.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Monday, March 27, 2006

What a Pack Weekend!

Well.. spt yg dirancangkan.. aku bawak mak n Si Dompot Nurul balik umah kitorang kat Bkt Jalil.. Sampai umah lam kul 10.00mlm.. Tgk TV.. makan².. tido.. Memula Nurul tanak tido ngan Tok dia.. kalau kitorang tak switch off lampu cepat² malam tu tatau lar kul baper dia nak tido.. ada ker dia nak tido dlm bilik with Ady & me.. waduh² ini budak.. budak kecik nie mmg byk kerenah.. letih lar jgk nak melayan.. Manja sgt dia ngan Ady.. dia panggil Ady Ayah.. aku laks Bonda.. :)) Kelakar kan! Sumer mak² sedara blah aku means adik badik aku yg lain dibahasakan Umie, Mami, Ibu, Bibi.. kat parents dia.. dia panggil Mama & Papa..

Esoknya igt nak p bawak mak jalan² kat Tmn area umah kitorang sementara tunggu Ady balik keje.. (cantik taman rekreasi tu.. sesuai utk org berjogging atau jaga badan.. yelah siap dibina ngan kelengkapan bersenam.. ala² Tasik Perdana gitue..) Tapi tak larat lar nak jalan kaki.. walaupon dekat jer ngan umah.. Ady guna keta coz bateri moto dia kondem... so.. tot-tet² sembang ngan mak.. tak sedar maser berlalu.. Sementara tunggu Ady balik.. lipat baju & masak ler aper yg patut.. mak ajar aku buat kari daging.. senang jer.. :D Laki aku tu paling suka makan gulai.. berselera jer biler tgk dia makan.. layan abisss!! Tu yg aku kena bajar masak tu.. Sambil kitorang masak.. Nurul buat perangai.. marahkan atok dia.. (agaknya dia boring.. tak der kawan umah aku.. since Ady gi keje) dia ludah atas meja makan.. apa lagi.. aku pon naik sheikh larr.. aku biler marah cam mak tiri.. tapi kat mulut jer.. tak pernah lagi ler guna tangan.. aku tanyer dia.. saper ajar ludah atas meja?? Dia tunduk jer diam tak berkutik pandang lantai.. sepatah perkataan pon tak keluar dari mulut dia.. soklan aku tak berjawab.. pastu aku aku bagitau dia, in other way to teach her.. lenkali jgn ludah kat meja.. kat dlm rumah.. kotor! Nak ludah pegi bilik air.. paham?? Angguk tidak.. geleng pon tidak.. nampak sgt kedegilan dia.. yg meleleh air mata jer.. (baru dia tau yg Bonda dia nie garang.. sblm nie blm pernah kena marah ngan aku.. mungkin dia terkejut) Geram tul aku biler org tak jawab aper aku tanyer.. perangai Nurul betul² saling tak tumpuh mcm Papa dia kecik² dulu.. huhhh! Maser aku kurung dia dlm bilik.. (dia menangis melalak.. sbb takut dok dlm bilik tu.. ada monyet dia kata.. haha) Then baru dia bersuara.. dlm esakan.. ulang aper yg aku ckp tadi.. kesian pulak aku tgk.. pastu aku peluk dia.. ckp lembut².. kenapa Bonda marah?? Sebab Nurul nakal.. Nurul ludah atas meja.. kalau Nurul baik mesti Bonda tak marah.. yg kelakarnya pastu.. terus dia ajak Tok dia balik.. "Tok jom balik.. Bonda garang.." :)) Aku ngan mak tak tahan geli hati ngan perangai budak sorang nie.. nak pujuk balik ati dia.. aku kasik dia gula².. Baru nak baik ngan aku..

Budak².. Budak².. camnie ler agaknya tensionnyer mak aku jaga kitorang lapan beradik kecik² dulu.. macam² perangai.. di kepala aku berfikir².. mampu ker aku jadik ibu yg baik pada buah hati ati dlm perut aku nie.. camner agaknyer kerenah dia pulak.. aku harap Allah berikan aku kesabaran secukupnya.. agar dpt aku menjadi ibu yg baik dlm menjaga dan mendidik anak² aku nanti...

Petangnya after Asar.. we all jenjalan umah BB Nah aku kat Bandar Puteri.. ziarah menziarahi.. Ady kena buli ngan Nurul.. asyik nak didukung jer.. aduss.. dpt aku bayangkan penatnya mendukung si Nurul.. yg manjernyer mak datuk ngan laki aku! Nurul nak masuk 3 thn bulan 7 nie.. biler sampai dpn umah BB.. tetiba dia buat hal.. tanak masuk.. melalak nangis cam nampak antu.. mak aku ckp mmg tetiap kali p umah BB perangai dia camtu.. tak tau lar naper.. puas ler dipujuk baru senyap.. tu pon lepas bagi dia coklat..

Dari umah BB.. kitorang straight to Klinik after beli sikit brg promotion kat Avon.. Checkup took quite a long time.. dan yg seronoknya aku dah tau yg my baby is a girl.. naluri keibuan tak pernah salah.. :D So.. boleh ler baby mama pakai baru renda² yg mama beli tu.. :) Lepas singgah semayang kat Masjid Kerajaan kat situ.. baru proceed ker umah Papa Ady.. Dah Si Nurul mengamuk lagi.. dia kata.. "Tak betol.. salah umah nie" Lorr.. dlm hati berdoa.. jgn ler dia buat hal cam kat umah BB.. Nasib baik dia boleh bawak diri.. biler jmp ngan along (anak kakak Ady) tua setahun dari Nurul.. Dorang main samer² walaupon pada mulanya Nurul agak reserve.. diam.. tapi lama² dia ok..

Balik dari umah Papa dah lewat.. aku pon dah tak larat.. so.. esok baru kitorang antar mak balik.. sblm tu singgah Pasar Borong Selangor dulu.. Mak beli stok bahan mentah yg dah abis kat umah tu.. yelah.. bukan senang mak nak ke pasar.. alang² dah kuar ngan kitorang.. singgah jerlaa.. sampai rumah.. mak masak laksa.. petang tu kitorang p Chow Kit laks.. nak beli buah.. mak aiii.. dah ler jalan jammed.. nak carik parking pon susah.. Beli punyer beli.. last² minyak zaitun yg aku nak yg tak terbeli.. aku nak beli kat Mydin.. tapi Mydin dah tutup waktu tu.. punya larr aku teraser hati ngan laki aku.. tak tau naper.. sensitif sgt.. aku diam sepanjang jalan balik.. biler mak aku tegor naper aku diam semacam.. air mata aku meleleh larr.. lenkali kalau aku diam jgn tegorr... tu ler nak tegor sgt.. Ady sedar aku teraser sbb aper.. dia kata nanti larr lenkali.. biler dpt gaji kita pegi.. ntah ngengada aku nie nak ngangis jgk.. raser pilu sgt.. (yelah aku dah lamer niat nak p Mydin.. nak usha brg² yg mungkin lebih murah yg boleh aku beli kat sana.. nak p sorang² aku takut aku tak larat..) mungkin itu yg dikatakan "Pregnancy Blues".. Jgn ler baby aku nie nanti kuat nangis.. org kata kalau mak maser ngandung kuat nangis.. baby yg kuar nanti sensitif.. dan cepat teraser macam maknya ketika ngandungkan dia.. selisih malaikat.. jgn ler gitue.. susah aku nak pujuk nanti.. dah lar aku nie tak pandai memujuk............

Hmm.. malam tu pas makan buah n laksa umah mak.. baru aku ok sket.. baru leh berfikiran rasional.. pas Isyak we all balik.. sampai umah citer smallville dah start.. aku terus terbaring.. ketegangan perut.. laki aku ler yg simpan sumer buah yg kitorang beli ngan lauk yg mak bagi dlm fridge.. then potongkan buah kasik aku makan.. sidaikan baju yg basuh tadi.. sian dia.. sumer dia buat utk aku.. bertuah dpt laki camnie.. I love you Abang! A lots!! Walaupon kengkadang my "fiil buat u pening" tapi mengertilah.. I did'nt mean to tapi jadik juga.. tanpa dirancang.. :D

No comments:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails