.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Thursday, December 15, 2011

KuReNG Ashaammm punyer BaU...

Haritue.. ok.. last week hari Sabtu punya ceriter.. aku mengidam nak makan ikan bakar.. tapi yg peliknyer.. nak ke situ.. situ jugak.. sapa pembaca setia blog nie tau aku suka makan ikan bakar kat mana.. at first ingat nak bawak mak.. tapi mak laks tak sihat badan.. makanya kami anak beranak jer meneruskan hasrat.. off we go lepas solat Isyak... solat siap² sebab once dah sampai sana.. dah makan kenyang.. balik umah pon dah lewat.. of course nak sorong bantal jer.. prevention is better than cure.. apekehe.. hehehhe

Seperti yg korang maklum (korang yg tau tempat ikan bakar yg aku pegi nie lar).. tempat ikan bakar tue akan lalui hutan belukar.. gunung ganang.. waaaa... giler jauh jer gambarannya.. ditemani pekat malam dan bulan yang mengambang penuh... kami baca doa naik kenderaan dan aku suh En. Ady memandu dengan berhati²... sekarang kan musim hujan.. dan tempat tu kan bergunung-ganang.. berbukit².. dan bukit pernah runtuh okeh.. masuk paper lagie.. haa.. dedekat situ lar tue..

Ok.. seperti biasa.. ikan cicah kuah asamnya tidak mengecewakan... cuma dorang nie kena alert sikit pasal kebersihan.. tu lar owg kata kan.. asal makan sedap.. yg lain diketepikan... kebersihan tue penting.. sapa² pon yg meniaga makanan khususnya... utamakanlah kebersihan.. kita sediakan makanan utk org makan.. jadi perkara ini tidak boleh diambil remeh... cukup.. biasanya kami order dulu by phone.. sampai duduk makanan dah siap.. tapi aritue.. disebabkan secara mengejut dan atas ketidakpastian.. kami lupakan niat nak call.. sampai terus order on the spot.. setengah jam jugak lar baru ikannya sampai.. banyak² tempat.. mesti aku akan kembali ke sini.. raser ikan yg dibakar lain... rasa air asam dan cili kicapnyer.. perghhh.. puas lar makan sorang sekor... walaupon agak mahal... kitowang makan ikan talapia bakar saiz sederhana.(kalau yg besar kurang manis dia sbb dah tua) sorang sekor.. so 2 ekor lah... sayur campur untuk 2 orang makan.. nasi putih untuk 3 orang dan air limau ais satu jug.. sumer tue cost us for RM60.00... ok ker harga tue??  Mahal jugak kan.. tapi tak per lar.. lepas udah keinginan yang membuak²... makan puas.. tido lena..

Lepas bayar kami anak beranak menuju ke kereta.. biler sumer dah naik pintu dah tutup.. En. Ady start lar enjin.. tak kan nak tido lam keta pulak kan.. of course nak balik umah lar.. mata pon dah mengantuk.. tapi si Aisha masih mencocet lagi mulut dia.. budak nie mmg suka bagi komen.. dan kadang² soalan dia merapu².. tapi malam tue..

"Bonda.. apa bau busuk nie..?"  Aku sekadar mendengar..

"Eii busuknya.. bau apa nie Bonda..?"  Berkerut kening dia dan terkemut² idung dia... ehhh budak nie.. aku diam makin kuat pulak dia tanya... dah lar dok tengah hutan nie.. di tengah malam pulak tue..

"Ikhss... jangan tegur.. diam jer.. diam.." Kataku yg penuh superstitious... walaupon aku sendiri terbau akan aroma kurang enak itue..

"Aisha susah nak bernafas nie.."  Mula lar dia buat muka lemas.. tercungap² macam ikan tak dapat air.. ikhsss budak nie.. tak paham bahaser betul lar.. orang dah kata jangan tegur.. jangan tegur.. haiiii geram betul aku... En. Ady diam jer.. dalam maser yg sama aku tunduk dan bertanya.. ada sesaper terpijak taik kucing ker??  Aku mulakan dengan mengecheck selipar aku sendiri... bluekkkkk!!!  Busuk sungguh...

"Busukkknyer..."

"Naper Yang.. saper pijak taik..?"

"Nie haa.. selipar Ayang.. mesti taik kucing tu kat kaunter nak bayar tadi.. dah bersalut ngan pasir nie... abg.. berenti tepi bang... Ayang nak cuci taik nie.."

En. Ady pon benti di bahu jalan agak² tempat terang dan berdepan ngan rumah orang.. aku dengan slumber.. tak tahan bau busuk punya pasal... lantak lar.. tengah malam ker tengah hutan ker... "Bang... air bang.. ada air tak... maner botol bawah tue.."  Menggagau aku cari botol air kosong kat bawah seat En. Ady.. huhhhh... sib baik ada.. aku gesek kan taik yg dah bersalut pasir tue kat batu jalan... sambil gesek.. sambil tuang air.. cuci tangan.. dan masukkan slipar tu dalam plastik... sib baik plastik² yg dianggap sampah tu blom dibuang.. bleh balut slipar basah taik kucing tue dari mencemari kereta.. hilang sudah bau itu lega.. meluncur pergi kami ke destinasi... tak sampai 5 minit lepas tue Aisha berbunyi lagie...

"Aisha bau busuk lagie lar..." seperti tadi.. kening berkerut dan idung terkemut² menahan nafas... yg peliknya.. aku pon bau juga.... tapi.. tadi kan dah tak bau... ikhss...

"Abg... Abang melepas yer..." Tak boleh tidak.. En. Ady tersenyum²... lepas tergelak² suka hati.. "Wah.. Ayang terer yer.. dah boleh cam bau kentut Abang... "  Kureng asham punya laki... chehhh!!

Kami berdua layan gelak.. haiiiiii... bau busukkk... bau busukkkkk............





Gambar² di kala keboringan menunggu pesanan sampai.. last² gambar ikan bakar.. lupa nak snap.. sbb dah asyik sangat dok hadap makan.. lapar tue.. ehehehe


3 comments:

Cik Sibuk said...

salam perkenalan..

ingatkan cerita hantu..hehee
btw comel baby! :)

mekjangok said...

lawak...bila dah kawin leh bezakan kentut bapak dgn kentut anak ekk...coz ari2 bau benda mcm tuh...sama ler aku!hahahaha...

Anonymous said...

hahaha!

pengsannnn!!!



^ ^


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails