.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Friday, May 6, 2011

..Aritue MaSeR KaT KaMPuNG..

Ingat tak last week aku kata aku outstation.. yang umah maya nie bersarang tak berentri tue.. yer.. aktiviti adalah sangat pack dan aku super penat.. kitowang balik kampung.. adik lelaki aku anak yg ke-6 nak menikah.. dengan orang dekat jer.. pi mai² tang tu.. ntah waktu biler berputik aku pon tak tau.. tup² pasangan sepupu nie nak kawen... Syed Aminurashid atau kitowang panggil jer Emean kawen ngan adik pupu aku anak adik mak aku.. orang dekat kan.. yer.. orang kata tak elok kawen sepupu.. nanti keturunan tak berkembang.. but what to do.. kita hanya merancang.. segalanya Allah yang tentukan... dah seminggu bergelar pengantin baru pon.. semoga bahagia hendaknya melayari kehidupan berumahtangga..

Mulanya cadang nak konvoi sama²... planning tanak bazir cuti.. maka masing² keje on the day nak bertolak tue.. akibatnya keletihan.. dengan kain baju tak berkemas.. balik dari umah mak terbongkang tido anak beranak.. ikutkan hati malas aku nak travel jauh² ngan anak² kecik nie.. renyah.. leceh.. dengan perut aku yg boyot nie.. nak balik Kedah bukan sekejap nak terperuk dalam keta.. tapi pk kan adik aku dan famili member yg lain.. aku kuatkan semangat.. bangun jugak tengah malam tue.. kemas baju budak²... masalahnya biler anak dah ramai.. kecik² pulak tue.. kepaler jadik pening... tak tau nak mula dari mana... lama lar jugak aku duduk bertafakur... pk baper hari nak stay kat kampung... xtvt aper nak buat.. baper lai baju estimate bebudak tu nak pakai.. baju siang.. baju malam... diapers.. toiletries... baju plak aku suka pasang² walaupon anak² aku bukannya pasangan kembar.. aku suker dorang pakai baju sepesen jenis ker.. kaler ker.. dlm kategori yg sama.. complicated kan.. macam tu lar cara otak aku berpk.. bab tu aku malas biler pk nak packing² baju bebudak tu... lum masuk baju sendiri lagie tue... En. Ady senang.. dia pk baju dia jer.. huhuhu... hal kain baju anak² mmg totally dia serah kat aku... haihhhhh lotih akhak... aku pack baju tiga² puteri kecik tu dalam satu beg.. maximize kan sebaik mungkin.. aku jenis tak suka bawak beg banyak².. leceh... nanti ader jer lar yg nak tertinggal... settle siapkan baju budak² aku pengsan balik.. En. Ady aka driver kami pulak takes turn bangun siapkan baju dia... dan susu utk bekal anak²... sidai baju yg aku dah basuh lagie.. harus kan... kalau tak basuh yg menambun tue harus berbeban² baju kotor bakal dibawa balik nanti tunggu turn..

Tot tet².. pukul 3.30 pagi jugak lar kami bertolak.. kami tak stop sangat.. cuma berhenti isi minyak.. cucuk duit dan solat subuh jer... nak dijadikan citer.. dlm 4.30 pagi camtu sebelum kami berhenti rehat di R&R Sungai Perak.. sedang aku lalok melayan mengantuk.. dan En. Ady yg kusyuk drive.. melantun keta kami melanggar sesuatu... di tengah highway.. di lorong laju... aku terkejut... Ainna laks dah melalak kat belakang... kelam kabut aku tanyer.. aku ingat laki aku dah langgar keta orang... En. Ady benti lane kecemasan... di tengah gelap gelita... dia bagitau dia langgar tayar 4 wheel drive yg tercicir kat tengah jalan... gilo ko... tarik nafas dalam².. syukur kami semua selamat.. cumanya kami risau takut keta break down... aku tak tau camner aku yg boyot nie beranie kuar.. pegi check bahagian keta yg mungkin 'tercedera'... bau hangit tau... aku dah seriau.. abis lar kalau keta tak bleh start pasnie... cuak seh.. ngan anak² kecik tue... harus berejam nak dapat pertolongan... aku cuba tenangkan diri... bau hangit datangnya dari skirting keta yg terkopak terseret ngan tanah... kitowang betulkan duduknya... cuba start keta.. Alhamdulillah.. berkat doa bahagian keta tak der apa yg kemek... semua ok... teruskan perjalanan dengan impak kejutan.. tak mengantuk dah... maser tu baru kitorang perasan.. rupa²nya bukan kitowang jer yg lepak tepi jalan maser tu.. banyak lagi kenderaan lain yg berhenti depan kitorang.. with hazard light melanggar benda yg sama... benda² luar jangka camnie saper tau kan... aper ke halnyer seketui tayar duduk tetengah lorong laju di malam yg gelap... lorong laju di highway.. of course sumer yg lalu situ bawak laju... tak dan nyer nak ngelak kalau nampak pon... nak pulak jalan gelap.. dan semestinya tayar warna hitam... saper nak nampak kan... trauma sekejap!  Ainna terus tanak tido kat belakang.. nak duduk atas riba aku jer... what to do... kebas pon kebas lar kaki Bonda..

Pagi tu.. lepas sarapan.. kami terus ke rumah Maktok.. jumpa yg lain kat sana... then Lilis (adik aku no. 4) sampai.. seperti dirancang kami akan tumpang tido umah tok laki dia.. kat Langgar..

..umah tok Wazir mmg bebetul suasana kampung.. aku suka! Sebab umah Arwah Tok ngan Maktok aku dah dikelilingi taman perumahan.. dah hilang ciri kekampungannya.. aku suka tau rumah ciri kampung.. makan masakan kampung.. sebab aku tinggal di bandar.. aku suka sesuatu yg fresh dari keadaan di bandar..

..rugi kitowang makan dulu kenyang² sblm ke umah Tok Wazir nie.. niat di hati tanak susahkan tuan rumah.. tapi rupernyer tuan rumah dah dah siap masakkan makan tengahari menyambut kedatangan kami... ini yg sangat aku suka dgn keramahan dan kesediaan orang di kampung.. sifat yg selalu berbesar hati dan bersedia menerima tetamu.. masakan pon sedap... susah² sajer..

 Ohhh.. yg tu lar si Lilis with his only son.. di atas yg tengah ceduk lauk tu lar Wazir.. laki adik aku.. dan yang kat sebelah nie saper tak kenai.. En. Ady lar.. renyeh jer tengok lauk dihidangkan tue sup daging.. one of his favorite.. kenyang² pon balun juga..

..budak² nie excited biler sampai umah Tok Wazir.. laman luas.. keliling sawah.. kejar ayam.. jelajah sana sini tengok pokok buah..


Paling best nie.. minum air kelapa pandan yang freshhh... tak payah tambah gula.. manis semulajadi... sangat menyegarkan..

..nie bunga per tah.. dulu kat umah mak aku pon ada tanam.. cantik bunga nie.. tu pasal aku snap.. ehehehe..

..yang Megat AlHafiy anak Lilis.. cepat budak nie jalan.. terkedek².. so cute!


..anak² daraku.. puteri satu dan puteri dua..


..puteri ketiga excited nak p tengok ami dia nikah..


No comments:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails