.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Tuesday, July 24, 2012

MeLePeK SeHaRiAN BerPuASa..

Kat bawah nie gambar Alyaa dan sepupu dia Syafikah yang menunggu detik² berbuka... bateri dah gegiler weak lar nie.. tanya sepatah jawab sepatah.. kadang² guna bahasa isyarat jer.. sepupu yg beza umo hanya 5 bulan nie berpuasa buat pertama kalinya.. dan aku salute... dorang boleh posa penuh.. cayalah!  Tengok bebudak nie teringat pulak diri sendiri berpuasa zaman kecik² dulu.. mmg tersangat lar tension... aku sekolah Cina masa sekolah rendah.. bayangkan lar betapa banyak godaan yg menerpa.. baper kerat sangat pelajar Melayu yg ada dan yg posa.. gigih aku kuatkan semangat.. ingat kata² mak tiap kali terbayang nak minum air paip.. hahaha!!  Paling tak tahan time tengahari.. waktu balik sekolah.. dalam bas.. dowang tanpa peri kesian.. makan eskrim tayang² kat aku.. huhuhu... tapi aku waja... setakat godaan camtue.. aku tepis jer dari pandangan mata... dan aku berjaya.. semangat macam tue jugak lar yg ingin aku terap pada Alyaa.. dia anak sulong.. dia model yg sangat penting utk aku bentuk.. agar adik² yg lain nanti mudah nak ikut..


Hari pertama puasa Alyaa menggeletis tak boleh duduk waktu tengahari... macam² soalan menerpa ke telinga aku..

"Kenapa Kakak kena posa?"
"Kenapa Kakak kena solat?"
"Kakak lapar.. bila boleh makan?"

Dia adalah sangat jaki tengok adik² dia yg lain makan tanpa sekatan.. payah weh nak ajar anak berpuasa.. bukan satu perkara yang mudah.. nak terangkan kenapa dan mengapa pon pening jugak lar kepaler nie.. aduhaiii Alyaa.. terima jer ler Bonda ko nie bukan Ustajah Pilihan..

Aku amik gambar baru bleh nak senyum..

Pika.. yg sangat lesu aritue..


2 comments:

Ena said...

hehe..

bila tengok anak2 berpuasa dan melepek memg ras kesian kan.. tp kita kena kuat juga.. wat hati kering je la kan.. selalunya hari pertama je weak.. lepas tu dah ok dah kan.. anis dah masuk tahun ke-2 ni ok la.. nak nak dier tak pemakan sangat.. cuma geram tgk si irfan yg asyik la menggoda si kakak.. hehehe..

anuar ab bakar said...

Brp tahun umur Alya ni...anyway tahniah krn berjaya menyeru anak2 berpuasa..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails