.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Monday, September 12, 2011

..BuKaN BeRLaGak..

Sekarang nie.. masa yang aku tunggu² ialah hujung minggu.. di hujung minggu lar kami dapat berkumpul bersama anak beranak.. dan di hujung minggu juga lah aku dapat keluar melihat dunia.. kalau tidak di sini lar aku dengan baby.. rutin harian.. uruskan rumah dan kesunyian.. mood pon ala² jer kan.. hehehe..

Semalam dan kelmarin.. hurmm.. p beraya umah Makcik berkumpul sedara mara.. sonok.. esoknya.. Sunday.. p open house Lilis (adik aku).. then shop barang budak² kat Tesco.. sedara mara sumer pelik tengok aku yg sepatutnya berpantang.. tapi tak macam orang pantang.. ada yang tergelak.. ada juga yg kerut² kening risau tengok aku... aku sendiri... hurmmm... anak dah 4... actually I dun really faham aper yang boleh dan tak boleh makan... sebab tu aku hentam jer.. selagi tak mudaratkan diri aku... agak² aku tak larat.. aku rehat.. agak² byk energy aku buat apa yang patut... takut jugak orang ingat aku berlagak.. please.. aku tak maksud nak tunjuk lagak pada sapa² pon kononnya aku nie kuat gitu gini... kang orang cakap.. haa.. tu lar.. tunjuk terer sangat.. sakit nanti padan muka... maaf kalau ada yang beranggapan macam tue... tak ada niat di hati nak tunjuk terer... aku sekadar berkongsi apa yg aku buat waktu berpantang yang tak serupa pantang nie... aku hanya seorang pompuan yg tak suka terkongkong dan dari dulu lagi.. I follow my own rules... jahil tentang perihal apa yg boleh dan tak boleh dlm berpantang aku tak baper amik peduli... bukan tak hormat.. tapi aku tidak dijaga secara ekslusif oleh orang yang kuat berpegang dengan pantang larang... to me.. org dulu² lalui fasa berpantang pon melalui try and error... makan yg nie nanti sejuk... makan yg tue nanti gatal.. makan yg sinun kang kembang.. tapi camner dorang tau??  Of course dorang kena makan dulu kan.. baru tau... abis tak kan dorang cakap main petik jer.. tapi.. kita juga tak boleh berpandukan badan orang utk tentukan apa boleh dan tak boleh kita buat... badan masing² tak sama... ada yg kuat.. ada yg lemah.. ada yg boleh terima.. ada yg tak boleh masuk langsung... jadi.. jangan dibanding²kan keadaan masing².. hanya kita yang tau keadaan diri kita... dan kita lar sendiri menanggung kalau kita sakit... banyakkan membaca.. tambah ilmu... kita decide mana yang ok dan tak ok.. jgn main ikut² org saja...

Setakat nie.. Alhamdulillah.. Allah pelihara kesihatan aku dan baby dengan baik... dugaan mengandung dan melahirkan tidak seteruk orang lain.. mungkin dugaan membesarkan agak mencabar.. anak² aku sangat notty.. now.. 3 + 1.... yang kecik nie tak tau lar pulak macam mana... (budak² maner yang tak nakal kan)orang kata melahirkan anak itu salah satu dari tiga kesakitan tak tertanggung ketika hidup... selain sakit gigi dan sakaratul maut... tapi bagi aku.. melahirkan anak itu hanya satu permulaan.. yg lebih mencabar adalah untuk membesarkan dan mendidik.. apakah kanvas putih ini akan menjadi lukisan yang menawan atau karya hodoh sepanjang zaman...

Terus terang.. sebagai seorang ibu.. aku belum boleh dijadikan contoh.. terlalu banyak kekurangan... dulu.. maser belum ada anak.. aku selalu bertekad mahu menjadi ibu yang baik... tegas dalam kelembutan... bercakap penuh diplomasi.. melayan kerenah anak penuh kesabaran.. tapi.. bila dah ada anak... diri kita akan tercabar dalam bermacam² keadaan... seringkali kalah dalam emosi... tapi itular.. bukan mudah utk menjadi yang terbaik... jadi mak pak jangan pernah putus asa.. tak dapat jadi yang terbaik.. jadi yg baik pon ok dah... aku tak akan pukul anak aku secara suka²... aku jerkah anak aku biler aku dah naik angin.. tapi aku marah sebab aku sayang.. tujuan mendidik bukan mendera... aku belikan juga dorang mainan walaupon aku tahu akan menambahkan kerja aku mengemas mainan biler dorang sepahkan... aku belikan dorang pakaian baru walaupun tak ada untuk diri sendiri... aku sekolahkan dorang kat sekolah yg ok.. walaupon dulu aku sendiri tak pernah masuk tadika.. aku rasa semua mak pak pon sama.. mahu anak kita rasa apa yg tak pernah kita rasa.. sebab mereka sebahagian dari kita.. senyuman mereka... penenang hati.. pengubat duka lara..


2 comments:

Ena said...

kata orang, kalau badan kita dah terbiasa tidak terlalu terikat dengan pantang larang yg bukan semua org berpantang blh buat.. badan akan menjadi biasa.. sama mcm adik ipar ena.. kalo tengok mcm pantang betul2.. siap dijaga oleh mertuanya.. tp mertuanya pesan agar tak terlalu berkata itu tak boleh dan ini tak boleh.. jd dia makan apa yg dia rasa boleh makan.. dan Alhamdulillah.. dia juga seperti akak, sihat2 saja..
jd.. bior ler org yg sok sek sok sek tu kak.. :)

aNisA aHmAd said...

'berpantang' adalah stress..
so suka hati kita la nk buat pape pun.. kita yang akan lalui baik buruk dia sendiri..
semoga semua baik2 belaka..
eh, bila nak datang raya rumah kita ni?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails