.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Friday, September 22, 2006

Life Have Lots Of Ups & Downs....

Quite stressed up lately.. Sometime I felt like my life is so miserable n hard for me to walk thru it.. Sometime I hate myself.. sometime.. I felt really tired and fed up of everything surround me!I'm on leave on last Mon and Tues.. we went to Cameron.. Me.. my hubby.. my darling Alyaa.. My mom and my youngest sis... 4 altogether in our packed kancil... Alhamdulillah.. manage to climb up to the top.. we had our night at Equatorial Hotel.. 1st day is not so fun.. Cameron dah tak macam dulu.. seolah² bandar mati.. dah tak byk utk dilawati... buhsannnn... mungkin sebab this is the third time I'm here! Anyway.. am truly lega now as if I dah make up my niat.. nak bawak mak ke Cameron.. walaupon tak seindah khabar.. aku harap mak puas hati...

Hari Selasa.. igt nak rehat sblm keje semula hari Rabu.. cuma kuar shop kat Carrefour Sri Petaling.. my mom nak beli bekas tray stainless steel yg tgh offer skrg.. utk kenduri dia nanti.. Masuk jer Carrefour.. aku ditahan seorang lelaki.. dorang bukak booth kat LG entrance Carrefour.. terbantut niat aku nak p slot card to win gold nugget yg dianjurkan Carrefour.. memula aku igt nak isi borang survey dorang jer.. coz dorang kata dpt adiah cenderahati.. so.. y not just write down few details.. then I'll get the free things.. hadiah dia liquid warmer yg ada keluli pengeras cecari cam tuam tu... quite interesting.. then budak tu bagi aku sekeping voucher RM50 yg mana dia kata boleh guna utk beli barangan dorang biler kedai dorang kat atas bangunan tu dibuka.. aku pon terima dan nak blah dgn senang hati.. tiba² aku dikejutkan oleh budak promoter tu bertanyakan betul ker itu voucher yg aku sign tadi.. dan menunjukkan yg di dlm voucher tersebut tertera 3 jenis hadiah yg bernilai melebihi RM5000... aku agak terkejut dan keliru juga.. ketika tu salah sorang dari dorang berkata mungkin Co. dorang tersalah print.. kemudian menunjukkan voucher² lain yg kononnya yg ada memenangi RM300 sahaja yg paling tinggi pon.. kemudian budak yg approach aku tu call HQ dia.. bertanyakan hal tersebut.. seolah² majikan dia tak percayerkan dia.. kononnya takut aku nie sedare-mare or kenalan promoter tu.. Bos dia ckp ngan aku.. dia tanyer samada aku kenal promoter tu or org² yg keje ngan co. dia... aku jawab lar dgn naifnya tak kenal sorang pon kat situ.. then dia bagitau aku.. yg voucher yg aku bukak tu.. dlm 3000 keping cuma ada satu jer voucher yg menang hadiah besar cam yg aku dpt tu... then aku bagi balik phone tu kat staff dia.. so.. kononnya aku nie lucky lah... saper tanak adiah kan.. aku dah start tersenyum meleret sampai ke telinga.. masih bertanda tanya.. betul ker aku dpt adiah tu.. ker dorang nie cuba nak tipu aku.. sementara dia clarified ngan bos dia di telefon.. aku disoal macam² oleh supervisor budak tu.. seolah² dia tanak aku melengung dan sempat berfikir tentang perkara yg boleh buat aku berubah hati... kat sini aku dah pon masuk perangkap dorang... tanpa Ady di sisi masa tu.. aku betul² dipengaruhi.. dorang kata utk mendapatkan hadiah tu.. aku kenalar guna voucher RM50 yg dorang bagi tu dgn membeli barangan terpilih dorang yg aku ingatkan beharga seratus dua.. sekali terkezutt jgk aku bilamaner ditunjukkan yg barangan tu sumernyer bernilai RM2 ribu ke atas.. dorang kata senang jer.. aku cuma bayar bulan² kat credit card aku.. 0% interest lagi.. chehhh!! Hati aku yg berbunga² semakin sonok biler tgk sumer org (promoter² tu lar) excited yg tanpa segan silu.. mintak aku belanjer dorang makan.. dorang sumer ada 4 org.. 3 lelaki dan sorang pompuan.. sib baiklah maser tu aku tadak byk cash dlm tangan.. kalau tidak sure terbang lagi duit aku jamu dorang makan... dorang nie mmg pelakon handalan sehingga berjaya memujuk aku menandatangi borang potongan kredit kad... dan yg dasyat tuh dgn cepatnya pula dorang nak antar barang² ke kereta... (seboleh²nya dorang macam tanak laki aku tau.. mungkin sebab tanak laki aku cancel belian tu.. dorang kata buat surprise..) sebaliknya aku katakan yg kunci kereta tadak pada aku.. walaupon sebenarnya kitorang memasing mmg ada sorang satu kunci keta.. aku buat camtu sbb terdetik juga sedikit keraguan di hati kecil aku.. tapi aku lupakan.. aku pinjam phone one of the promoter situ buat call kat laki aku coz hp aku coverage tadak.. (hp dah kong)aku ckp sekejap jer.. suh laki aku dtg.. Ady mmg terkejut dan terpinga² dgn citer excited aku.. dgn muka blur dan curiga.. Ady sikit pon tak senyum.. tgk brg berkotak² dlm troli.. ngan tray yg mak aku beli lagi.. so.. disebabkan tadak space dorang setuju jer nak antarkan barang tu ke rumah kitorang.. yg tak pon jauh.. see.. betapa effisyen dorang buat keje.. (kebetulan laks masa tu ada technician dorang yg dlm perjalanan ke sana).. Dlm keta.. puas aku kena bebel ngan Mak & Laki aku.. coz buat keputusan terlalu cepat dan tak berbincang dulu... mak aku citer perkara yg pernah dilalui oleh dia.. laki aku pon citer pengalaman kengkawan dia.. ikhss.. aku mula tak sedap hati.. namun di dlm hati aku masih mengharap yg aku tidak ditipu...

Esoknya.. maser sampai ofis.. the first thing I do is.. searching for the brand name.. "Kawamichi".. aku nak tau sejauh mana terkenalnya produk tu dan harga sebenarnya.. aku jmp byk link.. n one of it is from http://www.consumer.com.my yg terlalu byk terdapat kisah² aduan pengguna² tertipu yg ceritanya lebih kurang aku.. dari situ.. barulah aku tau.. dan yakin... AKAKKK DAHHH TERRRRRRRRTIPUUUUUUUU!!!

Really frustrated and bengang.. dan terasa bodohnya diri sbb buat keputusan terburu² aku call credit card centre.. sekali dorang ckp yg bill tu dah dichargekan dlm akaun aku.. wahhh.. cepat sungguh dorang buat keje.. aku tanyer customer service kat situ.. kalau aku nak cancel transaction tu camner.. dia kata aku ada maser 7 hari utk cancelkan proses urusniaga tu coz charge tu masih dlm proses.. dia suh aku p tmpt aku beli barang tu dan mintak dorang buat transaction reversal.. aku pegi semula tempat tu.. malam tu jgk.. dorang nampak heran dgn kedatangan aku.. dan muka berkerut² bila aku mintak cancel purchasing n mintak reverse kembali charge atas credit card aku.. mulalah kata² putar belit dorang.. dorang igt aku nie bodoh tak tau undang² yg setiap barang or merchandise yg kita beli.. kita ada tempoh 10 hari cooling period.. kalau tak puas hati boleh pulang balik.. dorang kata tak boleh.. bengang jgk aku.. so.. I insist mintak no. tepon bos dorang..

Esoknya or hari Khamis.. Ady drop aku n Mak kat Klinik Kerajaan Ampang.. Alyaa kena cucuk utk 3 bln.. kebetulan terserempak ngan Fida ipar aku.. dia buat check up pregnancy.. so.. aku kirim Alyaa balik ngan dia.. aku proceed to search for the kedai.. dari Klinik aku jln kaki ke Spectrum.. Bandar Baru Ampang.. kebetulan dah lalu.. mak masuk kedai spec.. n buat spec baru khas utk dia pegi Mekah.. then.. merayau² lah kitorang di tengah terik matahari.. berpeluh².. ke sana-sini berenti tanya org.. akhirnya jmp jgk.. aku masuk ke dalam dgn niat nak berbincang suh dorang reverse balik transaction tu.. spt jwpn awalnya dari promoter dorang.. "Mana boleh.. lu sudah sign itu surat.. selalu kitorang mmg tak buat macam nie punya".. aku kata takper lah kalau tak boleh saya terpaksa lar bawa perkara nie ke Tribunal Pengguna.. Then dia call boss dia.. aku cakap dgn bos dia.. pastu bos dia mintak ckp ngan dia.. in chinese.. Haha.. aku paham sumer dia ckp.. I'm from a Chinese school what.. dia bagitau bos dia yg kalau dorang tanak reverse balik transaction aku pegi tribunal.. then dia bagitau aku yg bos dia kata kalau aku nak reverse jgk boleh.. tapi aku kena bayar Admin charges and whatsoever.. bla.. bla.. bla.. sumer sekali RM375.80.. gilo.!!.. Makin berapi lah aku.. ko igt aku cop duit.. dah lar ko sengsenang ko tipu aku.. ko igt aku bodo.. maser tu aku raser macam nak cekik² jer cina dpn aku tu.. marahnyer aku sampai terketar² tangan.. maser tu aku tak pk aper dah.. apa nak jadi.. jadilah.. aku tak peduliii.. Mati sekalipon aku dah tak kisah.. aku dah nekad... yg mak aku plaks.. sekejap² dia kuis kaki aku biler aku tinggikan suara dkt Cina tu.. Aku ckp.. "Apa pasal pulak saya kena bayar??.. Saya tak mau bayar!!".. Ok! U taknak reverse takper.. I pegi Tribunal but before that I pegi balai dulu buat report!.. Then aku nak kuar.. tarik dedua blah pintu kaca tu tak terbukak.. (raser macam nak sepak jer pintu tu waktu tue..) Cina tu kunci pintu rupanya.. patutlar mak aku asyik kuis aku maser aku gado ngan cina tu.. rupa²nya mak aku nampak dia kunci pintu.. mak aku takot dia buat apa² kat kitorang.. biler tgk aku tarik² n macam nak tendang pintu tu.. cina tadi dtg bukak.. aku pon blah dgn perasaan membara.. kitorang naik teksi straight to the police station.. aku buat laporan.. Maser tgh buat laporan tu.. promoter yg tipu aku tu.. (supervisor dia.. dorang sumer Melayu.. Melayu tak guna.. tipu Melayu!! call ckp ngan aku.. suara dia menggelabah biler tau aku ada kat balai.. tnen he hang up) polis pon dah tak heran dgn kes nie.. dah terlalu banyak dorang kata... aku bayar RM2 utk laporan tu.. then Inspektor Polis Travers call bercakap ngan aku.. mintak no. & alamat penipu tu... aku pon bagi.. jalan kaki kitorang balik umah.. sampai umah lepak jap bagi Alyaa susu.. then aku kuar balik... ke Putra Place The Mall.. ting 16, Tribunal Pengguna.. aku report kes aku.. then bayar RM5 for the process fee.. 29/11 aku dipanggil naik court.. tapi aku tak sempat nak pos "Penyataan Tuntutan" aku tu coz maser aku sampai PWTC.. post office dia baru jer tutup... letih akak..... then seberang jln semula.. aku lepak makan Mc'D sengsorang sambil layan perasaan.. dan pk kan betapa terderanya perasaan dan pemikiran aku dgn perkara yg sedang aku lalui sekarang....... uhhhhhhhhhh,, alangkah bagusnya kalau aku tak pegi Carrefour aritu.. tak jmp malaun² tu.. tentu aku takyah bersusah camnie.. tapi setiap kejadian tu pasti ada hikmahnya.. contohnya.. aku tau hak aku sbg pengguna.. kalau dulu aku tak amik kisah sekarang aku dah tau aper nak buat.. selalunya aku pelik camner org bleh tertipu.. bodoh sgt ker.. tapi biler dah kena tang batang idung sendiri.. baru aku tau langit tinggi atau rendah.. sepandai² manusia pon akan lalui perkara yg aku lalui nieh.. coz.. di dunia nie terdapat berbagai² jenis manusia.. yg suka mengambil kesempatan atas org... selagi wujudnya manusia² spt nie.. selagi tu lar kita harus senantiasa berwaspada.. coz who knows whose the next victim is.........

Jumaat.. Inspektor yg call aku tu call aku lg.. dia ada di office si penipu tu.. di account dept dorang.. dia dah bercakap dgn dorang.. dorang setuju reverse back transaction aku dgn syarat aku tarik balik laporan aku... malamnya dorang dtg semula ke rumah utk amik barang.. kalau dulu maser sampai tersengeh².. sekarang muka masam tak igt.. pandang muka pon idak.. aku pon dah meluat tgk muka dorang tu.. dlm hati kesian pon ada jgk kat balaci² penipu nie.. I wonder.. do they ever know that they all bekerja dgn menipu org.. muda² sumer.. Melayu pulaks tu.. sedeh betol aku... dia kasik aku several letters for me to sign.. pas sign n they angkut barang.. laki aku pon tutup pintu.. legaaaaaa... sekejap..

So.. tadi aku baru jer check akaun kredit kad aku.. kes masih pending.. tiga hari lagi baru tau.. aku harap sgt nak settle perkara nie cepat² aku dah letih dahhhhhh...
Aku akan pastikan yg dorang bebetul dah reverse semula transaction tu dari akaun aku.. baru aku tarik balik report aku biler aku jmp inspektor tu nanti.....

So... Moral of the story....

1. Jangan bersikap tamak... Jgn mudah Terpengaruh.. Jgn jadik bodo.. haha!!
2. Never.. jgn sesekali buat keputusan on the spot.. seeloknya² amik maser 2..3 hari utk berfikir.. buat research.. istikharah..
3. Value the person around us.. bagi yg dah kawen berbincanglah dgn pasangan utk apa² keputusan yg nak dibuat.. supaya tak kena bebel di kemudian hari...
4. Beringat selalu.. tak ada perkara yg boleh kita dpt dgn mudah.. silap haribulan nanti kentot pon kena bayar.. :P
5. Biler kita memenangi sesuatu kita tidak akan diminta bayaran utk mendapat hadiah kita.


So.. itu story selama aku menyepi diri... wish me luck to settle this kes ya!!

1 comment:

Anonymous said...

saya pun hampir terkena tipu mcm ni. tp nasib baik husband ada kat tepi.. rasanya org laki ni susah sket nk terpedaya compare kite or pompuan ni.. lagi2 bab menang2 brg etc. hehe.. sabar lah ye...


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails