.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Tuesday, August 19, 2008

What a DRAMA!!

Dua.. tiga hari nie aku membizi taip fail meja (terima kasih banyak pd Ratna yg sudi memberi contoh Fail Meja dia.. terus terang cakap aku mmg tak tau camner ruper fail meja nieh.. coz this is my first time in gov sector..) yang akan diaudit hari ini.. tapi akhirnya kami tak terlibat pon.. Fail Meja tu dah pon siap.. betapa gigihnyer aku menaip 2 hari ini.. (coz Ratna tak der soft copy) bersyukur jadik student SS dulu.. at least skill menaip tu dah ada.. tak ler terkial² nak ngadap keyboard nieh!

Sebenarnya aku ada 2..3 story yg dah aku peram.. memuler tu mmg raser terujer teramat nak diceritakan.. tapi biler dah 2..3.. hari berlalu nie.. raser cam dah tak cukup umph! macam lauk dah basi pulak.. hehehe.... aku mulakan ikut hari lar eak....

Jumaat minggu lepas...

Ingat² lupa dah nie... jap aku selak lipatan memori kat kepala aku nie.. sambil tangan menongkat kepaler dan mata merenung jauh..(huh... betapa manusia itu pelupa! Aku sorang jer kot.. hehehe..)

Hmmm.. dah ingat dah.. jumaat lepas tak der buat aper.. rutin cam biasa.. Ady tak der kelas aritu.. balik rumah lepas pekena 2 ulas durian yg Dekli beli...

Sampai umah.. settlekan kain baju kotor utk dibasuh.. esok pagi senang nak sidai.. malam tu tido lewat.. esok tak keje!

Sabtu baru nie..

Pagi² tu.. (pagi tak ler pagi sgt..) sayup² aku dgr bunyi²an yg makin lama makin kuat... aku tanyer laki aku "Abg dengar bunyi bising² kat luar tu.." Kami pakat intai celah tingkap... "OMG.. perang dunia dah meletus.. berbalas² kata² keras tidak puas hati jiran² di hadapan rumah kitowang... dorang berGADOOOOOO!! Mak aiii.. mmg aku tak sangka dpt tgk drama swasta di awal pagi macam nie.. masing² tanak beralah dan saling salah-menyalahkan.. abis segala tok nenek perasaan terbuku diluahkan... puncanyerr?? Pasal sidai kain guna tepi pagar yg sama.. pagar kongsi of course.. kata duk umah teres.. bukan umah banglo... maka pagarmu.. pagarku jua..! Jadi adat berjiran kena lar bertolak ansur dan faham-memahami... dlm berbalas² peluru yg keluar dari mulut masing² tu.. maka terungkaplah punca sebenar segala pertelingkahan itu... puncanya tak lain.... seperti yg pernah aku ceriter kan kat sini aritu.... everything about budak² yg main
bOLa depan rumah...

Aku dah agak hal main bola nie mesti bakal mencetuskan kemarahan dan punca pergaduhan org yg tak tahan cam aku inie... sib baik bukan haku yg negor anak kakak tu... member backup anak wa cakap lu.... haaa kau... bukan nak ditegur anaknyer.. tapi dia teraser hati plak biler owg tegur anak dia... kalau tanak pedih telinga dan hati biler owg tegur anak awk... buat ler perkara yg sepatutnya dilakukan oleh tiap ibu bapa yg paham bahasa sblm org lain bahasakan... berdentung-berdentang dekat 1/2 jam jugak... then reda... kitowang pon sambung xtvt yg kitowang nak buat tadi... laki aku p keje.. dan tinggal lar aku dengan anak²...

Tup² kedengaran semula bunyi berkericau membingit suasana ujung mingguku yg aman... kali nie lebih hebat lagi... kalau tadi rumah B berperang ngan rumah A.. sekarang rumah C yg pada asalnyer sekadar menonton dan mendengar campur tangan.. ibarat Amerika yg cuba menjadik tentera pengaman kat Iraq... makin hangat suasana... biler anak² jiran yg muda belia turut masuk campur (depa nie lar punca sebenar itu... tukang main bola) Org muda darah bergelora.. tak tahan dugaan mahupun teguran... bagi aku personally... bukan salah rumah B (couple nie anak baru sorang sebaya ngan Alyaa anak aku.. n seperti kami yg baru pindah ke situ.. amat terganggu dengan budak² yg tetiap petang jadikan depan rumah kitorang padang bola mak bapak dia...) Cuba lar u all pk kan... kita beli rumah adalah utk kita tinggal dengan aman.. utk kita berasa selamat... harta benda kita terlindung... untuk kita beristirehat.. tapi macam mana nak berehat biler maner ada individu² yg pentingkan diri sendiri dan tak sensitif dengan hak privasi org lain... mmg kami nie org baru... tapi itu tak bermakna hak kami boleh dinafikan... apa yg aku perhatikan... org² lama kat taman tu (nie lar bahana beli rumah atas tangan.. rumah di taman yg dah lama org duduk.. yg dah ada kroni masing²) mmg tak ambil pusing pasal penghuni baru cam kami... dorang tak juga peramah cam org² kat Taman umah mak aku.. tmpt aku dibesarkan.. walaupon ada pendatang baru kat Taman itu.. kami tak der lar pilih² bulu... kalau ada apa² function or kenduri... kami jemput jer... walau masing² tak mengenali antara satu dgn lain... ini lar masa nak berkenal²an... kami idup harmoni.. tak der nak gado² camnie..

Aku raser rumah B punya kesabaran dah sampai limitnya.. apatah lagi biler sarang tebuan tu dijolok²... u all tau lampu belakang keta dorang.. (dorang ada dua keta.. satu keta gen2.. yang nie keta lama) yang dorang park kat depan umah dorang dihentam bola sampai pecah.. (buruk tak buruk.. lama tak lama.. itu kan duit.. harta kita of course kita marah! Sama cam peti surat kitowang yg terima nasib yg sama.. punah dihetam bola!) Bukan lar kami nie nak kechoh²... tapi tengok²kan lar anak² akak.. abang.. pakcik.. makcik.. yg hari² dok ganggu dan memunahkan harta benda org tu.. anak² pakcik makcik nie kurang etika ketika bermain... tak hormat harta benda org.. hak privasi org.. apatah lagi org tu sendiri... tak ker menceroboh namanyer masuk dalam gate umah org dengan slumber (kalau gate kunci.. dorang panjat jer..) tanpa permission.. tanpa raser bersalah... berkali² pon dorang tak heran... tak ubah cam samseng jalanan... di mana budi bahasanyer pakcik makcik oiii... Saper yg nak disalahkan... mak pak yg duduk dlm rumah... bukan nak tgk apa yg anak dorang kechohkan kat luar rumah... mak bapak pesen apa tu?? Aku pon tak paham... kenapa zaman sekarang masih wujud tetangga² yg macam tu..

Korang tau apa rumah A jawab biler hal anak dia main bola depan rumah org diungkit si rumah B?? "Kitorang dah lamer duduk sini... mmg sekian lama budak² tu main bola depan rumah nie... ko org baru kenapa nak kechoh²!!... (BOLEH MACAM TU??) Tak ke sakit hati nie.. aku yg dok dalam rumah pon raser bengang.. rumah B aku tak tau lar kemarahan dia dah sampai tahap apa.. masing² dah tinggikan suara.. anak tuan rumah C pula bersuara.. suruh alihkan kereta buruk yg park sebelah rumah dia tu (rumah B park depan rumah dia sendiri.. apa hak dorang nak suruh alih?) Sungguh kurang ajar budak tu dgn sura melengking berkata.. "KAU TAK ALIHKAN KETA TU HARI NIE AKU PECAHKAN KETA KO!!" Apa maknernyer tu?? Mak budak tu yg paling aku kesian.. seboleh² ditariknyer anak bujang dia masuk ke dalam.. aku tau dia malu... brother rumah B (tuan punya keta) cabar budak tu balik.. "KO PECAHKAN SEKARANG.. PECAHKAN.." Berdesup budak igusan pantang dicabar tu kuar gate dan tendang keta buruk tak berdosa tu 2 kali dengan sekuat hati!! (Terbeliak mata aku kali nie.. mak aiiii... biler perasaan marah menguasai diri.. sumer benda boleh jadi..) Kami jiran.. (bukan aku.. aku stay leklok dlm rumah jer.. aku tanak campur.. walaupon secara peribadi aku agak menyebelahi rumah B.. ) yang lain² ambil langkah berjaga².. yg lelaki pakat kuar.. takut pergaduhan mulut merebak kepada fizikal... bahaya tu.. sapa tau apa boleh jadi... segalanya mungkin... Alhamdulillah keadaan dpt diredakan... tak lamer lepas tu keta polis sampai.. aku tak tau saper yg call... aku tak tau apa polis tu cakap kat dorang... muka En. Polis tu tegang jer maser masuk balik dalam keta sebelum blah...

Huhhhh... what a drama u know... Kecut perut dan organ dalaman aku tengok tayangan percuma ini.. ia bukan fantasi.. tapi realiti yang berlaku kat depan mata sendiri... Melihat jiran tetangga bergado bukanlah satu keseronokan... sebenarnya aku sedeh tgk keadaan kejiranan kat sini... ntah.. tak tau nak cakap macam mana.. sikap tak ambil peduli dan menghormati hati dan perasaan org lain memang ibarat duri dalam daging... nak dibuang payah... bila dibiar makan dlm.. pendapat korang macam mana??

Bagi aku.. mak bapak perlu mainkan peranan penting... ibubapa tu perlu tunjukkan contoh yg baik kat anak²... biler dengar tetangga mengadu pasal anak kita jgn buat tak endah... selidik... dan jangan sesekali sebelahkan anak yg bersalah depan jiran tetangga... (budak² naik tocang biler mak bapak backup dia depan²) salah atau betul belakang kira.. kitalah yg membentuk mereka... menjadi baik dan berbudi bahasa... memupuk akhlak mulia... biler org mengadu tentang kelakuan anak kita.. jangan cepat melenting.. teguran tak bermakna org tu benci dan tak sukakan kita... itu maknernyer masih ada yg sudi amik peduli... tak mahu anak kita kurang ajar... idup dalam satu kejiranan.. eloklah saling tegur menegur... yg tak elok di mata eloklah kita perbetulkan.... Kalau kita tak sudi ditegur kitalah manusia yg paling rugi di dunia ini... hidup dalam dunia sendiri.. tak siapa ambil peduli.. jangan sesekali mendabik dada dan menjadi manusia yg sombong dan bongkak... biler kita mati nanti bukan kita korek tanah tanam sendiri... masa nie baru kita tahu betapa pentingnya nilai kejiranan....

Sekarang nie aku dah jarang nampak batang idung tuan rumah B... tatau waktu biler dorang balik... laki aku kata kelmarin petang (dia cuti jaga anak kat rumah) dia tgk budak² tu kecik besar.. dengan sesuker hati mak bapak dorang rembat bola kuat² kat keta buruk umah B... main tak ingat org lain dah.. tak ubah macam samseng.. kecik² perangai dah macam tu.. besar esok tak tau lar macam mana.. budak² nie dah naik sheikh... semakin beranie.. depa raser tindakan depa tu dah betul dah.. terang² mak pak bagi lesen dgn backup depa depan²... saper yg rugi... anda² mak pak budiman yg rugi... anak² anda membesar dgn penuh sifat mazmunah...... nak salahkan siapa.. lu pikir lar sendiri!!!!!

Suka aku ingatkan di sini... tentang barisan pertama daripada 12 barisan manusia menuju akhirat...

Di iringi dari kubur dlm keadaan tidak bertangan & berkaki. Keadaan ini dijelaskan melalui seruan Allah swt :

'Mereka orang² yg menyakiti hati jiran sewaktu hidup mereka. Mereka yg sombong & tidak berbuat kebaikan kepada jiran tetangga akan mendapat kehinaan didunia maupun di akhirat'.

Firman Allah

"Aku akan memalingkan hati orang yg sombong serta takbur di muka bumi ini dengan tiada alasan yg benar dari (memahami) ayat2 ku(yg menunjukkan kekuasaan ku) , itulah balasan & tempat kembali mereka adalah neraka"

Beringat-ingatlah kita sesama tetangga!

No comments:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails