.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Wednesday, August 19, 2009

MARAH??!

Okehhh... dah lama nor tak dpt dan menjawab tag mengetag nie.. Tag nie harus aku jawab sebab... jap aku quote balik kata² org yg mengetag aku nieh "kalau korang tak buat...aku jadi marah tahap no. 2.... " Haa tu dia... maka adakah dengan statement tu aku menjadikan aku harus utk menjawab tag inie... hmmm... sebenarnya aku jawab sbb tgh boring... tak tau nak buat apa nie... ko nak tau camner aku marah eak Speed....?? Tak kan tak tau... macam tak besa kena marah ngan haku... sebilik dulu...??

1. Apakah yang anda lakukan jika anda marah?

Marah... aku pon ada level or tahap marah aku... seperti yang aku list kan kat bawah nieh:

Marah Biasa....
Marah secara general... aku tak pin point pada sesaper... saper makan cili dia raser pedas.. kiranya marah sambil membebel lar nie... selalunya tentang sikap... aku paling pantang org tak amik endah ttg penat lelah org lain.. misalnya bila aku dah kemas rumah.. org sesenang jer sepahkan balik... misalnya aku dah cuci sumer pinggan mangkuk... then org sengsenang jer longgok pinggan tak bercuci sekali ngan sisa² tak berbuangnyer sekali.... marah biler aku tunggang langgang buat keje... org lain duduk selamber... macam tokong budha tetengah rumah... tanak tolong takper.. tapi tolong ketepi dan jangan kaco keje aku... aku paling tak suka manusia yg tak reti nak appreciate usaha org lain... satu lagi... biler baca berita kat suratkhabar pasal isu² lapuk... kes ragut.. buang anak... rogol and so on... buat aku terlalu kesal.... kenaper jadik camtu... marah biler org potong que keta aku... kita dah penat batur dari belakang panjang²... tetiba dia buat kuang ajor.... berdesup dari belakang masuk time lampu isyarat ijo... isssyyyhhh... kalau lar time tu keta aku nie ada kaki... nak jer aku penyepak keta kuang ajo tu biar terpelanting jauh back to the end of the line..... mau tunjuk samseng ehhh!

Marah-marah sayang
... marah yang nie... sekejap jer.. marah yang terserlah kat muka... (org Kedah kata tarik muka).. kira marah sebab sentap lar lebih kepada merajuk sebab tak puas hati.... marah kategori nie sekejap jerrr.... org pujuk or buat² lawak sikit aku dah ok.... aku tak simpan dlm hati.... aku lepas kat situ jugak..... biar berdesing telinga ko kena hambu (actually biler dah kena pujuk aku akan bagitau everything yg tidak memuaskan hati aku..... I'm a staraightforward person k.... tahan ler telinga dgr kata² tak bertapisku!

Marah Tahap Gaban!
(Ini marah biler hatiku dah terlalu sakit... geram... bla²...)
Biasanya.. time aku marah aku akan diam membisu seribu bahasa... (kalah org bisu ngan kebisuan aku) Masa tu ko cakap lar apa saja... (aku membisu hanya pada org yg aku marah..) aku akan buat dekkkk... lantak ko larrrr.... ko nak cakap apa pon.... to me you are invisible.. so paham sendiri lar eak... biler dah dihalimunankan oleh aku... maknernyer aku teramat marah pada KAMU....

Selain dari bolayan ku pada kamu.... aku akan isolate kan diri aku... aku perlukan ketenangan dan aku sungguh BENCI menatap wajahmu ketika itue..... tolonggggg.... stay away from my face..... coz I HATE Uuuuuuu!!!! Ehhhh... tersedar sekejap... kat mana kita....?

Haaa... aku akan memaki² kamu dalam hati aku.... aku akan cakap macam² yg negatif tentang kamu dalam hati sepanjang kebisuanku.... kamu belum tau betapa lezerrnyerrr hati aku.... huh... kamu musti tak sanggup mendengarnyerrr!

2. kalau anda terkejut..boleh tak buat anda marah?

Depends aaa... terkejut pasal aper... kalau terkejut pasal org buat surprise party utk aku (ader kerrr.. hihihiii) tak kan lar aku nak marah... agak² lar kan... buat terkejut yg bleh buat aku marah ialah biler kejutan dia mendatangkan mudarat pada diri aku... misalnya aku tengah potong sayur... dek sebab terkejut aku terpotong jariiii... itu... harus aku marah.... bodo punyer kejutan tu...

3. lama tak anda marah?

Depend jgk tahap marah aku... pernah aku marahkan seseorang sampai 3 bln tak bertegur.. (sebenarnya tak baik kan... memutuskan silaturrahim... tiga hari cukup... nanti tak bau syurga!)
4.apa yang anda buat untuk hilangkan marah?

Kalau aku dah teramat marah... kesal.. sakit hati aku akan buat sumer keje kat rumah selagi aku nampak ada benda yg aku boleh buat... aku akan bzkan diri aku.... dan halimunankan makhluk perosak hati aku.... (aku akan buat keje macam robot... senyum tidak.. ketawa tidak... just a plain cold expression) itu kalau kat rumah larrr... kalau ada pen dan kertas kat tangan... abis lar aku tulis memacam kat kertas tu dgn conteng² melambangkan kebencian aku... then aku koyak kertas tu kecik².... dan kalau kat tempat sunyi aku jerit sekuat² hati aku.... time aku sorang² lar... kalau kat tepi pantai... aku akan bawak diri aku sorang² dan tak pedulikan org lain... mana aku pegi pon aku tak peduli.... janji bleh jalan sengsorang.. itu marah sakit hati tapi kalau tambah ngan merajukk... aku akan duk jejauh dari org yg buat aku marah.... aku akan mengelak dari bertembung ngan org yg mendatangkan kemarahan aku... duduk diam² dlm bilik... kalau time semayang aku menangis semahunya waktu berdoa.... pohon kekuatan dari Allah utk menghadapi segala tekanan ini.... masa tu aku akan imbau segala kata² atau momen² yg menyebabkan aku marah... reda tangisan.. aku dah bleh pk secara rasional n positif... baik buruk sesuatu tindakan.. dan tindakan apa yg harus aku ambil utk meredakan kemarahan ini....

5. selalu tak anda buat orang marah?

Ermmm... ntah... mungkin ada juga kadang² aku terlepas cakap... selalunya bukan dari hati dan tak terniat pon nak buat org marah.... tapi yelah... mulut tak der insurans... main lepas jer...

6. kerap tak anda marah?

Jarang nak marah tak tentu pasal... kalau marah biasanya bersebab....

7. sapa yang anda nak tag? kalau diorang tak buat, anda marah tak?
Entah... sesaper rajin bleh lar buat tag nie..... terpulang... aku tak marah... (tak baik marah² kan...)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails