.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Wednesday, June 20, 2007

--teRHaRu--

Pagi tadi sblm melangkah kaki ke dalam LRT spt biasa aku telah persiapkan hati.. mental dan fizikal aku utk tidak mengharapkan tempat duduk.. sbb tetiap kali aku mengharapkan tmpt duduk aku akan berasa hampa dan tak dpt mengawal kegeraman di hati ini melihat sikap org kita.. dan perasaan ini adalah amat tidak baik buat kandungan aku yg sedang membesar... Aku tanak anak yg bakal lahir ini menjadik seorang yg pemarah.. pendendam dan penyumpah... aku harap dia dpt menjadik hero menegakkan kebenaran daripada kebatilan.. aku mahu dia menjadi seorang yg berani... dan yakin pada diri........... kuat dan tabah macam Bonda dia juga...

Melangkah jer kaki aku ke dlm LRT.. spt yg kujangka.. tiada lagi tmpt kosong.. dunia skrg tak ramai manusia yg berhati perut.. semuanya kosong tidak berperasaan... yg duduk sekadar memandang aku dgn pandangan kosong.. melayan perasaan sendiri dgn mata kuyu yg masih teringatkan bantal peluk kat rumah... hmm.. ntah.. I've prepared anyway with this kind of situation.. dan aku mmg telah menjangkakannya.. and I din't put hope in getting any seat offered to me....... Aku berdiri di tengah² mereka yg duduk dgn gagah dan tabahnya... selamber jer...

Tup²... aku dengar suara pompuan cina yg berdiri di hujung tmpt aku berdiri.. nampaknya dia spt cuba memperkatakan sesuatu dgn org yg duduk di depan aku.. pompuan Melayu muda yg nyata matanya terbuka dan masih belum buta.. sementara di sebelahnya pula seorang pompuan singh yg agak berisi sedang nyenyak tido.. di kala pompuan cina tadi membuka mulutnya terkeluar perkataan yg mematikan lamunan dan mimpi indah manusia² dpn aku tadi... katanya... "Excuse me!.. Excuse me!!..." Bila dorang tersedar akan bicaranya itu.. dia menuding jari agar dorang pandang kat aku... "She is pregnant you see.."... Dgn sepantas kilat seolah tindakan reflek... kedua² pompuan Melayu dan Singh tadi kelam-kabut nak bangun bagi aku duduk... aku tak kisahkan pompuan Singh chubby tu.. cuma agak kesal dgn pompuan melayu yg blur tu... bukan dia tak nampak aku pregnant.. bukan tak perasan.. tapi buat tak tahu.. kenapa biler dah ada org lain tegur dan tolong perasankan baru nak kelam kabut nak offer tmpt duduk.. sungguh tidak ikhlas sekali... adakah kita perlukan mata org lain utk membuka mata hati kita yg tertutup..... tak malu ker... sungguh walaupon aku pregnant aku akan rasa cukup bersalah dan serba salah biler ternampak org lain yg tak berdaya spt aku.. tak dpt hak utk duduk... kenapa agaknya masyarakat kita jadik macam nie eak??? Sungguh menyedihkan.....

Tapi pompuan Singh tu terlebih dahulu bangun dgn kelam-kabutnya.. so.. aku yg terkejut dan tersipu² terus duduk kat tmpt dia... sukar nak gambarkan perasaan aku masa tu... terharu ada.. terkejut ada.. malu... nak nangis pon ada... entah larrr.... tindakan pompuan Cina tu mmg bebetul kena pada tempatnya.. pengajaran buat mereka yg berhati kering.. I really thanks her a lot... tapi tak terucap.. aku terkelu tatau nak buat cemana... nak pandang muka owg lain pon segan masa tu... Semoga Allah memberkati hidup org² yg baik di atas muka bumi nie...

Actually dua tiga hari sebelum nie.. hari² aku berdiri dpn Cina lelaki & perempuan yg kesemuanya berhati kering.. sorang pon tak der ihsan nak offer kan tmpt duduk.. dan aku rasa sungguh sakit hati & geram... sekali hari nie.. pompuan yg berketurunan Cina jugak yg jadik heroin citer... well... pengajaran yg aku dpt... org yg berhati baik atau tak berhati perut tak boleh kita judge dari keturunannya... kalau dah hati kering tu.. tak kiralah bangsa apapon dia.. dowang tak pedulikan owg lain melainkan kesenangan diri sendiri... owg yg baik hati dan sentiasa amik berat ttg org lain nie yg sukar dicari...

No comments:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails