.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Thursday, May 20, 2010

..The Descent 2 dari KanTa MaTaKu..

Seperti yg telah aku ceritakan dlm entry yg lepas.. pasal dapat 2 tiket free to watch the preview of The Descents 2 dari Nuffnang.. dan ini pandangan aku yg idak ler pakar men-review filem ini.. sebab tu aku cakap.. filem nie dari kanta mataku.. (seorang)..


18 Mei 2010 seperti yg tertulis dalam email jemputan dari nuffnang.. aku dah ingatkan En. Ady supaya balik awal.. sebab takut tak sempat.. dan kalau sumer ingat... petang tu hujan maha lebat... aku agak tak sedap hati.. mesti jalan jammed teruk nieh... di office aku tuka baju kurung dengan jeans & shirt.. (sib baik tuka.. kalau tak aku sorang jer yg pakai baju kurung tgk movie malam tu.. hehehe) berpayung menuju ke parking... naik keta n fetch En. Ady kat opis dia di KLCC... switch driver lar jugak kan... aku amat tidak selesa memandu time hujan.. mata aku cepat pedih dan mengantuk.. Ohhh.. on the way ke e @ Curve En. Ady masuk jalan hala ke Bangsar.. but was stucked tak gerak²... seperti yg dijangkakan.. jalan jammed sana sini... and to our curiousity.. the motorist sumer berpatah balik... satu demi satu... kitorang bingung apa yg jadik kat depan... dlm keadaan ujan tu.. aku bukak tingkap dan bertanyer pada seorang motorist apa yg dah jadik kat depan sampai dorang sumer berpatah balik... dia kata ada lobang besar... haa?? What the... camner nak pegi nie.. dan lepas tu berbondong² keta bomba & ambulance & police sampai... dalam keadaan sangat tertanyer²... aku berkata pada En. Ady..

"Abang.. pusing jerlaa keta nie" Kebetulan kitorang di lane paling kiri di sebelah emergency lane..

"Takpe ker.. salah tu Yang memandu lawan arus.." Jawab En. Ady yg skema..

"Sampai biler nak tunggu sini.. kalau ada ruang nak jalan kat depan tu tak kan lah moto² tu patah balik... dorang tu kecik jer" Aku menyuarakan ketidakpuasan hati aku..

"Boleh ke kluar..?"

"Alaarr.. boleh jer.. keta kita kecik jer.. kita pusing emergency lane nie masuk simpang sebelah sana..." Jarak kami dari simpang ada lar dalam 100 meter...

"Jap abang tengok keta.. tak per ker nanti abg sorang jer yg pusing" En. Ady masih ragu² dengan saranan aku..

"Alarrr.. tak per.. nanti abg pusing.. ada lar keta lain yg ikut pusing.." Dan memang betul.. elok jer kitorang pusing.. ada keta lain kat belakang kitorang yg ekot sama...

"Camner Yang.. nak pegi jugak ker.." En. Ady bertanya bagi menentu niat kami ke sana..

"Pegi jer lah.. lagipun dah antar confirmation email kat nuffnang kata nak pegi.. kalau tak pegi next time tak dak lar nak dapat lagi.. lagipun amik tiket pukul 8.30 mlm.." Maser tu jam dah pukul 7.30 malam.. aku tekad dengan keputusan aku.... dan kitorang meneruskan perjalanan ekot Jalan Duta....

Sampai jer kat luar kaunter wayang 10 minit lagi 8.30 mlm... dah berderet nuffnangger yg beratur... wah.. pepepon lega... dah jmp kaunter.. so proceed cari tempat solat... Maghrib dah nak abis... dan alangkah.. tempat solat bersebelahan jer ngan wayang... senang urusan kami... selesai solat batur & amik tiket... dan pastu masuk bilik semayang balik tuk solat Isyak.. tayangan start kul 9.30 mlm.. byk maser lagi... kitorang sempat makan Mee Jawa dulu kat restoran masakan Indonesia bernama Gobok... makan cecepat dan terus ke panggung.. first time without any pop corn or air in hand... perut dah kenyang kan...


Okehhhh... intro dah abis.. back to the main topic...

Bagi aku plot citer nie simple... xpdc menyelamat.. dalam gua.. gelap.. seram.. jmp bangkai.. makhluk makan daging.. selamatkan nyawa.. dan sorang berjaya kuar..

Kisahnyer camnie.. sorang ahli xpdc jelajah gua yg hilang selama 2 hari dijumpai selamat tapi tanpa ahli² xpdc lainnyer... yg selamat tu nama dia Sarah.. Sara dijumpai berlumuran darah dalam keadaan trauma dan hilang ingatan.. dia dibawa ke hospital.. semasa dalam rawatan.. dia tidak mampu memberikan apa² maklumat tentang kawan²nya yg lain.. (yerla ilang ingatan) lalu dipaksa turun semula ke gua itu (memandangkan dia satu²nya yg pernah sampai di situ) oleh Sheriff Vaines (ketua polis yg sangat poyo & very annoying) mengikuti operasi menyelamat mencari 5 orang kawan²nya (yang semuanya perempuan) yg lain.. selain dikatakan dapat memulihkan kembali ingatannya yang hilang..

Sepanjang operasi tanpa diduga.. mereka berdepan ancaman nyawa yg sangat merbahaya.. sedikit demi sedikit ingatan Sarah kembali.. dan tiba² menjadi agresif dan melarikan diri dari kumpulan itu.. dan di sinilah debaran itu bermula.. Ketua Polis yg keras kepala tu telah melepaskan tembakan (yg mana pistolnya itu telah dinasihatkan agar ditinggalkan sebelum turun ke gua itu) dan mengakibatan runtuhan berlaku.. salah seorang dari ahli penyelamat (Cath) terperangkap di dalam runtuhan batu... mereka terpisah.. dan keadaan menjadi lebih kelam kabut apabila seorang demi seorang diserang makhluk pemakan daging yg tinggal di dalam gua itu... (satu koloni seakan manusia, ada jantan ada betina.. bergigi tajam berkulit pucat licin dan bertelinga tirus dikenali the crawler)..

Hanya satu cara mereka dapat menyelamatkan diri dari situ.. diam.. bergerak dengan hati².. (The Crawler nie buta.. tapi sangat peka bunyi.. sekali ko jerit.. selamatlah bersemadi di sana.. diratah sehingga menjilat jari macam ayam KFC.. eiiii)..

Aku sangat suka citer thrill horror adventure nie... dapat raser hormon adrenalin aku turun naik.. (yg jerit poyo² malam tu aku lar.. ahahaha.. ngeri dan excited.. teraser macam aku yg nak kena makan.. makhluk tu sangat hodoh dan menggelikan.. eyucckkkss.. badan dia berlendir dan tak berbaju.. of course lar kan) Lepas satu scene si Cath yg terperangkap dlm gua tu hampir dimakan.. aku leh tercungap² penat cam berlari 100 meter.. tengok wayang pon bleh bakar kalori wehhhhh!! Sangat lega lepas dia selamat..

Dan part paling menggelikan tekak juga hati aku.. bilermaner dorang terjun ke dalam air kuning yg berketui² bagi menyelamatkan diri dari Crawler yg terjun sama nak geget dorang.. ingat lagi.. aku cakap maser tu..

"Eiii... air taik ker kuning² tu.. semacam jer.." dan elok jer diorang berjaya bunuh si Crawler tu.. datang bertenggek sekor Crawler melepaskan berketui² taik ke dalam takungan air di bawah tu... dorang pon pandai pakai sistem kumbahan wooo... walaupon duduk dlm gua.. dorang berak satu tempat jer.. ahahahaha... seram² pon lawak juga...

Last sekali cuma sorang jer yg berjaya kuar dari gua tu.. (tu pon aku tak pasti selamat ke tak.. sbb lepas tu dia dipukul oleh org tua yg jaga pintu masuk lombong untuk turun ke gua tu.. yg mana dorang jumpa sebelum sumer meneruskan operasi.. sangat keji orang tua tu.. susah payah orang tu selamatkan diri.. dia bleh seret pompuan (Deputy Rios) yg dah pengsan tu letak balik kat lubang gua tu.. aku raser kan citer nie mesti ada part 3 pulak... dan aku raser jugak kan.. orang tua pelik tu lar bapak kepada makhluk2 tu.. eiiii.. begitu lar kisahnyer... kalau nak lagi feel.. p tengok sendiri.. sekian....

Ini lar dia Sherif yg poyo dan bodoh itu.. sangat menjengkelkan.. boleh pulak di saat² kecemasan dia p garikan tangan si Sarah tu dengan tangan dia sbb takot si Sarah tu.. adalah tindakan yg sangat² IDIOT... camner lar bleh jadik polis... dlm keadaan memperjudikan nyawa camtu dia berani amik risiko bodoh!!

..ruang yang sempit.. berbucu.. berliku² dan gelap pulak tu.. ketelitian yang tinggi dalam melangkah amat diperlukan dalam keadaan itu.. (teringat maser join xpdc jelajah gua maser kat UiTM dulu maser tengok citer nie..)

..ini lar dia makhluk hodoh lagi mengerikan itue..

..dorang tengah kenduri daging org.. tapi dorang buta.. tu pasal tak pasan Deputy Rios yg ada kat situ..

Out of 5 stars.. aku bagi 4 stars utk citer nie.. sebab mampu buat aku tercungap²!! (Walaupon En. Ady kata budget dia lebih murah dari The Descents yg pertama dulu.. En. Ady kata darah dia cam tomato.. ahhh janji merah kan.. hehehe)

Kepada yg suka jerit².. boleh lar tgk citer nie.. jerit puas².. ahahahahha....


3 comments:

aMy@LoLipOp said...

uihhh xsaba la rasanya nak tgk yg num 2 ni ..
awak plak dah crita macam ni ..
tp num 1 mmg puas hati tgk sbb kwn Sarah yang curang dgn husbnd Sarah tuh mampos kena tggl kat dlm gua tuh !
slalu gambar2 mcm ni mmg akan ada byk smbungan ..
leh geng ni awak dgn saya mnat crita horror ..
saya mmg into sgt crita horror ..
tp dlm byk2 crita horror plg saya rasa layan n original crita texas chainsaw massacre ..
pena tgk x?

Ena said...

bestnyerr..

ena dah lamer tak p tengok wayang.. ntah biler la nak dapat peluang camtu.. sob sob sob.. stress juge kdg t bile terperuk kat umah tak kemana2.. tensi ngan budak2 lagi..

eheheh.. terkeluar topik pulak.. hoho.. soweee la kak.. ena memg over bab membebel nie.. hahahha

aiDieNa said...

Amy,
E'ehh.. punya minat yg sama.. of course bleh geng.. hehehe.. hmm sebenarnya dlm yg no. 2 nie kawan si Sarah Juno tu blom mati.. dan dorang jmp balik dlm cita tu.. tapi dedekat nak abis citer nie touching jgk larr.. Sarah menangisi pemergian Juno..hoootexas chainsaw massacre.. citer tu.. macam pernah dengar.. blom tgk lagi.. hihihi.. best tak??

Ena,
Memang arr kan.. duk umah sajer saper tak tension.. ajak ler Iwan tu kuar dating².. baru mesra ikatan rumahtangga.. hehehe


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails