.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Friday, August 14, 2009

..DeMi Anak²Ku..

Ahhh.. bosan sekali hari nie.. ngantuk pon yer jugak.. layan lagu kat blog sambil menaip lar entry yg ntah aku tak tau aper tajuknyer inie lagi... hmm.. patutnya seperti yang pernah dirancang aku sekeluarga... nak p penang meraikan konvokesyen adik ipar aku kat USM Penang.. tapi tak jadi... atas sebab.. terus terang cakap aku risau sesangat ngan wabak pendamik H1N1 yg melanda seluruh dunia sekarang nie... tetiap hari ada jer kes² kematian yg baru... dari hari ke hari jumlah mangsa semakin meningkat... anak² aku laks kecik² lagi... 3 thn, setahun 10 bln dan 3 bln... seperti yang sumer maklum.. sudah tentulah dorang nie tergolong dlm golongan yg berisiko tinggi utk dijangkiti... antibodi budak² nie bukannyer kuat sangat... so.. I have to say to decide to take the precaution coz it is better than cure rite?

Anak² darah daging sendiri nie... walau nakal cemmaner pon kita sanggup lagi nak hadapinya... tapi janganlah sesekali anak kita sakit... jiwa dan hati mak bapak pon akan turut sakit... kita pon akan sama makan tak lalu.. tido tak lena... keje pon tak tentu hala.... tanya lar pada sumer² mereka yg dah bergelar ibu dan bapa.... I bet sumer pernah merasai perasaan yg sama masa anak² korang sakit....betul? Budak² nie sakit tak macam org dewasa... dorang tak pandai nak mengadu kat mana sakit... kat mana tak selesa... masa tu dorang makan pon tanak... telan ubat pon payah... sedeh tau biler tgk badan anak kita susut tak bermaya... luluh hati nie biler tgk dorang tak cerdas dan ceria... duit berkepuk boleh dicari... tapi.. kesihatan kat maner nak beli??

Balik dari seharian penat bekerja.. disambut anak² di depan muka pintu.. terlompat² ceria sambil peluk kaki kita... hilang sumer masalah di tempat keje.... walaupon kengkadang anak² nie bingit... bermain... bergaduh... menangis... mengada² biler kita ada sama... menagih perhatian dan kadang² menduga kesabaran.... tak ada seorang anak di depan mata... bertapa kekurangan kita rasa.... tidak lengkap hidup sekeluarga... biarlah dorang berkelahi.. menangis di depan kita... kita rimas... iyaaa.. tapi kita tahu mereka selamat di samping kita....

Pernah tak terbayang... bila satu hari... tiada lagi hilai tawa... jerit pekik dan tangisan mereka.... hidup ini akan terasa kosong... sekosong-kosongnya... kerana kehadiran mereka memang sungguh bermakna...


Alyaa selalu tanya kat aku bila aku balik dari keje...

"Bonda pegi mana tadi..?"

"Bonda pegi keje... ayah mana bonda? Kenapa ayah tak balik lagi??"

"Ayah work sayang.. ayah ngan bonda keje.... cari duit banyak²... nak beli susu untuk kakak, adik ngan Ainna... beli pempers... beli baju baru... beli menan...."

"Ayah keje kat KLCC kan bonda... bonda kat Chulan Tower..."

"Hmmm... pandai anak bonda... sebab tu kakak kena behave... jangan nakal².. jaga adik²... bile balik keje.. bonda ngan ayah pe....."

"NAT!"

".. kalau kakak nakal... nanti bonda maaa..."

"RAH!!"

"kalau bonda marah.. nanti kakak kena rooo..."

"TAN!!"

"...kalau bonda rontan... nanti kakak saaaa.."

"KIT!!"

".. jadi.. kakak kena beeee...."

"HAVE!!"

"haa.. pandai pon... kakak kena BEHAVE... jadi anak yang baik.... baru ayah ngan bonda sayanggg.......

Masa tu Alyaa pon beredar dengan senyum² notty dia... tunjuk muka puas hati sebab dah puas bersoal jawab ngan aku... haiiii... itu larr dia anak dareee aku yg banyak celoteh.... tapi aku bangga sangat ngan dia... dia cepat matang dan amat berdikari bagi seorang budak yg baru berusia tiga tahunnnn....

Tengah concentrate tgk citer "Potret Mistik" citer seram kat TV2..

Tuan Puteri yang nie dah lama lena dihanyut mimpi..

Alyaa & Ainna muka saling tak tumpah.. see concentration pon sama...

Anak² dare aku nie mmg tak reti tido awal..

Abis jer citer seram tu... nak tau Alyaa cakap apa kat aku...

"Bonda... jgn tutup lampu tau.."

Hahahaha... tergelak kuat aku... budak sorang nie.. tgk citer hantu suka lar sangat.. tapi penakot... nak ke dapor pon suruh adiknya si Aisha teman.... Alyaa... Alyaa...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails