itu akar sintok yer kengkawan..

..ini air mawar untuk wangi²kan jenazah..

..kain kafan dipotong.. untuk jenazah lelaki tiga lapisan kain.. jenazah wanita pula sekurang²nya lima... sebab org pompuan nie banyak bendalir dari badan.. ukuran kain kafan untuk jenazah yg biasa cukup 27 meter kain.. kalau besar.. guna lagi banyak..

Kapas digunakan bagi melapik di antara sendi² jenazah.. macam di pelipat² tubuh...

..ustazah menunjukkan cara meletakkan kapas pada model jenazah.. sebelum diletakkan kapas itu ditaburkan serbuk cendana tadi juga percikan air mawar..

..diajar juga cara balutkan jenazah...

..kakak nie dah sesak nafas.. tak tahan terus bangun.. dia raser ngeri berlakon sebagai jenazah..

..ustazah ini sangat kelakar.. hehehe

..emak tekun mendengar penerangan yg diberi.. ini kali kedua mak ikuti kursus nie.. dulu di surau taman mak dah hadiri kursus serupa..

..berjalan dari bilik amali ke dewan kuliah untuk acara penerimaan sijil..

..Alhamdulillah.. selesai sudah majlis ilmu..

..ketika menanti ucapan terakhir pengerusi majlis.. ohh.. kawan² dah hadiri kursus nie??


2 comments:

Ena said...

belum lagi..

cume macam akak la.. pernah la ikuti mandikan arwah jenazah kakak.. baru lagi masih terbayang2 di ruang mate..

nak kene pegi juge la kan kursus mcm tu..

ratna said...

bagus jugak kalau attend kursus cam gini..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails