.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Wednesday, September 13, 2006

..Gentleman..

Hmm... semalam sampai umah lam kul 7.00p.m. Alyaa ngah tido dlm buaian.. baru tido since siang tadi.. dia asyik merap nak dukong.. tak sedap badan mungkin kembong kata mak.. kebetulan aku pon tak sedap badan jgk semalam.. after lunch semalam jari aku terketar².. rasa pening & loya.. pijak lantai cam tak rata jer.. rasa macam nak pitam.. nasib baik tak berlarutan sampai ke petang...

Rumah mak nampak rapi dari biasa aritu.. nak terima tetamu rupanyer.. haha!! Mak kata kawan Lilis nak dtg.. so.. kitorang pon quite curious.. tunggu lar.. tunggu.. punyer tunggu.. punyer tunggu.. sampai naik mengantuks.. batang idung pon tak nampak.. ikhsss... kul baper baru nak sampai nie?? Sekali Lilis masuk umah sorang jer.. kawan dia just drop her by the gate.. tak singgah pon... ikhsss... pelik.. naper eak.. malu ker..?? Terpamer wajah terkilan mak tatkala Lilis masuk sorang.. aku pon heran jugak.. apsal sorang jer.. rupa²nyer kawan dia tu dah balik... belum bersedia katanya.. Apa lar.. tak gentleman lar gitue.. kita biler berkawan ngan anak org.. kena lar berani berjumpa dgn mak bapaknyerr.. familinyerr.. barulah terpamer keikhlasan dalam perhubungan yg dijalin..


Aku dulu pon berkawan jugak.. infact.. dah ramai lelaki yg dtg rumah.. berjumpa mak aku.. famili aku.. tak malu pon.. rileks jer.. aku suh dorang dtg rumah kalau dorang bebetul serius nak kawan ngan aku.. dari situ lar aku judge dorang.. gentleman ker tak gentleman.. berani ker kecut.. from my own perspective view.. aku lihat seorang lelaki dari beberapa sudut..

Biler seseorang lelaki berani dtg jmp parents kita beerti:

- Dia seorang yg gentleman dan berkarisma
- Dia seorang yg bertanggungjawab (dgn berani memperkenalkan diri pada mak bapak kita.. should anything jadik kat kita.. parents kita tau nak cari dia kat mana!)
Ramai lelaki yg takot bab nie.. buat aper nak takot kalau kita tak der niat tak baik... kalau kita ikhlas dan jujur..
- Dia seorang yg beradab sopan dan hormatkan org tua..

dan tak lupa juga...

- Dia dlm posisi cubaan menjalinkan hubungan yg lebih serius dgn kita....

Aku paling admire lelaki gentleman yg pandai amik ati perents dan famili aku.. walaupon aku blm tentu sukakan dia.. tapi aku salute dgn sifat keberanian dan kesopanan yg ditonjolkan.. dan cara dia membawa diri dlm keluarga aku.. merupakan satu faktor utama penilaian aku..

Boleh dikatakan sumer pompuan kat dlm dunia nie.. paling tidak maukan pasangan yg at least boleh dikatakan baik dari segi... agama.. rupa paras.. ekonomi.. dan tingkahlaku..


Tapi aku akan pilih lelaki yg dpt membawa dirinya dgn baik di kalangan ahli keluarga aku.. biarlah lelaki itu tidak secantik yg org lain impikan... once dia boleh menangi hati famili aku.. dia secara totalnyer telah menangi hati aku... yelah kita kalau nak buat kawan biarlah yang direstui sumer pihak.. baru berkat... selamat...

Selain tu.. lelaki tu mestilah juga seorang yg beragama Islam (maksud aku yang mengamalkan cara hidup Islam, at least semayang wajib 5 waktu.. tak tinggal..kalau tak.. tak tau lar cammaner pulak dia nak pimpin anak bini dia nanti.. kalau dah diri sendiri tak terpimpin.. bukankah lelaki itu dilahirkan sebagai pemimpin??) dan calon aku mesti lah di kalangan mereka yg tidak merokok.......... (aku alergik asap rokok!)
aku cukup heran kenaper larr ader org yg sanggup bakar duit ... semata² nak sedut asap.. baik sedut asap bas.. free pon free... ~!

Satu lagi.. aku nie alergik ngan lelaki miang... yg tangannyer macam ulat bulu.. yg matanyer macam kena sampuk hantu.. meliar atas bawah.. tergedik².. gelilah aku.. tak der maknernyer pegang² tangan.. raba sini.. raba sana sblm kawen nieh.. dpt dosa lagi ada... kalau betul tak tahan sgt.. kawen jer.. abis citer.. pegang tangan pon dpt pahala.. gugur segala dosa² di celahan jari²... kalau nak menggatal ngan aku.. lupakan sajer lar niat tu.. silap² kena penampar jurus 18.. biler kita berkawan.. (bagi sahabat yg berlainan jantina lar).. berkawan lar dgn ikhlas.. jaga lar batas² pergaulan tu.. berkawan lar dgn siapa sajer.. tapi kita kena pandai bawa diri.. jgn hanyut dgn peredaran zaman.. apa org nak buat.. kita pon buat.. kalau org tu bodoh.. kita pon bodoh sama lar kalau ekot dia.. kita perlu ada pegangan yg kuat dlm diri.. biar sekuat maner badai yg melanda.. Insyaallah.. kita tidak akan lemas selagi pegangan tali agama kita kemas..

Itulah yg aku cari masa aku anak dara dulu.. dan aku berbangga dgn apa yg aku dpt sekarang.. harapan aku semoga apa yg aku ada sekarang nie.. berkekalan sehingga ke akhir hayat!

Satu lagi nasihat aku buat lelaki² budiman di luar sana... biler kita berkawan dgn seseorang gadis.. hormatilah org tuanya.. berjumpalah mereka.. bukan sbb nakkan anak mereka.. but.. just to show your respect and courteousness...


No comments:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails