.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Monday, June 4, 2007

..Berhati²LaH DgN TinGkaHLaKu KoRaNG..

Well.. well.. well.. our people attitude has not much change.. last pregnant.. this pregnant.. or maybe the coming pregnancy... I may always encounter the same such unpleasant situation.. tak tau nak ckp org kita nie.. mata buta ker tuli ker... senang ckp mereka nie jenis manusia yg pentingkan diri sendiri dan pedulikan org lain... if you don't care about others.. one day the time will come whereby nobody will care for you.. just wait n see...

Naik kenderaan awam.. tak kiralah.. bas ker.. LRT ker.. Monorail ker.. Komuter ker.. mesti akan terlihat juga perkara² yg macam nie.. aku tak tau samada org² kita nie ada bajar pendidikan moral/sivik atau tak kat sekolah dulu.. yg Melayu of couse mata pelajaran Pendidikan Islam satu salah satu dari teras.. cikgu depa tak dak ajaq kesopanan dan kesusilaan yg patut ada pada anak murid dia kaa.. ker depa nie sibuk dok tidoq time cikgu dok ngajaq kat kelas...

Kat cermin atas tempat duduk tetiap LRT atau memaner kenderaan awam.. jelas terpampang perkataan.. (kengkadang siap ngan ilustrasi sekali bagi mereka yg tak reti membacer... ada lagi ker owg yg tak reti membaca??) .."Sila berikan tempat duduk anda kepada mereka yg lebih memerlukan".. Pada aku mereka yg sengaja pejamkan mata dgn tidak memperdulikan kesusahan dan penderitaan org lain adalah seorang yg mempunyai hati yg kejam.. It's the basic thing that everybody should know in life.. org tak p sekolah pon patut tau.. Yang tinggal kat rumah pondok dlm hutan pon aku rasa tau.. itulah yg dinamakan perikemanusian.. (bukan kebinatangan!!) Ada mata pandang.. (jgn asyik dok pejam jer bebuat tido!) ada akai pakai laaa... kalau dah ada pompuan mengandung berdiri terboyot² kat depan hang... (tak kira lar hang tu laki kaa.. pompuan kaa.. yg sihat walafiat dan tiada keuzuran yg tidak akan membuatkan hang jatuh terjelepuk kalau bangun kasi org yg tidak berkemampuan duduk) Kalau hang buleh buat dunno.. hang mmg makhluk manusia cacat yg tiada hati dan perasaan... kosong!!...

Pagi tadi.. naik LRT spt biasa.. duduk dpn aku seorang lelaki.. (obviously he notice me!) Kat belakang aku pon jantan² gagah perkasa yg sedang duduk goyang te**r.. bukan tak nampak org pregnant.. tapi bebuat tak nampak... yelah.. kalau bangun nanti takut te**r tu pecah pulaks... kan dah satu hal!! Pada mulanya mmg lar aku tak kisah sgt.. dan aku pon tak mengharapkan sgt tmpt duduk dari manusia² tu.. tapi aku geram tgk attitude tak peduli dorang tu.. tak pasal² tersedik dlm hati aku tadi memohon pada Allah agar usah belaskasihankan org yg berkemampuan dari segi zahir dan batin dan sedar wujudnya aku di situ yg dgn teganya tidak menunaikan hak aku utk mendapat tempat dudukku.. sesungguhnya mereka telah bersikap zalim terhadap aku!!..
Korang tentu tau doa org² teraniaya nie cepat makbul... jadi hati² lah dgn tingkah laku dan sikap korang... sapa tau bala buruk yg menimpa korang hari ini hasil sumpahan makhluk Allah yg teraniaya terhadap tindakan tanpa belas korang yg dulu... sesungguhnya Allah itu maha kaya... setiap balasan di dunia ini akan dibayar cash di depan mata....................

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails