.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Friday, August 5, 2011

KoRaNG Pernah LaLui MGTT??

Okeh.. enough emo².. malas nak pk dah.. apa nak jadi.. jadilah... yang tertulis tetap akan terjadi.. kita kena percaya pada Qada' dan Qadar dari Allah.. apa²pon.. ujian yang aku terima hanya sedikit berbanding orang lain kat luar sana... syukur atas rahmat dan kurniaannya... setidak²nya Allah memberi aku nikmat merasai keindahan mengandung dan bergelar ibu.. jangan sesekali kita menyesali keadaan yang menimpa kita dengan menyalahkan nasib dan takdir... Dia lebih tahu.... terima kasih pada semua yg memberi sokongan... :) You're the best!

Semalam kan aku citer pasal aku kena datang spital utk buat ujian MGTT.. atau amik darah utk tengok kencing manis... tak pernah seumur hidup aku buat ujian nie.. korang pernah??  Okeh.. meh akhak citer sikit prosedurnya pada yg tak pernah buat... actually simple jer.. tak ler sesusah maner.. tapi kalau boleh mmg tak nak arrr buat...

Memula.. nurse/doc akan lakukan ujian air kencing.. dia celup satu strip macam nak test kehamilan tu... sekarang nie sumer main celup² jer dah tau result... dia akan bandingkan warna strip tadi pada carta tahap gula dalam air kencing... kalau normal.. lepas lar... kalau didapati tinggi.. maka bermulalah kisah melecehkan... ehehehe...

This process hanya berpandukan apa yg diarahkan doktor pada aku... okeh.. dia suh aku posa.. start dari pukul 12.00 tgh malam sampai lar esok pagi... no food no drink... org posa siang.. aku posa malam... ikhss.. ikhs.. ikhsss.. sib baik itu waktu tido..  then.. pukul 8.00 pg seperti dalam temujanji.. aku diambil darah... ada lar separuh picagari tu... pastu... dorang bagi aku satu cawan air gula yg super berdenting manis dia... air biasa aku teguk sekali nafas jer.. nie aku kena berenti 3 kali... 3 kali nafas baru habis... MESTI HABISKAN... pastu.. you are not allowed to eat & drink for 2 hours...

Aku dah pening apa nak buat 2 jam sebelum datang balik ke bilik amik darah... so.. aku manfaatkan masa yg ada dengan mendengar penerangan pasal urutan bayi dan susu ibu... nurse² kat situ baik² lar jugak dan ramah²... ker aku yg terlebih ramah aritu... jgn tak tau.. lepas dengar penerangan aku bleh duduk melepak ngan nurse² tue bersembang itu ini pasal mengandung.. beranak... perasaan aku yg kemungkinan akan diikat... dan macam² lagi lar... sampai dorang ajak aku join jadik kaunselor penyusuan susu ibu... ehehehehe... memang aku dah niat nak fully breastfeed baby dlm pewut nie sampai 2 thn... masih belum terlewat kan... bertungkus lumus sekarang nie mengumpul ilmu tentang penyusuan bayi secara ekslusif... ohhh.. tengah² bersembang tue... tetiba nurse tu apekenama dia aku lupa nak tanya sebab terlalu sibuk menyembang... dia kata "Suka lar tengok muka akak... comey" ahahaha... terkedu sekejap.. pastu aku sambung borak cam biasa... ahahahaaa... motip bagitau?? Perahsantan sekali sekala.. serius sonok sangat borak sampai tak sedar 2 jam berlalu.. tu pon sib baik En. Ady missed call... dia naik kat parking p tidoq.. boring tengok org pompuan berborak... ehehehe... kami pon salam bagai before say jumpa lagie...

Dan akhirnya... masa yg ditunggu tiba.. aku kembali ke bilik amik darah... aku hulur lengan aku yg satu lagi... sbb yg sebelah kiri tadi macam payah benar darah nak kuar... yg belah kanan cepat sikit...ker nurse yg cucuk tu terer...  hmmm.. darah diambil lagi separuh picagari macam memuler tadi.. dan... selesai.. boleh balik... result kuar petang tu... kalau betul ada gula dorang akan call aku lagi.. utk follow up... Ya Allah.. mudah²an tak ada.... amin~

Begitu lar kisah aku melalui prosedur MGTT... :)


No comments:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails