.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Tuesday, December 12, 2006

Perjalananku..

Kembali semula ke Malaysia umpama terjaga dari mimpi yg panjang... Pengalaman di negara orang membuatkan aku amat bersyukur dilahirkan sebagai rakyat Malaysia.. walaupun negara kita tidak semewah negara² metropolitan yg lain tapi kita masih hidup aman dan makmur di bumi bertuah ini... dinaungi panji kemerdekaan yg selalu diimpikan oleh pejuang² kemerdekaan negara² lain juga.. Alhamdulillah.. semoga nikmat yg Allah berikan ini kekal berpanjangan.... Amin.....

Bertolak pagi² buta pukul 5.00 dari rumah... singgah di rumah abg coz dah berjanji utk dihantarkan ke airport.. kitorang park keta di situ.. malangnya abg tak dpt tunaikan janjinya dan kawannya yg juga pemandu teksi dititip utk menghantar kitorang... RM80 bayaran dikenakan.. perjalanan ke Lapangan LCCT Kargo mengambil masa lebih kurang satu jam... pukul 6.30 pg kami tiba.. dengan Alyaa yg agak kemengantukkan kitorang terus ke kaunter tiket.. uruskan bagasi dan keluarkan duit Ringgit Malaysia sedikit sebagai "wang spare" utk digunakan kala diperlukan di sana nanti... kitorang terus menunggu di balai berlepas... aku mencari² juga masa utk tunaikan solat.. tapi tak sempat.. kerana masa yang agak terhad... dalam flight Alyaa merengek² sedikit kerana rimas ruang yg agak terbatas utk dirinya bergerak.. maklumlah anakku dah lasak sekarang... atas peha aku pon dia nak meniarap... puas aku agah.. disumbatkan botol susu ketika berlepas.. akhirnya Alyaa tertidur atas ribaan...

Perjalanan mengambil masa lebih kurang 5o min ke Lapangan Terbang Minangkabau Bandara Padang... disambut renyai titisan hujan... dilihat dari atas pesawat.. Tanah Padang mmg diliputi gunung-ganang kehijauan... masih byk tempat utk diterokai dan disentuh pembangunan... keluar dari balai ketibaan.. kitorang terus disapa pemandu-pemandu teksi yg mencari penumpang di situ... keadaan agak merimaskan bila terus²an diekori.. kami agak takut ditipu lalu suamiku menelefon sepupunya di Tanjung Godang menanyakan hal tambang... sudah suratan kami ttp tertipu jua 100000rp = RM40 bila mana pemandu teksi pemeras wang itu menambah kadar bayaran dgn meminta kami membayar duit minyak juga makannya... (aku mmg kurang berkenan dgn pemandu tu since we first met dgn kukunya yg panjang dan mulutnya yg menghembuskan asap rokok berkepul² depan org.. tak tgk ker aku pegang budak kecik.. mengong!!) Tambah lagi Ady tak baper fasih berbahasa Minang.. "Minang Murtad" dia tue.. Sekali dgr dia ckp... org dah tau org Malaysia.. pada mereka org Malaysia tu kaya.. camner tak kena tipu.. Aku perhatikan rata² org di sana ramai yg membela paling tidak satu atau dua kuku panjang... satu 2 inci panjangnya.. bayangkan.. urghhh.. geli doh aku.. macam mana lar agaknyer dorang nie jager kebersihan dgn kuku panjang cenggitu.. buat per lar nak simpan kuku pepanjang cam hantu tu... camner ler dorang makan.. memasak or basuh berak??? Eiiii...

Dlm perjalanan kitorang singgah di kedai makan yg terdapat di sepanjang jalan.. kedainyer kecik jer.. tapi... masakkannyerr wow... sodap sekali... (teringat jalan² cari makan kat TV) banyak lauk dihidang atas meja.. tapi hanya yg kita sentuh akan di-charge... dorang masak guna dapur arang.. kitorang teruskan perjalanan ke Sijunjung Tanjung Godang.. Alyaa tak byk kerenah.. disuapkan susu jer biler lapar.. dlm perjalanan nampak buah pelik kat jalan.. buah markisa kata Ady.. Aku tak pernah tgk buah nie kat Malaysia... so teringin lar nak raser.. kitorang singgah beli.. bayar dalam RM5 = rp100000 dpt sampai 6 ikat.. (sdgkan sebenarnya laki aku igt 6 biji sajer) rasanya boleh tahan.. cuma bukan ler buah citarasa aku..

Perjalanan ke kg laki aku amik masa lebih kurang 3 jam.. jalan seakan² nak ke tanah tinggi Cameron.. Pemandangan di situ tak dinafikan mmg cantik... penuh dgn kehijauan.. dgn sawah yg terbentang meluas... (macam Kedah Jelapang Padi Malaysia) saujana mata memandang... bangunan² juga rumah² yg terdiri di situ juga tak kurang uniknya... kebanyakkan bumbung² bangunan berbentuk tanduk kerbau.. kata Minangkabau.. itu lar dia... cantik seninya.. (aku raser penerjun parachute mesti takut nak landing kat sini.. mau tertikam dek bumbung² yg tajam...haha!!)

Uniknya juga di sini pemandu cenderung gunakan hon biler memandu... hon merupakan satu kepentingan ketika memandu melebihi lampu isyarat.. nampak cam sumer pemandu beramah mesra jer biler bunyikan hon masing² sepanjang jalan..

Rumah² kat sini juga tak guna aerial TV macam kita di sini.. memuler aku pelik jugak tgk mangkuk² satelit yg besar di laman² rumah dorang.. rupa²nyer menurut Ady itular dia parabola.. di Malaysia tidak dibenarkan guna parabola.. tapi di sini negaranya terlalu besar.. siaran TV dia juga terlalu banyak.. thats y they are allowed to use it.. (ada juga yg guna sistem pemancar televisyen digital di sini...

Sampai di rumah Abak & Ibu dlm pukul 12.00 tgh hari which means pukul 1.00 tgh hari di Malaysia... jam di sini kurang sejam dari Malaysia.. pukul 6.00 ptg keadaan di sini sama spt pukul 7.00 ptg di Malaysia.. Keadaan sama cuma waktu yg tak seruper..

Begitu ketibaan kami disambut mesra... di bawah beberapa keping gambar utk tatapan sumer..

First time Alyaa dlm flight..

Galak mata Alyaa pandang kiri kanan... sumer pramugari & pilot suka tgk dia.. pegi & balik ada jer yg tegor Alyaa.. dorang kata good girl.. never cry..

Dlm teksi.. ketika perjalanan nak ke Tanjung Godang...

Pemandangan sepanjang jalan.. sayangnya aku tak dpt capture pemandangan² lain yg lebih cantik.. maklum ler nak cepat.. teksi tu pon bawak laju jer..

di belakang umah Mak Tuo.. Mak sedara Ady yg paling tua.. Kakak Papa.. rumah dia besor wooo.. cantik.. belakang umah tu bebetul sawah...

Alyaa dgn Abak suami Ibu, mak sedara ady kakak mak dia.. (tgk kat belakang Abak.. itu ler parabola yg aku citer tu..)

Abak, Ibu & Lina isteri Neddy sepupu Ady..