.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Monday, January 10, 2011

..20 jENis ORaNG YaNG MaKHRUkH KiTa BeRi SaLaM..

1. Orang yang sedang mengambil wudhuk
- Aku paling pantang owang cakap ngan aku time aku tengah amik wuduk.. cam tak reti bahaser jer..

2. Orang yang berada di dalam toilet
- Kat luar jumpa tak pernah bersalam.. dalam toilet gatai nak mengada²..

3. Orang yang sedang menikmati makanan dan minuman
-  Setakat nie blom pernah aku bagi salam lagie.. melainkan aku tak perasan dia tengah makan.. kalau owg bagi salam time aku makan.. sah² kena pelawa makan sekali.. hehehe

4. Orang yang sedang berperang dengan musuh
-  Gilo apo orang tengah bergadai nyawa ko nak make wish bagai.. kalau yer nak bagi salam time dah menang lar..

5. Orang yang sedang membaca al-quran atau berdoa
-  Ini betul.. orang tengah berinteraksi dengan Allah.. jangan menyampuk.. tak baek...

6. Orang yang sedang berzikir dan bertalbiah (haji dan umrah )
-  Nie pon samer.. nak bagi salam agak² lar.. jangan ganggu orang nak beribadat..

7. Orang yang sedang mengajar, berkhutbah dan memberi nasihat
-  Bagi lar salam.. kang ko plak yg kena khutbah..

8. Orang yang sedang belajar, mendengar khutbah dan nasihat.
-  Hmm yang nie.. macam pernah jer aku bagi salam.. jeles seh belajar rajin sangat.. tak bleh ghopernyer..

9. Orang yang sedang azan
-  Of course lar..

10. Orang yang sedang qada’ hajat.
-  Orang yang tengah berak eak?  Hmm.. jangan kaco nanti bantut...

11. Orang yang sedang bersetubuh dengan isteri
-   Ehehhh.. camner eak nak tau dia tengah projek.. ehehehe

12. Orang yang sedang iqamat
-   Samer lar cam owg tengah azan tadi..

13. Orang yang sedang mabuk.
-   Tak der nyer dia nak jawab salam ko.. tak der maknernyer.. saper yg mabuk bagi salam kat owg mabuk??

14. Orang yang sedang sibuk dengan urusan qadhi
-   Tengah elok² dia hafal.. terus luper.. apadaaaa.. dah kena akad lagie sekali...

15. Orang yang sedang solat
-   Ya Allah... nie kalau bagi salam jugak.. memang bendul betul... tunggu dia bagi salam dulu..

16. Orang gila
-   Sama² lar gila bagi salam kat orang gila..

17. kanak-kanak
-   Had nie selalu jer bagi salam kat budak².. bukan aper nak ajar dowang memupuk menyebarkan salam..

18. Orang yang sedang tidur (mengantuk)
-   Yang nie pernah buat.. camnie cara salamnyer... Assalammualaikum Ya Ahli Kubuuur... sembahyang lah dikau  sebelum dikau disembahyangkan.. kompem terus bangun! Ehehehe

19. Orang yang sedang dalam urusan penghakiman
-   Tak yah derrr...  salam yang ko beri tak kan mengubah keputusan yang muktamad..

20. Salam lelaki kepada perempuan atau sebaliknya kerana ditakuti membawa fitnah
-   Had nie selalu jugak aku dapat... jawab dia kata kita gatai... tak jawab dia kata kita sombong... dah tu??  Halimunankan diri.. pepura dia tak nampak ko.. ehehehehe..


- Dari kitab “ghizaul albab” tulisan oleh As-Safarini -



** Entri ini dari En. Ady..
-Yg bertag ijo tue Kakpah yang komen

3 comments:

chomelista homestay said...

Aheheeh kdg2 mak aku tgh ngaji.. pastu urgent sgt nak tau jawapan.. aku panggey "mami".. then dia baca stop kat ptt stop huhu.

bunga_ros said...

makanan rohani ni.. Tima kasih bonda.. ^_^

~izan~ said...

sgt menarik entry ni...byk ilmu yg dikongsi..izan suka =D


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails