.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Tuesday, April 5, 2011

"BUM itu BoNtOt".. Tak TaU KeR??

Di satu malam.. (dah tengah malam) aku bercakap dengan Alyaa..

"Kakak kemas menan nie.. pastu tido cepat.. dah malam nie.."  Memang ler dah malam kan.. ehehehe..
"I don't want.." Sambil gelak² dengar kata²ku sambil lewa..
"Amboiboiboi.. dia dah main takmo kemas pulak.. nampak rotan tue?" Geram betul aku dengan jawapan endah tak endah dia.. dia gelak terkekek²..
"Abg.. tengok lar Alyaa tue.. dah main tapi takmo kemas.. tak tido lagi tue.. esok bangun pagi mula lar nak merengek².." Tak puas ati ngan lagak Alyaa aku ngadu ngan En. Ady yg dah puas ngadap komputer..
"Alyaa dengar tak cakap Bonda tue.. kemas menan tu cepat"  En. Ady mengulang arahanku..
"Bonda.. your bum is beautiful.." Terpacul ayat tue dari mulut dia..
Aku: ^*&(^*%*&&*^& (Blur.. What did she means??) En. Ady gelak.. aku pon tak tahan nak tergelak sebenarnya.. ilang mood nak marah...
"Alar Ayang.. tak jadi nak marah lar tue.. "En. Ady dapat bacer reaksiku..
"Aper kakak cakap??"
"Kakak kata.. montot Bonda tue cantik.." Dia gelak² slumber.. dia tau rupernyer bum tu bontot..
"Maner kakak tau bum tu bontot?" Aku bertanya dengan raser ingin tahu..
"Teacher yang ajar.. "
"Teacher ajar macam mana?" Aper mender ajar montot² kat tadika nieh??
"Teacher.. teacher ajar macam nie.."  Dah dia bangun tak jadi nak tido.. sambil mulut berbunyi dia buat gerakan² macam senamrobik gitue..

"Put your right hand in.. put your right hand out..
Put your left hand in.. put your left hand out..
And shake it all about.. do the hokey pokey
And turn around.. and that's what it's all about.."


The song goes on and on until the word 'bum' comes to my ear.. ohhh dari situ rupernyer dia belajar perkataan bum..  dia gunakan subjek yang sama utk bina ayat yg lain.. how clever.. bijak.. bijak.. sekarang nie.. setelah masuk bulan keempat dah nampak perkembangan budak² tue.. Alyaa & Aisha beranie converse dalam English.. walaupon bahasa agak lintang pukang.. tapi maksudnya sampai.. sedaya mungkin dia akan cari perkataan yang sesuai untuk dituturkan... lack of vocab of course.. but am sure it'll build up along the lesson they had at the kindy.. maser nie lar kita nak pupuk confidence level budak² nie bertutur bahasa yg bukan bahasa ibunda dia.. sebab maser nie otak budak² macam span.. serap jer segala input.. dan mereka tak punya raser malu... tak macam kita.. nak cakap lebih² sikit takut lidah terpeleot.. takut org gelak.. macam² lar kan... mudah²an tak sia² lar duit yang ayahbonda laburkan tiap² bulan... amin...

   
Ohh.. sebelum kuar spekulasi bukan².. bontot Bonda biasa² jer.. tak lar cantik cam Alyaa cakap tue.. biler dah beranak pinak nie lagi lar.. ehem².. isi sumer pegi ke depan.. ahahaha.. Alyaa sajer cakap camtu supaya aku tak jadik marah dia.. cerdik budak tu nak bagi mood kita bertukar.. budak².. yang hensem yang cantik makpak dia sajer..

1 comment:

So Shy Lady said...

wah montot bonda cantik ye...pcah rahsia ;P

dah bsar ank2 dara tu ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails