.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Friday, March 31, 2006

" LiFe IS 2 SHORT & fRiEnDs aRe 2 fEw "

Hari nie aku nak bercerita ttg diri aku.. Who Am I?? Aku seorang perempuan Melayu.. walaupon hakikatnya darah yg aku warisi dah bercampur aduk... (ada Arab, Siam, Pakistan + Melayu.. hehe!) Namun aku tetap anggap diri aku nie anak Melayu.. sudah tentunya.. coz kita pon hidup di tanah Melayu.. (Ermm.. ada lagi ker Melayu Tulen sekarang nie? Masyarakat Peribumi pon dah byk yg tak asli.. ramai yg dah kawen campur.. Actually kawen campur nie bagus jgk.. org kata mengembangkan keturunan.. dan selalunya.. hasil dari pencampuran darah nie melahirkan generasi yg lebih cerdik dan pintar.. Setuju??

Hmm.. bagi sesiapa yg tak kenali aku.. will.. for sure anggap aku nie pompuan sombong.. sukar didekati.. tak reti nak berkawan atau kera sumbang! Coz aku seorang yg reserve.. conservative.. pendiam dan lebih suka mendengar dari bersuara.. memerhati dari diperhatikan.. aku suka melihat seseorang itu secara luaran dan dalaman.. sebelum aku betul² dpt mengikat tali persahabatan.. U knows.. people nowadays.. not everybody seems to look like what we thought they are from their appearance.. ramai yg pandai berpura².. pelakon² handalan terlalu ramai di atas pentas dunia nie.. cuma kita sebagai seorang pemegang watak.. perlu pandai menilainya.. sejauh maner keikhlasan dan ketulusan seseorang dlm menjalinkan apa² hubungan pon dengan kita!

Persahabatan bagi aku.. ya.. satu keperluan.. perkongsian perasaan.. suka.. duka.. seseorang yg boleh dipercayai.. a person whom u can really rely on.. org yg tak pernah menghampakan kita di saat kita memerlukannya.. org yg tidak mementingkan diri sendiri.. yg cukup memahami diri kita lebih dari kita kenali diri sendiri.. Aku tak dapat terima org yg cuba menjalinkan persahabatan hanya utk kepentingan diri sendiri.. persahabatan yg tulus.. akan mencapai satu tahap jalinan perasaan yg tidak dpt diungkapkan dengan perkataan.. walau tanpa talian darah.. naluri kita senantiasa dekat walau berjauhan.. Seorang akan merasa kehilangan dan tidak lengkap hidupnya.. jika berlaku perselisihan atau kematian sahabat tulusnya.. dia akan senantiasa kerinduan....

Love.. kasih sayang... Orang yg paling aku sayang dlm dunia ini.. hmmm... Ibu aku of course.. Abah yang telah pergi.. My darling Hubby.. baby yg bakal aku lahirkan.. adik beradik aku.. family aku.. sahabat² aku... innocent child.. They are the persons that I can't bear to watch anything bad happen to them... Org² yg senantiasa berada di dlm doa aku...

Kasih sayang tak dpt dibeli.. kita hanya dpt memberi.. dan memberi.. dlm diri aku terlalu byk kasih sayang.. tapi tak tahu utk aku lahirkan.. Dari luaran kelihat aku seorang wanita yg keras.. ego aku yg membatasi kelembutan yg cuba aku sembunyikan.. namun hati aku mudah tersentuh.. aku sebenarnya seorang yg agak sensitif.. walau jarang aku tunjukkan secara terang²an.. Sifat semulajadi manusia.. suka menyembunyikan kelemahan..

Kedamaian.. aku seorang pencinta kedamaian.. aku suka dekatkan diri dgn alam.. aku suka bercamping... hiking.. aktiviti lasak... aku benci permusuhan dan peperangan.. aku sentiasa terfikir dan berfikir.. kenapalah dalam dunia nie dijadikan manusia jahat?? Gila kuasa.. manusia yg sentiasa ingin menguasai org lain.. menindas insan yg lemah.. Bukankah kita semua mempunyai hak sama rata utk hidup bebas dan tenang di atas muka bumi ini.. Untuk apa berperang.. apa kebaikkannya?? Utk apa berbunuhan.. adakah itu satu jalan penyelesaian?? Tak bolehkah dlm dunia nie semua makhluk hidup aman damai.. tanpa hasad dengki.. permusuhan.. dan sifat ingin mengusai atas sesuatu... Adakah kita fikir kita dilahirkan di dunia ini utk menyakiti insan lain.. atau makhluk yg tak berdaya?? Adakah manusia² kejam yg tercatat dlm sejarah dunia ini lahir dari perut ibunya tanpa sekelumit pon perasaan kasih?? Adakah mereka mmg dilahirkan utk kemusnahan... Kadang² aku hairan.. apakah yg berada dlm fikiran² manusia yg igin sentiasa menjadi penakluk.. Kita semua tidak akan kekal di atas muka bumi ini.. Tidak takutkah hari pembalasan??!

Kehormatan dan Maruah.. Aku seorang yg amat menyanjung tinggi kehormatan dan maruah diri.. Aku hairan kenapa zaman sekarang.. terlalu ramai manusia yg terlalu biadap menjaja maruah bangsa sendiri.. This is the shocking fact that we live on this days.. Tidakkah kita malu pada Allah atau setidak²nya pada diri sendiri.. Kita yg sepatutnya menjadi pelindung.. sebaliknya perosak no. satu bangsa.. apakah kepuasan dan kebaikkan yg kita dapat dengan berbuat demikian.. Di mana adab sopan bangsa Melayu yg kita sanjung² yg kita bangga²kan.. jenayah rogol.. menjual gadis kampung.. menjual maruah org lain dgn merakam keaiban tanpa rela.. cuba bayangkan kalau perkara yg serupa menimpa diri atau keluarga kita.. di mana akal dan perasaan kita letakkan ketika itu?? Aku sedeh dgn keadaan sekarang ini..


Sudah byk kali.. tiba² aku disapa melalui messenger oleh yg tidak dikenali.. yg kufikirkan dpt menghormati diri ini yg sudah bergelar isteri.. tetapi sebaliknya cuba merosakkan dan mencemarkan fikiranku dgn mengumpan jajaan cerita berbau lucah utk mengorek rahsia rumahtangga yg kupelihara selama ini.. adakah wajar kisah dlm kain kita sendiri hendak dijajakan pada umum.. mentang² wajah mereka tidak dikenali maka dgn sewenang²nya menulis perkataan yg org gila pon malu utk memperkatakannya.. aku tak faham apakah yg manusia² ini cari.. aku bukan budak hingusan yg boleh diperbodohkan dgn rendahnya moral org yg sudah tentunya aku anggap Melayu yg cuba utk mengorek privacy hidupku.. Aku sebenarnya malu dan sedeh dgn perlakuan yg dilakukan bangsaku.. apa nak jadi dengan Melayu sekarang?? Melayu sudah layu kah.. semakin canggih teknologi.. semakin canggih pula perbuatan tak terjangkau dek minda Melayu dulu² yg dilakukan generasi hari ini..

Sesungguhnya aku mengandungkan bayi di dalam kandunganlku ini penuh dengan perasaan kerisauan.. bagaimanakah membesarnya bayi ini nanti.. mampukah dia mengharungi dunia yg penuh dgn kepalsuan dan kejelekan sikap manusia yg tiada nilai keindahan ini lagi?? Aku takut aku gagal mendidiknya dengan sempurna.. membekalkan benteng pertahanan utk terus berjaya di dunia dan akhirat...........

1 comment:

yatispeed said...

huuii..panjangnya ko mengomel..cukup bulan jadi novel..hahaha!


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails