.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Tuesday, July 1, 2008

..MaSaK UtK KeNDuRi..

Sibuk baca entry org sampai blog sendiri tak terupdate.. hehehe.. pekabar sumer.. aku sihat.. anak² aku sihat.. laki aku sihat... dan harap² korang² sumer pon sihat² hendaknyer.. bos aku dah pegi meeting... so.. ada lar masa terluang nak kusambung² abc menjadi perkataan.. patah² perkataan menjadik ayat.. ayat² yg boleh mengisi masa lapangku... (lapang lar sgt kan.. sila amik maklom.. aku menaip di kala kejeku sumer dah settled eak... tak der yg pending.. jangan kata aku tak der keje lain.. asyik memblog ajer..) Korang² yg bacer blog aku nie pastikan kerja² wajib dah siap.. baru bleh spend time baca citer merapu ku... cheeewahhhh... macam bagoooossss jer... ihik...

Ok..ok... aku nak citer pasal hari cOti aku aritu sebenarnya... tapi idea nak menyambung bait² perkataan nie payah benor lar pulak rasernyer... hmmmm... sistem otak aku nie tgh down lar.. server slow... sowiii... heheh

Ari Khamis aritu pas balik keje jer terus fetch both of my doter... but b4 dat kasik wangi² dulu.. mandikan n bagi susu of course... flung we go to the destination... sampai umah sana dah waktu maghrib... semayang pastu tolong masak utk rombongan nanti (alar.. tolong goreng ikan sket jer.. hik) pasti bersiap utk hantar pengantin akad nikah di masjid... semuanya berjalan lancar.. except for budak² 2 org nie yg menakal... terlalu nakal tau... gerammmm sgt aku malam tu... macam masjid tu dorang yg punya... punya lar susah nak control.. kejap² dia berlari... kejap² main pintu... kejap² tarik sejadah... then baring terlentang... then main semayang² plaks.. sorang jerit sorang sahut... aduhhhh... pendek kata mmg tensiOnnn lar sgt kan.... sepupu 2 org nie mmg sama jer perangainyer... tak makan saman... (yerlaaa... makan nasi jer pon.. hehehe) makin dilarang makin menjadi²...

Budak² 2 org nie sebaya.. Syafiqah anak kakak Ady.. teringat zaman kecik² dulu kan.. sebenarnya kita nie sama jer.. zaman kanak² lah zaman paling best... buat apa sajerr... nakal macam mana pon.. kita tetap tak bersalah... innocent gitue... sekarang zaman anak² kita pulak.. dulu ko nakal... sekarang.. nah hambek... rasai kenakalan anak ko.. tapi kan.. aku raser aku nie bukanlah anak yg nakal... very the obedient doter.. (maner aku beranie nak nakal.. abah aku garang wooo) aku raser Alyaa nie sah ekot pangai ayah dia.. perangai tak semenggah.. betol tak bang... hehehehhhh!

Kami bermalam umah papa hari berikutnyer.. hari Jumaat lar kan.. Khamis malam tu balik.. settlekan keje² umah (cuci baju menambon yg dah macam banjaran ttwangsa tuh).. Malam tu pkl baper pg tah.. tetiba Aisha menangis... semahu² hati.. air mata dia meleleh kat pipi tapi mata tanak bukak.. aku pasang lampu pon dia masih pejam mata... aku dodoikan.. peluk dia pon tak berenti jugak nangis... aku ngan laki aku cuak lar jgk kan.. dlm hati aku tak lain musti di ngigau yg bukan² nie.. sayu jer tgk dia nangis.. aku bacakan ayat kursi.. selawat.. ayah dia buatkan susu.. pastu baru dia ok.. siangnya pagi Jumaat tu.. sambil buat keje rumah kitorang biarkan surah Yassin berkumandang dari PC.. again and again sampai lar laki aku balik semayang... then baru off pc.. coz petang tu p umah papa balik...

Malam kat umah papa tak buat apa sgt.. aku tolong kupaskan bawang then layan kerenah budak² yg tak reti diam.. laki aku buat keje² technician.. chehhh... utk karaoke set utk dipasang esoknya.. tgh malam tu dorang laki aku, adik n adik ipar dia pegi pasang signboard utk ke rumah pengantin... tinggal lar aku berperang ngan anak²... diam tak diam pukul 2.30 pagi baru si Alyaa tu lena.. itu pon dgn segala susah payahnyer aku pakser dia tido...

Pagi Sabtu awal² dah bangun... org nak kenduri tak kan lar kita nak membongkang tengah rumah kan.. harus lah kiranya merajinkan diri menolong apa yang patut.. mula² aku stereka baju nak pakai aritu.. pastu baru menyongsong ke dapur.. sekali mak mertua aku cakap.. "Ha.. tu Kak Ina ada.. boleh lar tolong masakkan sup kaki ayam.." terkojut den.. tak pernah² seumur idup aku masak utk kenduri... sib baik sebelum nie den ponah masak sup² tu.. yolah laki den kan penyedut sup no. 1... aku prepare kan bahan.. dari A - Z ber-asistant-kan adik ipar aku Rika.. segalanya berjaya aku sudahkan dengan jayanyer... seperiuk besar bak engkau.. .(berjaya lar kan coz sup tu abis licin sampai aku nak tapau pon dah tak der.. isi abis tinggal kuah jer..) Mula² tu takut lar jugak kan termasin ker tertawar ker.. igt senang nak agak rencah utk masak kenduri.. org dah biasa masak ok ler.. aku yg amatur nie.. beranie² takut jer masukkan garam perencah segala... kira aku hentam sajalah... janji siap... hahahah....;)

Balik umah malam tu berbekalkan nasi dan lauk kenduri of course.. sbb esok aku nak rehat.. malas nak masak² nie.. malam tu masa masuk toilet aku cam tempekkan abu dlm bilik air rumah kitowang.. memuler aku igt kotoran yg kuar lepas hubby aku cuci mesin basuh.. sekali tetengah sedap melanding kat ruang tamu laki aku tanyer.. "Yang ada bakar apa² ker dlm bilik air.. ada selonggok abu kat tepi dlm bilik air tu.." terkojut aku.. "maner ada.. tak kuasa ayang nak bakar² benda dlm bilik air tu.. nak buat apa??" "Ayang igt ker abg cuci mesin punya kotoran..".. Jeng.. jeng.. jeng... maka bermulalah semula adegan yg penuh misteri.. abu apekah itue?? Abu aper korang??? Dari teori aku lar kan.. mungkin abu tutttt...coz igt tak the day before bertolak ke umah Papa kitorang pasang surah Yassin kat PC dari pagi sampai lps semayang Jumaat... so... kita pk larr sendiri kan....


Maka itu lar kisahnyer cOti aku... hari Ahad kitowang anak-beranak lepak umah jer... makan dan tido... hehehe...

No comments:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails