.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Wednesday, April 26, 2006

..UiTM Di Hati.. - Part 1

Hmm.. arinie aku nak citer pasal tmpt aku belajar dulu... one of my sweetest memory was when I do my Diploma in UiTM Jengka Pahang.. Batch -May 1998- Di sini aku mengecap kebebasan dan belajar erti berdikari yg sebenar²nya.. Ada sesiaper di sini dari institusi yg samer ngan aku??

Ketika mendapat tawaran utk melanjutkan pelajaran di UiTM aku agak terkejut.. ermm yelah.. kursus yg ditawarkan bukan dari senarai pilihan aku semasa mengisi borang UPU.. tambahan pulaks kursus itu menempatkan aku di cawangan Jengka.. tmpt terakhir pilihan aku... Salah seorang pakcik aku tinggal di sana.. and I'm quite sure how the place like.. well.. terima atau tidak.. mmg hati aku berbelah bagi.. tetambah bidang kesetiausahaan.. bukanlah impian masa depanku.. pandangan aku ketika itu byk -ve dari +ve nyer..

Pk.. punya pk.. last² aku nekad.. pegi jerlah.. dari aku terperuk kat umah tak buat apa².. dpt jugak aku menimba ilmu... bajar setiausaha tak semestinya jadik setiausaha.. mungkin hanya sbg stepping stone utk aku melonjak lebih jauh lagi dlm bidang pelajaran nanti..

Nie gambar classmate aku maser kitorang wat gathering sempena farewell party for Yusman the one n only male student class kitorang yg dihantar bekerja di Senegal..

Sains Kesetiausahaan.. course kitorang nie mmg terkenal kat sana.. sbb per.. sbb biler sebut jer DSS.. sumer akan terbayangkan aweks² cun.. ranggi berjalan kat koridor.. tapi mmg betul pon.. most of DSS student lar yg paling bergaya aku raser kat kampus tu.. senang sgt nak bezakan student DSS ngan student course lain.. mcm dah ada cop kat dahi memasing.. satu lagi.. sebut jer salah laku pelajar.. mesti course kitorang yg dikaitkan atau dituding dulu.. walau hakikatnya bukan course kitorang yg terlibat.. itu ler tanggapan warga kampus lain pada course kitorang..

First time meet up ngan kengkawan sekursus.. agak menyeronokkan.. we came from all over States in Malaysia.. dan dari latar yg berbeza.. bagi aku inilar kali pertama berjauhan ngan keluarga.. masih aku igt.. ketika mata menyorot van Abah berlalu meninggalkan aku.. tak dpt tidak merambu air mata menitis laju turun ke pipi.. dok sengsorang kat tmpt asing nie bebetul menguji ketabahan aku ketika itu tambahan pulaks biler terfikirkan Abah yg sakit.. sanggup memanjat tangga ke tingkat empat.. semata² nak tgk bilik aku ditempatkan.. sampai atas Abah terus semput.. Abah mengidap Hepatitis C yg agak serius.. Aku betul² terharu dgn kesungguhan Abah ketika itu.. dlm maser yg sama aku juga kasihankan dia.. di kala sunyi n waktu nak tido malam mesti aku teringat kat family aku.. aku agak cengeng maser tu.. yelah.. budak baru.. suasana baru.. kengkawan baru.. nak tanak aku terpakser menyesuaikan diri.......

No comments:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails