.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Monday, August 3, 2009

..KasiH SaYang & PeNgORbaNan..

Ujung minggu korang cemmaner?? Seronok??

Jumaat tak p mana... aritu aku ada bengkel kat Angkasapuri.. abis opis hour.. on my way back jalan jammed giller.. naik kebas lar kaki dan lenguh lar kepaler lutut nie tekan cluth bagai... sampai umah mak.. layan anak² sambil tunggu laki aku balik... Ady cam biaser.. balik lambat.. kekadang aku kesian sangat kat dia.. keje sampai lewat tempoh pejabat... org lain dah berehat di rumah dengan anak bini... dia masih setia mengadap keje... makan minum entah ke maner... tido rehat tak tentu maser... puas sudah aku bebel... mengadap keje tak akan sudahnyer sampai bile².. kesihatan mesti juga kita jaga... kalau kita sakit... anak bini saper nak bela??

Aku seorang ibu yang juga isteri yang bekerja.. macammanapon tak boleh tidak mesti balik awal... maklum... anak² mak aku jaga... kesian pula kat mak aku.. dulu masa muda sibuk jaga anak.. sekarang bila dah tua terkochoh² pulak jaga cucu.. masa tua nielar masa dia nak rehat.. nak mengaji.. semayang... pernah disuarakan nak hantar anak ke nursery... tapi.. mak berkeras nak jaga cucu² dia.. anak² aku nie lasak.. aku tau mak nak tolong aku.. dia kata tak tenang duduk di rumah fikirkan cammana gaya org lain jaga cucu² dia.. terkini sensasi dengan macam² berita... yg pelik dan tak dapat diterima minda... habis.. macammana lar kami².. ibu² nie nak duduk tenang di pejabat sana... aku nie dikira besar tuah.. mak sendiri sanggup nak jaga cucu.. walaupun sebenarnya aku tanak susahkan mak aku.. sebab aku sedia maklum mak aku bukannya kuat mana... sakit pening dia kita tahu apa.... kadang² mak bukan nak mengadu... nak diletakkan org gaji kat rumah mak.. mak pulak taknak... tak betah duduk dengan org asing... privacy takdak mak kata.. dari dulu mak wanita tabah... berdiri teguh walau dah 11 tahun tiada abah... alangkah besarnya pengorbanan mak... tak terbalas rasanya walau dengan seguni emas... ibuku wanita hebat.... mampukah aku menjadi sehebat EMAK??

Aku seorang ibu.. punyai tiga anak² perempuan yang comel dan cerdas.. masing² dengan karektor dan ragam tersendiri... yang pasti semuanya lasak dan tak reti duduk diam.. cabaran yang paling hebat adalah memberikan anak² didikan yang sempurna... walaupun diri ini tidak sesempurna orang lain... aku tetap mahukan yang terbaik untuk anak²ku.. aku mahu mereka membesar dengan penuh etika dan moral yang tinggi... dada dipenuhi ilmu dunia dan akhirat... membesar menjadi seorang wanita intelek yang sopan, rendah diri dan tahu meletakkan diri dalam apa jua situasi.. maruah semestinya di tempat yang tinggi... berpegang pada prinsip dan berdikari... aku mahu persiapkan mereka menempuh arus dunia yang hebat bergelora ini... semoga mereka tidak lemas dihanyut arus..... semoga dahan yang ditanam kuat untuk dipaut... aku bukan seorang yang berharta... bukan juga org ternama... hanya itu yang mampu kuberi buat mereka meneruskan kehidupan yang akan aku tinggalkan.... aku sangat sayangkan anak²ku...

Sungguh hairan aku melihat manusia lain melepaskan amarah dengan mendera anak² yang tidak berdosa ini... apatah lagi yang tergamak membuang darah daging sendiri... tiada hatikah... di mana letaknya perasaan... belas dan ikhsan... sungguh hati tersentap terhiris sayu tiap kali membaca berita² seumpamanya di dada² akhbar.. tergamakkah melihat tangan² yg kecil... wajah yang polos.. tangisan yang tidak berdaya itu merayu untuk bertahan melihat dunia lebih lama.... salah apakah yang telah mereka lakukan.... sehingga kehidupan yg belum sempat dinikmat terus direntap dengan sungguh biadap.. hak apakah yg kita ada untuk menafikan kewujudan mereka.. mereka amanah tuhan buatmu..... anugerah terindah buat insan yang bergelar ibu dan bapa..... mereka tidak minta untuk dilahirkan.. jika kamu ibubapanya manusia.. letakkanlah diri mereka selayaknya seorang manusia.... bukan cebisan daging yg boleh dibuang merata²!!

Ahhh... masalah dunia ini tak akan selesai selama-lamanya... selagi kita manusia tidak berubah.... dari yang baik kepada yang lebih baik... aku inie BaIKkah?? Hmm... sedang berusaha ke arah KeBaIKan....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails