.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Friday, June 15, 2007

..DiLeMa WaNiTa MeNGaNduNG DisaNgKa BuNCiT..

Susah.. susah .. susah.. ini lar yg susahnyer biler pompuan mengandung disangka buncit.. kesian.. kesian.. kesian.. kesian kat aku juga yg menghadapi masalah yg seruper.. letih dan penat tanggung lar sendiri.. Biler kita yg mengandung nie disangka buncit.. tak siapa yg sudi menghulurkan tangan utk ringankan beban.. contoh.. segala keistimewaan yg diberikan kepada wanita mengandung.. payahlah utk kita nikmati... hanya kerana... kita disangka buncit.. jangan begitu... kesian akakkkk!!! Uwaaaa... sedih dan pilu tanggung sendiri.... :(( :((

Hmmm... bagi yg dah pernah mengandung... aku yakin pasti akan lalui dilema yg aku utarakan nie.. pernah tak??? Angkat tangan.. hehehe... (aku pon pernah.. teroffer tmpt duduk kat pompuan buncit yg aku sangka mengandung.. tersipu² kakak tu malu.. aku laks terkebil² kekeliruan.. hehehe).. Agak²nya lar.. apa solution yg boleh kita berikan buat mereka agar tak der yg malu dan terkeliru.... dlm pengangkutan awam khasnya.. kalau yg mmg buncit dbiberi duduk seronok lar gamaknya.. tapi macam mana pulak bagi yg mengandung cam aku nie yg disangka buncit dibuat tak tahu... sedih akak tau!! Cam poyo jer haku nieh.. hehe..

Sebenarnya mmg dah lamer aku nak utarakan topik nie.. tapi tak kesampaian utk ditaip.. but today I gonna let all out on this entry..

Sekiranya lah aku nie Menteri Hal Ehwal Wanita dlm Malaysia terchenta nie.. aku akan wujudkan satu undang² utk mengangkat keistimewaan buat golongan istimewa ini.. yg berkhidmat utk agama.. bangsa dan negara.. malah utk manusia sejagat.. mengembangkan spesis manusia kat atas muka bumi nie.. bukan satu tugas yg mudah tau!

Ini cadangan aku lar kan.. kerajaan establish-kan satu sistem kad mcm tag yg boleh dipakai oleh oleh org kurang upaya tak kira lar dia wanita mengandung ker.. org cacat ker... org sakit ker.. yg penting org tu tak seupaya org lain yg sihat.. caranya.. org tu bleh apply that special tag yg tertulis status dirinya sbg pregnant ladies or OKU or kurang sihat.. by providing any sort of documents that can prove that he/she is under the uncapability stage at that period of time.. the solid prove they can provide maybe their maternity card, medical report etc. from any recognise medical practitioner.. this will give them the right to get special seat or treat on any public transport or public service office... cam post office or bank etc..

Dengan adanya tag tu.. at least org yg sihat walafiat nie aware akan keadaan org² istimewa nie & tak der reason dorang nak ngelak or buat tak perasan kalau dah org tu berdiri dpn mata dorang... & one more thing kalau org berkenaan still selfish & buat tak tahu... org kurang upaya nie boleh ambil tindakan pada mereka sama spt mereka telah menyalahi undang²... & kerajaan boleh wujudkan satu denda yg sesuwai utk org² yg pentingkan diri camnie.. Aku rasa perkara nie bagus kalau dpt jalankan.. sebab moral value di kalangan masyarakat kita dewasa ini amat teruk... masing² pentingkan diri tanpa memikirkan kesusahan org lain.. dgn adanya solution spt ini aku harap nasib golongan kurang upaya akan terbela dan org² yg kurang pendidikan siviknya dpt diajar utk lebih bertanggungjawab dan prihatin akan keadaan org lain...

Kita hidup bermasyarakat.. kalau tak reti bertolak ansur dan pentingkan diri sendiri... lebih baik tinggal dlm hutan... silap² komuniti hutan sendiri tendang org camnie kuar coz they do not fit in their community... hahaha!!!!

Ok ker idea aku nie?? Hurmmmm.......

No comments:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails