.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Monday, April 7, 2008

MoNYet Ohhh MoNYet..

Hari Sabtu spt biasa hari mengemas rumah.. cuci baju, sidai, masak, kemas dapur.... petangnya gi umah Papa.. tido sana.. lepak² bertanya khabar.. maklum lar kami pon dah jarang nak balik Puchong.. sekarang umah dah jauh tak macam tinggal kat Bukit Jalil dulu...

Esoknya pepagi dah challo balik... sebab laki aku nak bawak p picnic kat Taman Rimba Ampang atau lebih terkenal dengan panggilan Bukit Belacan... tak tau lar pulak apsal nama dia gitue.. apa sangkut-paut sungai ngan belacan??Ada sapa² kat sini tau sejarah Bukit Belacan??

Sampai BB dlm pukul 10.00 pg.. Org belum ramai.. kitorang antara yg terawal sampai.. yelarr.. dekat pon dengan umah.. (dlm 15 min perjalanan menaiki kereta).. Starting 1st April sumer pelawat dah dikenakan bayaran.. dewasa RM1 sorang.. parking keta RM2.. Moto RM1... wahhhh... katanya nak diadakan train macam kat zoo tu kat situ tak lama lagi.. sib baik tmpt tu lebih terurus dari dulu... Alyaa excited tgk monyet² di sepanjang perjalanan... kami disambut dengan seekor sawa dan seekor monyet utk dibawa bergambar dengan bayaran RM3... kitorang tgk n borak² ngan tuan dia kejap... aku sentuh lar sikit ular tu.. tak ler heran sgt coz dulu adik aku Dekli pernah bela binatang² tu... ular sawa kontot dari Afrika ker mana tah dihadiah kawan dia... seekor kera yg mak aku kasik nama adam pon dibawa bawa balik Dekli ke rumah.. dibeli dari kawan pulak.. sebelum tu lagi dia ada jugak bawak balik iguana... hamster & ntah apa² binatang lagi lar.. minat nor dia ngan bianatang² eksotik nie... naik lemas mak aku.. rumah macam zoo... hahaha....

"Tam..tam..." jerit si Alyaa dengan jari tak lepas² dituding ke arah monyet tu.. she's so excited.. (Tam tu sebenarnya nama kucing mak aku yg bewarta hitam) Kaki dia macam dah melekat kat situ... dlm 10 min jugak lar berjalan nak sampai port berkelah.. letih jgk biler keta tak bleh bawak masuk nie.. kitorang cari tempat agak² landai & tak dlm sgt.. Sonok si Alyaa mandi.. sampai tanak naik².. padahal badan dah gigil kesejukan.. Si Aisha pon aku bawa berendam.. sejuk.. tapi dia tak nangis... 2 jam lebih jugak lar lepak sana.. kul 12.00 baru balik.. on the way nak ke pintu keluar.. we came across a family of monkeys.. dekat 10 ekor tak silap aku di tengah jalan.. Alyaa punya excited berlari sampai dekat nak jatuh pegi dekat monyet tu lagaknya macam nak pegang Si Tam kucing mak aku... dengan slumbernya aku dia tak berenti pon biler dah bebetul dekat... sib baik aku cepat capai tangan dia dari belakang... monyet² terkejut n nak kejar Alyaa biler nampak kat tangan anak aku ada gula²... dgn perasaan takut..(takut lar jugak kan) tgk reaksi monyet tu aku terjerit sekuat hati.. hehehe.. monyet tu pon terkejut dan tak jadi nak kejar anak aku... yg peliknya aku sorang yg menjerit.. anak aku sikit tak takut.. nangis pon tak... aku tarik Alyaa bawak pegi.. Ady kat belakang dengan baby & barang².. diam tak terkata.. hisshhh... kenangan sepupu aku kena gigit dek monyet terlintas di layar fikiran.. walaupon monyet² tu kecik jer.. tapi dlm kumpulan yg byk.. dorang agak merbahayakan... seriau sungguh aku..... dah lar monyet liar.. dorang mara ke dpn nak kejar anak aku dgn bunyi yg agak menakutkan seolah nak rampas gula² dia.. tu yg buat aku jerit tuh!

Sampai kat kereta lega.. tak sangka kitorang laki bini si Alyaa nie beranie betul....

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails