.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Sunday, November 2, 2008

"LiFe iS aLL aBoUt CHoiCes.."

On the way balik ke rumah tadi.. berborak ngan Ady pasal pilihan² yang harus kita lakukan dalam menjalani kehidupan inie... sebenarnya kehidupan nie mmg segalanya berkisar dengan pilihan yang kita buat... kita yg menentukan setiap jejak dan langkah yg bakal kita tinggalkan... melangkah ke arah.. kebahagian..... kesedehan.... kita yg tentukan?? Setuju ker???

Macam mana pulak kalau ada org yg berkata... dia tak ada pilihan... I have to do this and that.. "..keadaan memakser aku..." kehidupan dan takdir tuhan memaksa dia menjadi seperti yg dia lalui dlm hidupnya.... wajarkah itu kita persoalkan? Mari kita berfikir sejenak...

Maka aku pon berfikir... bagi aku.. bagi aku lar kan.. korang aku tak tau larr.. bagi aku.. setiap manusia nie mmg telah ditentukan.. takdir dan nasib hidupnya.. tapi.. segalanya masih dapat diubah melalui doa dan usaha dan kelakuannya dalam hidup....

Buntu memikirkan topik yg agak berat ini... lalu aku terjumpa pula laman ini.. yg rasanya dapat merungkaikan segala yg berselirat kat otak... mungkin kowang pon boleh bacer... artikel bertajuk "Mizan Keadilan Tuhan, Takdir dan Nasib Manusia" kadang² ada perkara yg tak terjangkau oleh pemikiran kita... kang tak pasal... wayar short.. hormon tak balance... hehehe...

Macam yang kaunselor Kementerian terangkan dalam kursus aritu... kemungkinan manusia itu untuk jadi giler jarak pemisahnya hanya senipis kulit telur.. rapuhnya kita kan... bahayer oooo... betapa mudah seseorang yg waras menjadik tidak waras... jadi.. kita berfikirlah secara rasional... jgn pakser diri pk tentang sesuatu yg tak mampu kita nak pk... biar org lain pk utk kita...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails