.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Thursday, July 9, 2009

Pengalamanku.. KeNaPa C-Zer??

Assalammualaikum... aaaa~~~ (baru nak menaip.. mata dah mengantuk larr pulak..) Well.. arinie macam agak kelapangan.. pegawai yg aku jaga outstation.. so.. I have some space for myself..

Ok... seperti yang dijanjikan posting kali nie berkenaan tajuk di atas..

Aku ingat lagi pagi tu di opis aku chat ngan emyfaz pasal sakit² belakang dan seperti org lain dia pon suh aku p check kat spital.. memandangkan due bersalin aku pon tak lamer lagi... so lepas settle hal² yg perlu diselesaikan malam tu... dlm kul 10.00 p.m. Ady bawak aku ke wad O&G utk buat checkup... lama lar jgk menunggu... dekat pukul 12.00 p.m. baru doc (yg mudanyerr Ya Allah.. aku rasa kawen pon belom lagi tu.. doc India pompuan.. lawa lar jgk orgnya.. tinggi & cerah.. doc pelatih rupanya) dia check bukaan pintu rahim (laluan) aku... agak susah nak check coz kepaler baby masih jauh kat atas.... tapi dia kata dah bukak 1 cm... baru 1 cm... aku pon mintak balik.... dia kata sekejap.. fikir dulu... dan bercakap dgn org yg supervise keje dia.. dia kena marah nak kasik aku balik... dorang suruh tahan coz aku dah ada previous scar.. term yg dorang guna utk org yg pernah jalani c-sect sebelumnya cam aku...

Hari tu Selasa malam Rabu... so.. I was admitted on that Wed mornin' kul 1.30 a.m. 29/04/09. Memula.. dlm Wad 4 katil tu.. aku sorang jer.. agak takut ler jgk kan... dlm hati terdetik jgk (ikhss... tak kan aku nak tido sorang² kat sini..) then masuk sorang lagi kakak isteri pegawai tentera.. kawan borak masa kat ruang menunggu tadi.. lega aku... ada jgk kawan.. tak ler aku keseorangan... kesunyian.. kebosanan dan keseraman... hahahaaa...

Siangnya hari Rabu tu.. masuk sorang lagi patients.. Cina yg kandungannya dah overdue.. dia pon dah jalani c-sect baby sebelumnya.. Doc check progress aku pagi tu... no progress.... masih 1 cm & tight... kepala baby pon masih tinggi di atas... hari tu aku cergas seperti biasa... berborak.. makan.. berjalan...

Malam tu... pompuan cina yg masuk siang tadi.. mengerang² kesakitan... mmg teruk lar tgk dia... bebetul menahan sakit cam bebetul dah nak banak... sama cam aku dia nak cuba beranak normal kali nie.. perut dia besar giller... suspected big baby... dlm 3.6 kg... yg bengangnya... spt mlm (1.30 pg.. masa aku admitted tu.. punya lar bising dekat wad tu.. bukan pesakit yg bising.. tapi nurses kat situ.... berborak sakan cam budak sekolah yg cikgunya tak masuk kelas... tension lar jgk kan... kita nie tak larat... nak tido.. nak rehat.. dorang laks dok lar memekak... sampai cina tu tekan button panggil nurse tu pon dorang boleh tak pasan... sebabkan kesian dan senak perut aku tgk cina dpn katil aku tu nampak terlalu menderita kesakitan dan aku yg terseksa tak bleh nak tido... aku pon kuar p kat kaunter nurse... bagitau... dorang kata itu biasa larr sebab cina tu baru first time nak banak normal... mmg nak bersalin sakit... doc yg ada aritu hanya sorang... 2 org nurse dtg check laluan cina tu... tak bukak langsung! Fuhhh... sedangkan aku tgk muka dia mmg cam bebetul nak terkeluar kepaler baby dah... merah padam... dipekupkan bantal kat muka masa dia nak terjerit sakit (try to control the volume).. meleleh² air mata dia.... aduhhhh... makin senak perut aku tgk keadaan dia.... nurse tadi dah balik tmpt dia... masa terus berlalu.. selang sejam.. keaadaan cina tu makin dasat.. aku hanya mampu pandang.. tak senang duduk.. tak ada daya aku mengurangkan kesakitan dia... yelarrr... nak tido dah mmg takleh.. ada org sakit nak terberanak dpn ko... ko bleh tido kerr??... Kakak sebelah aku tu pon tak bleh tido... tapi banding dia... aku lebih sihat dan kuat... so.. aku kuar sekali lagi kat kaunter nurse tu... tanya.. tak der doktor leh tgk ker... aku kata aku dah tak bleh tgk cina tu dok tahan sakit... kesiannnnn sgt... pastu.. pegi lar dorang kat cina tu... dok kerumun... check ctg lar... tekanan darah lar.. check bukaan rahim lar... masih takder progress sedang contraction dia terlalu tinggi..... takuttt woooo tgk.... (dlm otak aku.. keadaan dah macam tu.. tak kan dorang masih nak tunggu pintu dia bukak... sedangkan rekod dia sebelum nie pon c-zer.. lagipon baby dia tu dah overdue.... aku takut baby tu berak dlm perut jer.... doc masih tak muncul).. end up masa tu dkt nak subuh... akhirnya pintu dia baru bukak 4 cm ketuban pecah.. air dah warna hijau.. maknernyer baby dah berak... harusssss.... akhirnya c-zer jgk dia.... setelah semalaman menanggung sakit.... kalau awal² dorang c-zer.. idak ler bb tu sempat berak.... ikhsssss.... dlm hati aku berdoa... (jangan lah nanti aku macam tu..)...

Hari Khamis tu (30/05/09) - Doc check lagi bukaan aku pagi tu.. masih sama cam semalam.. no progress at all... doc yg check aku tu pon peknen juga.. around 7 months aku tgk perut dia.. masa dia buat tu punyalar sakit tak tau nak cakap.. dua kali aku banak sebelum nie takdak plak sakit camni... pastu dia kata dia bukak jalan... dia guna jari dia bukak jalan yg 1 cm tight kpd 2 cm... lagi ler terjerit aku... balik bilik.. tgk dah ada lendir² darah kuar... tapi aku masih aktif dah tak der rasa nak bersalin... kakak sebelah katil aku masa tu dah disorong masuk labour room... dia di-induce.. paksa baby kuar... so.. masuk sorang ahli baru duduk katil cina tu... pompuan Melayu.. cikgu sekolah.. mengandung anak sulung tp ada diabetis.. katil kakak sebelah laks diganti dengan ahli baru jgk.. anak sulung jgk...

Malam tu.. kul 12.30 tgh malam... sedang layan mengantuk... tido² ayam.... tiba² sayup² terdengar erangan seseorang... menangis menggogoi... kuat giller... yg seram tu.. bunyi tangisan dia lain macam... macam antuuuu... siyessss aku cakap... bebetul menakutkan dgr dia nangis.. tetengah malam laks tu.... aku takleh tido... (again..) Aku kuar lar jenguk... dari jauh nampak lar ramai nurse dok keliling katil datangnya soree tu... aku dengar kechoh².. aku pegi lar kaunter tanyer nurse yg kat situ what exactly happened at that time... nurse tu kata... dah puas dorang nasihat patients tu.. suruh diam... control suara dia... pompuan Cina lagi... aku tau cina lepas dengar dia mengerang.... "howww tongg aaaa"... "how tong aaaa"... menangis makin kuat.. ulang ayat yg sama... dia cakap dlm Melayunya.... "sakitnyaaaa...sakitnyaaaa..".... dorang pon sorong dia ke labour room memandangkan keadaan agak tak terkawal... dia duk kat wad kelas tiga.. kat luar... so semua org leh dengar... huhhhh... sib baik dorang bawak dia... macam² drama kat sini tak ubah citer ER kat TV.. aku raser pasnie bleh lar wat drama bersiri tajuk LR "Labour Room" pulak... heheheh...

Baru 2 jam lelapkan mata... budak pompuan muda katil sebelah laks... panggil nurse... dia tumpah darah.... owww.... terus kena sorong masuk labour room.. aku laks start dok senak² perut contraction 15 min sekali... tapi mild jer.. tak kuat... aku call laki aku... igt ker aku nie nak beranak dah.... aku tekan button panggil nurse... dia buat VE... check laluan... tak der progress pon.... nurse ckp doc buatkan laluan mmg akan jadi camtu coz dia stimulate rasa sakit..

Pagi tu... Jumaat (01/05/09) bersamaan Hari Pekerja... atau in english.. kita familiar dengan Labour Day... aku dah tak der sakit apa dah..... tgh nak sarapan.... baru nak suap roti... nurse panggil kata doc nak check laluan... buat VE lagi... tak sempat aku nak makan... aku ngan cikgu depan katil aku dedua kena panggil... aku yg masuk dulu.... nampak muka doc ngandung tu aku dah kecut... dia nie buat sakit giller.. masih tak der progress... tapi dia cakap pintu aku dah soft... dia tanya ada rasa contraction tak... sakit ke... aku bagitau larr apa yg aku rasa malam tu... tapi pagi tu dah tak sakit dah... so dia kata dia buatkan lagi laluan... jadikan 3 cm... but then yg buat aku terkejut... dia terus pecahkan air ketuban.... gillerrr ker... aku nie dah lar sebelumnya c-zer.. baru bukak 3 cm... dibuat & yet not naturally open... bleh plaks dia pecahkan air ketuban... aku bukan sakit nak bersalin lagi pon.... terus tak nyempat² nak sorong aku masuk labour room.... (Labour Day.. aku masuk labour room) aku igt... aku sempat makan sekeping roti... tiga biji kurma cikgu tu bagi & air teh tawaq habiaq yg tak sempat aku masukkan gula.... then.. duduk lar aku atas kerusi roda... dan dibaringkan di labour room... aku ngan cikgu dpn katil aku.. kitorang sesamer disorang ke labour room.. doktor pakar tgk rekod aku... 2 org.. dan dorang terkejut.. kenapa cepat sangat aku ditolak masuk labour.. sedang baru bukak 3 cm... coz my previous record dah c-zer.. kena at least tunggu 6 cm baru leh pecahkan ketuban.. tambahan pulak aku bukannya overdue.. due date aku lagi 2 minggu.. dowang siap tanya.. sapa doc yg pecahkan ketuban aku.. aku pon ckp lar doc yg peknen tu.. tapi dah pecah bukan leh nak tampal balik.. baring lar aku kat situ cam org bodo... sakit apa pon tak rasa... kalau contraction pon tak kuat... carta dia tak sampai pon separuh graf... dari kul 7.00 pg - 9.00 takder progress... aku lost count baper kali dowang wat VE kat aku... nurse ada buat.. doc pon buat jgk... giller teruk aku kali nie... dorang siap letakkan 1 pain drip ubat utk stimulate aku bagi sakit... tak sakit² jgk... laki aku masuk teman aku kat labour dlm kul 10.30 pg... baru lah sakit tu mula dtg... tu pon masih di paras rendah... camner lar rahim nak bukak.... kul 12.00 tgh.. doc check lagi... masih tiada progress.... then... kata dia... dia bagi aku masa 2 jam lagi... kalau tidak kena go to c-sect... coz... ketuban dah pecah... nak tanak... sakit tak sakit... kena banak jgk... lama² tunggu takut baby lemas... aku ngan laki aku saling memandang.... sedeh dan terkilan bercampur baur... kalau kena bedah.. chances nak banak ramai dah tak der... target aku nak 6 org anak... nak jugak ada hero dalam keluarga kami.. sekarang bb yg aku kandung pon kompen girl.. aku boleh banak sowang jer lagi... tu pon doc tu cakap... boleh ke tak boleh normal... mesti go for c-sect jugak... coz aku dah 2 kali c-sect... yg ketiga jadi wajib... coz byk risikonya... then dorang akan ikat terus ikut gov nyer procedure...

Dua jam berlalu... mmg totally no progress at all... so borang disuakan kat aku... dan aku diingatkan tentang risiko² yg mungkin aku hadapi.... doc tu cakap... "Pn. Sharifah kena igt masa pembedahan dijalankan... mungkin organ² dalaman kat dalam tu dah melekat² coz sebelum nie puan dah pernah c-zer.. dan mungkin juga masa proses tu pundi kencing leh luka.. baby pon ada kemungkinan leh luka.." terus berdetup detap hati aku.... kali nie mmg tak pk pasal duit... (aku staff gomen... absolutely free... byr RM6.00 jer maser discharge aritu) tapi more on the risks that I have to take.... giller menakutkan biler pk.... takut tak takut kena lalui jgk.. baby kena kuar jgk.. apa pon aku tawakal jerlah... tapi hati aku jadi sayu... kenapa lar aku tak bleh bersalin normal.... aku rindu kenikmatan yg aku rasa masa lahirkan Alyaa dulu... beranak secara normal nikmat dia lain... kita guna kederat kita nak teran bayi keluar... mmg tak sama ngan bersalin bedah... nampaknya aku tak kan dpt rasa perasaan camtu lagi... tetiba aku jadik sedeh.. sebak nak nangis.... tapi kusabarkan hati... apa yg penting KERJASAMA... ehhh bukan... yg penting masa tu... baby aku dilahirkan dengan selamat... masa tu terlintas jgk... camner kalau anything happen dan aku matiiii...... masa ditolak ke OT.... mmg giller sejuk kat situ.... sekadar berlapikkan selimut tebal kat badan... tak memadai... nurse kat OT kata... kat situ mmg xtra sejuk coz nak bunuh kuman.... urrrgghhhh.... igt ker penyiksaan akan berakhir tak lama lagi... sekali doc yg baru kuar dari OT tu kelam kabut laks ngan patients yg baru kuar dari OT tu.. (dia operate tangan.. cam nak pass out.. tak leh nak bernafas sendiri..) Semua dok kerumun kat dia... aku atas troli hanya mampu memandang dlm kesejukkan.... memikirkan nasib sendiri.... pegang perut.. baby aku ok ker... lama² cam nie... last² aku tertidur sendiri... sedar² masa dorang nak sorong masuk OT tu dah dekat pukul 5.00.. bayangkan baper lama kena tunggu dari kul 2.00 ptg tadi.. tepat jam 5.07 ptg... Ainna selamat dikeluarkan dari perut aku... masih jelas di pendengaran bunyi gunting potong² org dlm aku yg melekat² sebelum dia dikeluarkan... walau macammana pon aku ttp bersyukur... Ainna selamat dan sempurna sifat.. dlm kul 5.30 ptg aku pon disorong kuar dari OT... satu senario berlaku lagi di dpn aku... nurse kat situ bergaduh mulut ngan cleaner kontrak kat situ... dah drama apa pula kah itue?? Nurse baik ngan aku... cuma bengang ngan cleaner yg dikatanya tau melepak jer malas buat keje.... aku pon hanya memerhati (lagie) dan mendengar apa yg diluahkan nurse tu... sementara menanti nurse dari wad utk sorong aku naik ke atas.... lama lar jgk tunggu coz tak cukup staff utk turun amik aku kat bawah.... dekat kul 7.00 mlm... baru lar aku selamat disorong naik ke atas... masa tu dah penuh ruang menunggu dengan keluarga belah mertua aku... terharu.. sungguh aku rasa nak nangis masa tu... tapi dorang tak dibenarkan melawat coz waktu melawat dah tamat...

Malam tu... nurse bagi Ainna kat aku... kesakitan agak terubat biler terpandang wajahnya yg polos putih merah.... ini hasil pengorbananku... dengan penuh susah payah aku mengingsot badan walaupon aku sepatutnya bangun selepas 6 jam terbaring flat... kalau tidak aku pening dan muntah... tapi.. aku tak daya tgk Ainna nangis menahan lapar... aku susukan dia... ketika tu aku amat lapar dan dahaga.... bisa kat perut hanya tuhan yg tahu bagaimana rasa... tak ubah seperti organ dalamku dicincang² setelah 2 kali dibedah di tempat yg sama... bisanya lebih teruk dari bersalinkan Aisha dulu....

Ya... konklusinya di sini... jangan pergi hospital sebelum ko dah betul² sakit nak terberanak... ooopssss... mana tau kena tahan cam aku... ehhhh... pegi larrr.. nasib kita kan tak sama... rezeki masing².... cuma itu hospital baru... staff tak cukup.... doktor pon muda².. pengalaman pon kurang... kalau tidak dia tak lar tergesa² pecah kan ketuban aku.....

Itu larrrr kisahnya.......

1 comment:

Ummu Adam said...

bonda, selamat berkenalan :)

kisah ni hampir sama sewaktu sy nak melahirkan anak sulung . g hospital tuk check up je, last2 admit . br semalaman tunggu xde bukaan . kene induce, bila 3 cm, doktor dah pecahkan ketuban . masuk labour room dr pukul 1 pg sampai 6pg cuma 6cm je . last2 c-zer . harap2 kalau ada rezeki yang ke2 boleh bersalin normal


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails