.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Friday, January 5, 2007

..KeSeDaRaN SiviK..

Pagi tadi seperti biaser aku pegi keje naik LRT lepas antar Alyaa umah Cik Ton.. Aku duduk.. sampai satu stesyen beberaper penumpang lain naik lagi.. sorang laki duduk sebelah aku.. tapi.. berbau.. ntah ler.. mungkin baju tak basuh kots.. itu aku tak tau.. aromanyer agak mengganggu pernafasan aku.. sampai satu stesyen lagi beberapa penumpang lagi naik.. hingga memenuhkan sumer seat.. berdiri di tiang tepi tmpt aku duduk sorang pompuan.. aku perhatikan perut dia yg kecik.. macam buncit.. aku yg berbaik hati pada hari tu.. dgn senang hati mempelawa dia duduk sambil mengemut idung tahan bau yg tak menyenangkan... pompuan tu pandang aku dgn muker agak shock pada amatan mata aku yg mungkin tersalah menganggap pompuan tu pregnant.. hahahah... (padan muker haku..) dia.. pompuan tu dgn cepatnyer menolak tawaran terhad aku tu.. so.. aku dgn confusenyer duduk balik... I wonder is that lady really pregnant or not... hurrmmmm....

LRT mula penuh dgn penumpang dari stesyen ke stesyen lainnyer.. ketika lelaki beraroma busuk di sebelah aku turun.. aku secara santainya terpandangkan seat di depan aku yg diduduki 5 org manusia.. (sedang seat itu patutnya boleh muatkan 6 org.. dan kalau orgnya plaks sumer kecik² boleh masuk 7 org) Nak kata org yg duduk kat seat panjang tu besar² badannyer tak ler pulaks.. rupa²nyer ada satu mamat dgn selambernyer memenuhkan seat yg ada dgn meletak beg besarnya.. bengang jugak aku tgk.. apa.. dia igt dia sorang jer ker yg bayar tiket.. please lar.. org lain pon nak duduk jugak.. tempat duduk yg ada bukan utk muatan barang peribadi anda.. tapi utk kita semua duduk.. aku heran.. apsal lar sengal sgt lelaki tu.. tak kan tak bley pk kots... biler org dah ramai.. pepaham sendiri lar.. turunkan beg tu.. kasi ler org lain duduk.. jgn ler jadik si penjual ikan plaks.. selfish.. kita idup kat dunia nie bukan sorang².. kita berkongsi segalanya dgn makhluk² Allah yg lain.. so.. don't ever be self-centered.. masyarakat tak bleh idup dgn org yg macam nie... tak subur jadiknyer.. kurang prihatin.. kurang sopan.. kurang kasih sayang.. kurang asam dan kurang ajaran.. dah sumer kurang... camner kesuburan tali silaturahim tu nak wujud??


Pada org² yg idupnya tak pk kan org lain.. tak amik peduli kebajikan masyarakat sekeliling.. ingat²lah.. biler kita dah jadik mayat nanti... kita tetap perlukan org lain utk gali kubur kita.. kita tak gali kubur sendiri baru nak mati!

No comments:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails