.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Saturday, April 2, 2011

Stress.. Low Blood Pressure..

Dah seminggu tidurku tunggang langgang.. means.. tak cukup tidur.. membuatkan stress.. stress adalah sangat tidak elok buat ibu mengandung.. yer.. aku baru balik dari klinik tadi.. anak beranak amik ubat.. anak² cam biasa.. selsema.. batuk.. si Alyaa sakit telinga.. merengek ngek ngek pagi tadi.. doktor kata telinga dia masuk air.. bab organ² penting nie tokleh delay.. harus dirawat segera.. aku takmo nak dara aku jadik pekak.. turun saham nanti..

Aku??  Ke klinik amik ubat sebab low blood pressure.. semalam lepas dinner.. my darling En. Ady yang masak.. aku jalan terhoyong hayang.. lantai pijak macam tak rata.. mata berpinar²... dan aku adalah sangat² lemah... aku baring... tapi masih tak dapat stabilkan diri.. tiba² angin membuak² naik ke tekak... berlari² aku ke sinki macam orang mabuk.. semua isi perut aku muntahkan.. (pertama kali sepanjang tempoh mengandung nie aku muntah) sampai kosong... penat jer aku kunyah nasi.. ayam goreng.. sambal tumis dan kangkung tumis laki aku masak.. lepas tu.. I am totally flat.. walaupon cuba sedaya upaya mencelikkan mata nak tengok citer 'Wild Hogs' kat TV.. sebab pelakon² dia sumer lawak dan dengar kata citer tu memang best.. tapi hasrat itu tidak kesampaian.. tubuh ini tidak mengizinkan.. and I lie down in the dark.. on my bed.. rest.. rest and falling to a deep sleep... dah lama aku tak dapat tidur lena.. sebab apa?? Sebab.. ini.. yer adalah sangat payah nak tune balik waktu tidur si Ainna.. sekarang nie.. tepat jer jam 2.30 pagi.. maka berbisik lah di telinga suara halus yang makin lama makin nyaring... "Adeee... Adeee.. Ennaa yak... Enna..yak!!"  Nak tanak kena bangun... larat tak larat mata terbukak jugak.. tapi tangan kutepuk pada En. Ady.. bermaksud minta dia entertain kehendak si Ainna.. aku masih tidak larat.. kemudian.. setelah diapers ditukar yg sememangnya tak berak pon.. baru nak tido.. dia merengek nak susu pulak.. kesian kat En. Ady yg baru nak tido.. aku pulak bangun.. bancuh susu.. sekaligus melepas hajat.. ibu mengandung kuat membuang hajat kecik kan.. perut besar menekan pundi kencing.. org mengandung tau lar keadaan tu kan.. baru 2 jam tertido balik.. dengar lagi bisikan di telingaku..  "Adeee... Adeee.. Ennaa yak... Enna..yak!!"  Kali nie memang aku kena bangun.. sebab En. Ady tido kat ruang tamu teman puteri² berdua tu pulak tido di depan.. macam² ragam macam² peel selagi dorang tak besar.. maser tu aku malas sangat nak bangun.. seperti dijangka.. si Ainna pegi sendiri ke toilet.. bukak diapers ada taik.. dia elok jer letak tepi bilik air.. taik tak terkeluar pon dari diaper.. bertemankan cahaya lampu dapur yg suram.. dia bertinggung basuh berak dia sendiri.. (seperti malam sebelum.. dia masuk balik bilik.. siap baring atas tilam.. dengan diaper dia letak di sisi.. dia panggil aku.. "Adeee.. pakai pipers.. pakai pipers.."  Maser tu terenjat aku tengok dia dah tak pakai diapers dan bontot basah.. "Ainna!! Saper basuh berak??  Ya Allah.. ko cuci sendiri Ainna.."  Betapa si anak tau Bonda dia penat kan.. pi toilet basuh sendiri.. and she is not even 2 yrs old!  Aku raser bersalah.. cepat² bawak dia pi toilet.. cuci balik dan pakaikan dia diapers..) dia cuma tersengeh biler nampak muka aku.. aku seriau dia masuk toilet sendiri.. tapi bangga pon ye jugak.. sebab dia sangat berdikari.. berani dan cermat.. aku cuci balik bontot dia yang memang dah tak ada taik.. sebab dia memang cuci bersih.. dengan baju dia yang sikit pon tak basah... seperti yg aku cakap tadi.. dia memang sangat cermat.. dia pegang baju dia sebelah tangan dan cuci bontot dengan tangan sebelah lagie.. aku raser dia dah cukup sedia untuk potty training.. sekarang dia cepat tak selesa dengan diaper yg basah.. dan selalu nak tukar.. kadang² biler dia nak kencing.. dia bagitau.. lagak macam orang pakai spender.. dia nak kencing dlm toilet.. nak berak pon dalam toilet.. cuma masalahnyer.. kami nie parents yg bekerja.. waktu biler nak train.. ujung minggu??

Sekarang Aisha pon dah tak pakai diaper.. cuma malam kalau ujan lebat.. terbabas juga dia terkucil dalam seluar.. biasa kering jer.. dan dia bangun di tengah malam ke toilet sendiri kalau dia nak kencing.. Alyaa.. dah lama tak pakai diaper pon..

Cukup sudah bebelan hari ini.. nak rest..

1 comment:

~aSHa~ said...

tahniah akak preknen yer....

ramai bloggers preknen tahun ni..

semoga sihat2 cepat ye....

sy pun dah beransur sihat dah ni....

alahan teruk gak...


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails