.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Tuesday, September 28, 2010

Hari keempat di Kampung: 6 Syawal 1431 "Gua Kelam, Perlis"

Raya keenam sudah.. cepat sungguh hari berlalu tidak terasa dengan xtvt² yang padat memenuhi masa.. hari tu kami ke mana??  Kalau En. Ady punya agenda melawat kenalan lama yg sakit aku juga ingin berjumpa kenalan lama yg lama lah juga tak berjumpa.. Norhayati Abd Gawi atau aku panggil YatieSabah.. sebab dia memang asal dari Sabah.. dia teman rapatku masa aku keje di private dulu.. orangnya sangat baik.. ikhlas dan tidak pandai berpura².. aku sayang dia nie macam adik beradik sendiri.. semoga hubungan ini mesra berkekalan.. orang yang baik jarang² datang dalam hidup kita.. so kawan².. bila dah jumpa.. jangan sesekali lepaskan.. kekakan ikatan berpanjangan..

Pagi tu setelah bersiap.. sedang kami bersarapan anak beranak.. Emean (adik aku yang tido umah Chik) called mengatakan yang dorang dah on the dan akan tunggu kami di simpang jalan besar ke rumah Maktok.. secepatnya sarapan disudahkan.. pack barang yg patut.. dan off we went to met them.. masa kitorang sampai keta Emean dah sedia menanti.. cuma keta Chik belum sampai.. cukup sumer ahli rombongan.. kami bertolak.. Marshall seperti biasa En. Mamat.. kitorang akan menjelajah Gua Kelam arinie.. (last aku ke sini lama dulu sebelum kawen ngan En. Ady.. Yatie ngan laki dia bawak aku jalan² Perlis).. dulu single.. sekarang dah berlima.. hehehe

Kami tiba ke destinasi bih kurang pukul 3.30 petang.. seperti biasa singgah solat dulu.. dalam keadaan kelam kabut mengejar yg lain aku mencari hp En. Ady yang tertinggal di kereta.. penting tu.. dengan hp tu lar semua gambar aku abadikan.. rugilah kalau jenjalan tak amik gambar kan.. biar lar kamera tak canggih mana.. tapi ada.. hehehe.. aku tak jumpa.. entah ke mana hilangnya..nak tak nak penjelajahan harus dimulakan.. sebab yg lelain yg mula masuk gua..

Gua Kelam nie idak ler mencabar macam eksprorasi jelajah gua.. jalan dah dibina khas untuk pelancong.. tempat komersial dan tiket RM1.00 seorang dewasa dikenakan.. ok lar bagi yang tak pernah masuk gua.. bagi aku biasa jer.. sebab aku pernah jelajah gua masa belajar dulu.. sangat mencabar.. siap bertali berlampu suluh segala... gua yg sempit.. gelap.. lembab.. berangin dan ada juga bahagian yg sangat lapang dan luas.. cukup lar ruang nak buat 4.. 5 biji rumah kat dalam tuu.. ekplorasi tu sangat mengujakan dan pengalaman yang tak mungkin aku lupakan.. gua tu berangkai².. kami jelajah satu persatu.. ada satu gua jejak jer kaki ke dalam.. kasut terbenam ke paras buku lali dalam taik kelawar.. haa ko.. pastu kami terserempak ngan ular putih.. kelawar tu toksah cakap lar.. melambak.. sangat² adventure.. rindunya masa nan dulu..

Keluar dari gua.. kami cari tempat nak lepak dan berkelah kat situ.. kat sini juga ada sungai.. boleh mandi².. tak tak layan lar sebab air dia cetek jer.. makanan² tertinggal di kereta.. alang² dorang nak pergi amik makanan kupesan pada En. Ady agar mencari hp nya yg aku tak jumpa.. sementara menunggu lelaki² kuat balik bawak makanan.. kami pon berposing sana sini amik gambar guna kamera Ah Chan.. bih kurang 20 minit.. dorang balik.. En. Ady dah jumpa hp dia.. di mana??  Betul² atas pasir di luar pintu kereta tempat aku duduk.. terkojut lar jugak akak kan.. fuhhhh~! pepepon.. sib baik lar kamera tu tak ilang.. kalau betul ilang dan owg lain amik.. abis lar memori percutian kami di kampung masa tu.. idak ler dapat aku berkongsi ngan korang sumer kat sini.. huhuhu...

Abis sesi menghayati keindahan semulajadi ciptaan tuhan.. dan mengabadikannya dalam kenangan.. dan puas borak² dengan cerita yang tak pernah abis.. makan sampai abis bekalan.. kami pon gerak utk agenda seterusnya.. dah berjanji nak jumpa ngan Yatie..

Anak² aku bleh tahan lasak.. tapi takot jugak dorang masa meniti laluan jambatan dalam gua tu.. apa daaa.. hehehe.. banyak percubaan aku mengambil gambar dalam gua nie (masa perjalanan balik).. tapi.. satu pon tak jadik.. tak cukup cahaya.. gambar kelam sekelam gua kelam itue.. so.. gambar kat bawah banyaknyer gambar kat luar gua sahaja..

Kami disambut Ezaimi suami Yatie di tempat yg dijanjikan.. tiga biji keta ko menyerang umah mereka.. memula singgah umah Tok Ezaimi dulu.. berjumpa FIL & MIL Yatie.. dorang nie ramah.. layanan melebihi sedara.. kami dijamu mee goreng mamak.. walaupon agak pedas.. tapi sedappp.. tu pasal aku tambah 2 kali.. ahahaha.. saper malu dia lapar lar.. kat umah Yatie kami bersolat.. siap mandikan budak² segala.. macam² diborakkan sebab dah lama tak jumpa.. kat situ tak lama.. aku & famili ke rumah sewa Yatie.. manakala yg lelain ke rumah Mak sedara Mamat dedekat area situ.. kat umah Yatie makan lagie.. Zaimi hubby si Yatie nie berbakat lar memasak.. dia idangkan kami kuih serimuka yg dia buat sendiri.. sedap woo.. kalau aku jadik Yatie.. dapat laki yg rajin masak camnie sure badan aku dah gemuk kedempol.. sib baik lar En. Ady nie tak pandai sangat bab² nie.. tu pon badan naik tak agak² dah.. hehehe

Anak² aku.. macam budak² lain juga.. bila sampai umah orang.. nak² yg ada sebaya ngan dorang.. dicarinya lubuk mainan.. bila dah jumpa.. kat situ lar dorang leka.. berjam² pon tak per.. ini Bonda ngan Ayah baru lepak sejam dah nak balik.. mau tak hangin.. mengamuk si Alyaa siap pukul ayah dia.. si Aisha pon sama.. dorang baru nak syok main.. ayoyo... padahal menan kat umah sendir melambak²... yerlah.. dah lama cuti tak jumpa menan.. puas lar ayah menabur janji nak beli menan yg sebijik Dania anak pompuan si Yatie punya.. baru lar dorang redha meninggalkan umah Cik Yatie tu..

Kami jumpa Chik kat umah Mak Lang tadi.. lepak kejap jer.. dah tak sanggup lagi nak makan.. dah sengkak.. dari situ kami bertolak pulang.. (Famili aku = umah Maktok.. yang lain tido umah Chik).

Gambar² di hari ke-empat di kampung kat bawah nie..

..aku suker permandangan kampung.. tetambah hamparan sawah yg saujana mata memandang.. cantik.. indah.. segar.. rileks..
..inie lagi..
..inie padi baru nak disemai..
..sampai sudah..
..si Ainna buat gaya manjer.. alololo..
..bergambar dulu sebelum kuar keta..
..kita makan dulu..
..rehat² dulu..
 ..baru berapa hari dah tembam macam nie.. ehehehe

..teruja tengok monyet nie..
..Ainna pon nak makan jugak..
 .."Aisha takot.. TAKOT!!"..

..inie si Udin.. posing ala² Hero REMAJA.. ahahaha.. :P
..Alyaa photoshoot.. hehehe.. kan main lagie dia..
  
..hah.. buat aksi gelak.. gelakkk.. hurmm..
..sekarang sumer nak buat sendiri.. percubaan memakai kasut sendiri..
.."aper.. ingat saya tak pandai??"..
..Hero REMAJA dengan Idola Kecil.. hahaha
..sessi photoshoot Aisha pulak..

..ayah dengan puteri bongsu..
  
 ..Puteri Bongsu yang nakal nie jatuh.. degil nak jalan tanak owg pegang.. sumer nak buat sendiri.. owg dah besar.. itu lar dia..

..tengok dahi tu.. satu chalit tu dapat masa kat umah Maktok.. berlaga tepi almari.. lari dari ayah yg nak bawak dia keluar bilik..
..benjol bleh tahan besar.. itu lar dia hadiah budak lasak..
..tadi nangis beria dia takot.. sekarang diajaknyer si Kakak naik kuda.. aduhaiii..
..on the way nak keluar..
..nie jerlar pon gambar kat gua yg clear sikit..
..kaunter tiket..
 ..ayah dan Ainna.. dia protes nak jalan sendiri tu..

..ngan Bonda pon dia protes juga..
..Lepaskan!! LEPASKAN!! Aku mau BEBAS.. BEBAS!!..
..tak kira kena gambar jugak.. nak nangis.. nangis larr..
..motif gambar nie??  Korang tengok penunjuk arah kat atas tu.. Mekah.. Manila sumer ada..
..di rumah Tok.. jumpa Yatie..
..Yatie dan Dani yg tak lokek senyum..
..tengok tu.. baik budak nie.. walaupon dia nangis masa kena sergah ngan si Ainna.. anak aku kan garang.. ehehehe
..En. Ady pandang aper tah.. gambar nie bukan aku yg amik..
..inie lar Marshall kami.. En. Mamat.. nie mesti Alyaa yang amik gambar nie..

Till then, next entry kisah di puncak gunung.. ;)


5 comments:

syariza09 said...

ari tu blk kg, sy x gi pon Gua Kelam.Sebelum ni dh pernag gi pon. Abg sulong ada juga ajak, sy jwb..tak nak la. busuk ngan taik klawar....haha..boleh gitu

mamaaerish@eb said...

i luv nature... sgt2 cantek... ;p

Liza said...

Kampungku... Rindunya pd negeri kecik itu.. Akak org mana?

Ena said...

memg abadi betul la citer balik kg aka ni kan.. mcm2 ada.. puas hati kalo balik camni..
ena balik kali nie jalan tak beria sangat & hanya menuju umah sedara mara terdekat aje sbb balik kg kjap sangat rayanya.. tu apun abis utk perjalan pergi balik.. ishhh!!..

aiDieNa said...

syariza09,
Haha.. boleh pulak kan.. ikhs..ikhs.. ikhs.. rugi tak pegi..

eb,
I love nature too.. :) Jom Geng!!

Liza,
Akak lahir di Kedah, besar di KL.. jadi akak orang maner yer?

Ena,
Biler dah cuti.. harus lar kan dimanfaatkan betul².. baru puas hati..

Takper Na.. next time plan betul.. tapi selalunya yg tak plan tu lar yg jadik.. hehehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails