.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Thursday, September 8, 2011

..CuMa BeLoM KeNaL..

Dunno what came into me.. kuar bilik air tadi menggigil² satu badan.. tak bukan mandi.. buang hajat kecil jer.. tak pernahnyer aku macam tue.. tiba² jer.. macam duduk kat kutub.. gigi & mulut pon terketar²... terus batal niat nak kemas kain baju budak² kat bilik belakang tue... cepat² masuk bilik selubung ngan selimut.. kesejukkan ada lar dekat 10 minit camtue.. and then Alhamdulillah.. ok.. back to normal.. tu yg bleh duduk menaip dpn pc nieh... uhuhuhu.. aper yg jadik eak.. ketidakseimbangan suhu badan??  Apa² jadi.. aku hanya dengan baby... di rumah dan taman yang sunyi ini... hari bekerja... sumer org dah kuar berpusu² di awal pagi.. aku pon tak tau umah maner² jer yg ada penghuni di dalamnyer.. bagus punyer jiran kan.. hmmm... nak salahkan siapa.. kuar pagi balik senja... sebenarnya tengah malam.. lepas lepak umah mak.. maser hari aku bekerja lar.. dah tue.. bilernyer lar nak bertegur sapa...

Hidup sibuk zaman moden.. itu lar dia.. selisih tengah jalan pon belum tentu kenal.. jiran aku rupernyer.. oh..ohhh..ohhh... cuba jugak nak ramahkan diri... aku nie pon manusia biasa jugak.. orang senyum kat aku.. aku senyum balik... orang tegur aku.. aku jawab.. tu pon biler aku berkebun kat luar jerlar... selebihnya.. berkurung dlm rumah jer.. tapi tu lar.. aku tak meraser keramahan berjiran di sini... masing² dgn hal sendiri.. ataukah kami sendiri tidak memberi ruang utk keramahan itu terjadi..

Teringat aku dengan citer omputih pernah kutonton di tv... ada sebuah keluarga baru berpindah di satu taman perumahan... tiba² bertalu² ketukan di muka pintu.. jiran² berdekatan bawak kek.. kuih.. macam² lar.. perkenalkan diri.. jemput datang rumah... mereka senyum ketawa... sambutan pada orang baru tue.. sangat berlainan... sangat mesra dan dialu²kan... betapa harmoninya budaya yang ditonjolkan... sama lar jugak kesnya kalau kita orang baru.. di tempat kerja yg baru... agak susah nak bersuai kenal kalau kita nie datang dari golongan introvert personality.. bukan anti sosial.. tapi pemerhati.. ambil masa nak mesra..

Heh... macam maner yer nak wujudkan kembali rukun kejiranan??  Ke surau.. payah.. dgn anak² kecik yg tak baper nak paham bahase nie.. kenduri.. ada juga buat.. tapi jemputan terhad saudara mara, sahabat handai.. dan jiran yg kami kenal sahaja... yg tak kenal??  Dalam perancangan buat kenduri khas panggil jiran²... tapi belom berkesempatan... yg kami buat sekarang nie.. penuhi jemputan² jiran yg memanggil atau beri kad pada kami..

Tak.. kami tak sombong... cuma belum kenal... jom berkenalan.. ^_________^


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails