.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Thursday, April 6, 2006

Sakit KePaLerr aKu... MENGEMAS!!

Hari nie kepaler aku kejap² sakit.. kejap² sakit bilermana terpandangkan bilik bos² aku yg bersepah.. mak aiii.. ngalahkan bilik org bujang.. yelah.. bos tanpa secretary umpama lelaki tak berbini.. bersepahnyerrr.. tak hengattt!!.. Pening jgk ler pk where to start.. fail lintang pukang.. kertas berterabur.. maner yg penting tak penting pon aku tak tau.. yg nak pakai ngan tak pakai bercampur aduk.. fuhhh~! I have to clear all of these b4 dorang balik dari outstation... akakkkkk jgk.. hehehe.... Penat tak penat ngan perut boyot² nie aku gagahkan jgk.. sbb mater aku mmg sakit tgk mender yg tak teratur nieh...! Satu lagi perangai aku... aku geram tul kalau aku dah kemas org suka² hati sepah²kan balik... aku raser penat lelah aku tak berbaloii.. kalau boleh lepas aku dah kemas.. kekemasan tu cubalah dikekalkan selama yg boleh..

Nak kata aku nie pembersih sgt tu tak lar jgk.. sometime.. aku bleh menjadi terlalu cerewet biler masuk bab kemas mengemas nieh.. Biar rumah kita tak secanggih istana raja.. tak der perabot mahal berjuta.. tapi biler tersusun dan kemas.. sejuk mata memandang.. penat² balik keje boleh lar berehat dgn tenang.. satu lagi.. aku biler lepas masak... mesti kemas sambil².. settle masak.. dapur pon settle kemas.. coz biler perut dah kenyang.. kakitangan pon ekot malas nak bergerak.. so.. terpakser lar laki aku biasakan.. camtu ler perangai aku.. biler amik satu² mender tu.. especially kepunyaan aku.. mesti lar diletakkan kembali ke tmpt asal.. pantang betul aku org yg pandai guna barang tak reti simpan.. pulak tu letak di merata² menyusahkan kepala otak aku nak mencari... hishhh pelllleaseeee lah!


Kalau kat rumah mak.. mulut aku tak berenti membebel biler mengemas.. yelah.. harapkan adik² aku.. menyepah jer pandai.. geram tul aku.. tu yg kengkadang aku naik fed-up malas nak kemas tu.. boring.. kita kemas pagi.. petang dah sepah balik... seruper tak yah kemas.. its beyond my control.. yg aku bleh control ruang dlm bilik aku jerlah.. so.. skrg dah dok sendiri bleh lar aku jadik queen control :)) wakakakk.. eh tak lah.. aku tak seteruk tu.. coz laki aku pon dah masak ngan perangai aku.. yg penting he can suit my attitude easily.. kan bang.. :p

Jauh beza dok sendiri ngan tinggal with parents.. dgn cara nie lah kita mula belajar camner nak manage our own life.. from kemas mengemas.. masak memasak.. beli barang dapur.. even makes your own financial budget.. Bagi aku tu sumer tak susah.. coz aku dah biasa dari dulu.. buat segala mender mesti teliti.. duit keluar masuk mesti dicatat.. dpt gaji.. utang piutang mesti dibereskan dulu.. jgn simpan utang org lamer².. tak berkat rezeki kita.. kalau fikirkan kemampuan.. sampai biler pon kita tak dpt nak langsaikan utang.. tapi org kata yerlah.. bayar sikit².. lama² abis jgk..

Bagi aku lar kan.. hidup kita nie hanya dikira selesa.. bilermana kita bebas dari hutang... our money is ours to spend... ini tidak.. utang keliling pinggang.. biler ada duit tambah utang lagi.. bukan nak difikirkan langsai utang lamer.. hishhh.. this is not a good attitude.. dengan aku.. kalau sekali org berhutang ngan aku tak reti nak bayar.. jgn mimpi lah aku nak bagi lagi... utang nie bawa ke mati tau.. walau hanya sepuluh sen.. selagi kita tak minta org tu halalkan hutang tu.. kita bawalah sampai ke mati.. sebab tu aku.. biler berhutang mesti aku igtkan kengkawan aku.. kalau aku luper.. jgn luper mintak.. jgn segan².. yelah kita nie al-insan.. tak lepas dari sifat pelupa.. kalau apa² terjadi minta dihalalkan.... Satu lagi.. biler berhutang.. catat tarikh dan maser kita buat utang dan dgn siapa.. begitu jgk biler kita dah langsaikan utang tu.. mesti note down.. so that.. kita tak lar tersasul.. blm bayar kata dah bayar.. mudahkan diri dan mudahkan org lain juga.. Jgn lupa bagitau waris kita ngan siapa kita berhutang dan di mana kita catatkan hutang² kita tu utk memudahkan dia berurusan ngan org yg kita hutangkan in case anything happens to us.... itu ler cara aku... cara korang aku tak tau larrr.. :)

Berbelanjer biar berpada... biler ada rezeki lebih.. org yg rapat ngan kita jgn dilupa.. parents, adik-badik jangan dilupa.. pada yg tak punya siapa.. lagi byk kita berkongsi.. mudah²an lebih berkatlah rezeki kita.. duit yg ada jgn dibelanja semua pula.. belajar²lah jgk utk menyimpan.. waktu susah.. kita tak tau biler kan menjelma... harus sentiasa kita igt.. Allah menguji manusia dgn kesenangan juga kesusahan........ harap² tidaklah kita leka...... bersyukur dgn apa yg ada dan tunaikanlah tanggungjawab.. bayarlah zakat! Hehehehhhhhh......... Poyo jer aku nieh :)) lol.......



Sampai jumpa lagi di tazkirah akan dtg... hahahaha!!!

No comments:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails