.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Tuesday, May 11, 2010

PULAU SAH BESAR: Taman Herba

Hai..hai.. hai... bertemu lagi kita di slot citer cuti yg tak pernah abis.. hehehe... kenangan nie kenangan... harus dicatat buat ingatan... On the same day pegi air terjun kitorang juga singgah ke Taman Herba di Pulau Sah Kecil... pulau yg bertentangan dengan tempat kediaman kami di Pulau Sah Besar.. kitorang diturunkan di sini on the way balik dari air terjun... banyak sangat tumbuhan herba yg terdapat di sini lebih dari 200 spesis yg telah ditanam seperti yg dikatakan pakcik yg menyelia taman nie.. bagi student2 biotech mmg sangat2 direkomenkan utk membuat lawatan ke sini... macam2 korang boleh belajar.. teori dan amali... nak tau lebih lanjut pasal Taman Herba nie... boleh lar clik di sini..
Jom kita tengok latar belakang tasik nie pulak...

Tasik Kenyir yang terletak di hulu Sungai Kenyir, Terengganu merupakan tasik terbesar yang pernah dibina oleh manusia untuk menjana kuasa elektrik di Asia Tenggara. Tasik ini seluas 2,600 km persegi dan mengandungi 340 pulau kecil.

Semenjak kewujudan empangan di sini, kawasan sekitarnya terutama Kuala Berang telah mula dikenali oleh orang ramai baik dari dalam mahupun luar negeri. Tasik ini merupakan tempat pelancongan popular di Terengganu semenjak kewujudannya. Ia siap dibina pada 1988.

Tasik Kenyir telah menenggelamkan beberapa buah kampung dan juga hutan. Banyak haiwan liar telah diselamatkan semasa pembinaan empangan ini. Pembinaan empangan ini telah mewujudkan pulangan ekonomi kepada penduduknya yang majoritinya adalah petani. Secara tidak langsung, penduduk di sini dapat menaikkan taraf sosial masing-masing. Kedatangan pelancong ke sini yang terkenal dengan jagung manisnya telah menaikkan nama bandar Kuala Berang di mata pihak luar yang sebelum ini dikenali sebagai 'bandar mati'.
Sumber dari Wikipedia.org
Okeh kita citer sambil tgk gambar..

..kitorang di pintu gerbang Taman Herba.. baru sampai nie..

..Ainna letih tak bangun2... nyenyak betul dia tido..

..di pondok rehat dia.. aku masih tembun.. hehehe

..banyak betul pokok2 di situ..

..tumbuh2an herba yg terdapat di situ ditampal kat atas atap di pondok harmoni.. tempat penerangan kepada tetamu di situ..

..ada banyak sebenarnya gambar herba nie.. tapi takkan nak letak sumer kan..

..En. Ady mencuba air renehan "Tongkat Ali".. aku pon raser jugak.. aku minum dedua.. mas cotek pon aku minum.. tongkat ali raser dia pahit kelat.. tapi memberi tenaga.. mas cotek raser dia macam teh cina.. sedap jer.. pas minum air herba nie badan raser sedap jer.. sengal2 sendi sumer ilang.. cergas dan bertenaga..

..haa.. ini lar ruper dia air herba tu.. yang jernih tu air "Tongkat Ali" yg kaler cam teh tu air "Mas Cotek + Kacip Fatimah"..

..mak tapau air tu dalam botol.. utk adik aku lilis yg menunggu hari nak bersalin.. utk diminum dalam pantang..

..nie peta pelan konsep Taman Herba di pulau sah kecil tu..

..akar2 kayu tu direneh dalam periuk tembikar nie lar.. teraser cam drama klasik dedolu laks.. hehehe

..En. Ady bersoal jawab ngan pakcik penunggu pulau.. ahahaha..

..nie lar pakcik tu.. dia nie lar yg selia Taman Herba nie..

..korang tau nie herba apa.. di sebelah kanan yg kayu dikerat2 tu "Tongkat Ali" dan yang sebelah kiri tu pulak ialah daun "Mas Cotek"..

.."Mas Cotek".. "Tongkat Ali" dan kayu "Kacip Fatimah"

..seperti yg aku ceritakan di atas.. tu papan tanda dia.. "Pondok Harmoni"

..Hijau pemandangan di situ..

..orang ngantuk bermuka monyok..

..si Alyaa dipimpin ayah.. baru lepas jatuh tertomoih tu.. org berjalan dia berlari.. tak dengar cakap.. dah dapat pakej ngan ayah.. marah dan kena bebel.. sendiri cari kan..

..semut yg aku bulatkan kat atas tu besar tau.. mak aku panggil mender tah.. aku ingat ker permaisuri semut ker apa ker.. tapi sekali tengok sumernya sama size daaa..

..sampai jer umah (kat situ lar) sumer pakat landing depan tv.. penatttt...


2 comments:

.::WaNiE::. said...

kak, berapa ratus kene bayar akak amik pakej ke ape utk pegi tempat2 ni? haritu pi mandi air terjun pun 120 gak

aiDieNa said...

Pi mandi air terjun mana sampai RM120? Ohh pasal pakej & baper ratus.. kalau baca entry pertama pasal percutian nie musti tau.. siap ngan tol n route nak ke sana sumer dah citer.. ;)


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails