.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Thursday, November 16, 2006

..Anak..

Alyaa tak baper sihat semalam... sian dier... mak aku kata seharian dia meragam.. yelah petang tu aku pegang.. badan dia panas sket.. mak aku kata anak aku cam nak demam... pas maghrib tu kitorang bagi dia ubat demam... elok jer badan dia... suhu spt biasa balik... Alhamdulillah... kalau Alyaa tak sihat.. tak senang ler kami laki bini nak bekerja... asyik dok teringat kat dia jer... pagi tadi maser nak gie keje pon... sayu jer pandangan mata dia... dia tenung jer ayah bonda dia kat pintu.... mata tak berkelip... alarrr.. ciannyer nak tinggal...

Alyaa sekarang dah pandai meniarap... dah pandai menjerit.. eksperimen suara dia.. menjerit kuat²... dia suka sgt biler org main ngan dia... berkepak sakan lar tangan ngan kaki dia biler org agah dia.... Alyaa juga dah pandai mengekspresikan perasaan dia pada org.... dia marah.. ngantuk.. rimas... sumer dah pandai tunjuk..
Aku paling suka tgk Alyaa time dia tido... tenang dan innocent jer muka dia... biler pandang muka naif dia.. raser macam nak peluk dia kuat².. nak lindungi dia dari segalanya.. dia mmg anugerah Allah yg tak ternilai buat kami... suci tanpa dosa.. kita sbg ibubapa lah yg mengisi keperibadian anak² naif ini dengan segala kelengkapan untuk menghadapi rencah kehidupan dunia juga persiapan menghadapi akhirat.. Anak² pinjaman dari Allah SWT untuk kita asuh dan didik dgn penuh tanggungjawab...

Semasa kecil ditatang bagai minyak yg penuh... sudah besar hendaknya semua pengorbanan hari ini berbaloi... mmg tidak diharapkan balasan... cukuplah sekadar kasih sayang yg tak berbelah bagi... aku paling sedeh melihat keluarga yg porak peranda... anak tidak hormatkan ibu bapa... tiada kasih sayang jauh sekali belas ehsan terhadap tangan yg mengasuh dan membesarkan...krisis kekeluargaan dlm masyarakat kita skrg nie kian meruncing... sampai ada anak yg sanggup membunuh org yg melahirkannya ke muka bumi ini... dah byk kes yg kita dgr.. tetiap kali mendengar berita sebegitu... tersayat hati ini... ayuhai apalah gerangan budi anak yg dibelai dan dimanja....... semoga anak² kita semua menjadi anak² soleh dan solehah yg boleh dibanggai kelak..... Amin...~!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails