.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Friday, October 14, 2011

..KoNtRaK TeLaH TeRiKat..

Semalam.. yang dirancang sekian lama telah terlaksana.. prosedur kontrak 3 tahun telah aku lalui dengan debaran di hati.. manakan idak.. ini yang pertama.. sebelum nie pernah amik injection jer.. ohoho... selamat lar Amna jadik anak manja Bonda yg paling lama.. 3 thn...


Prosedurnya mudah sahaja.. aku buat di LPPKN Ampang.. mula² call dulu atau datang sendiri ke LPPKN untuk dapatkan maklumat dan nasihat tentang perancangan keluarga.. alat yang sesuai.. kelebihan dan kekurangan.. pilih lar yang terbaik untuk diri sendiri...

Macam aku.. aku pilih kaedah implan.. mudah dan ringkas.. tak perlu pemantauan berkala.. sekali pakai.. cukup tempoh.. buang.. tapi tanak tunggu sampai cukup tempoh pon boleh.. misalnya pelan asal telah berubah.. tetiba rasa nak anak pulak.. bila² maser pon boleh buang... tapi tu ler.. nak pakai implanon nie kena bayar.. bukan sikit tapi RM320 sekali pakai.. (kat luar.. maksud aku kalau bukan di LPPKN.. double the cost.. mahal) nak buang pon kena bayar jugak RM100.. so.. sebelum buat keputusan.. pikir lar masak².. Implanon nie sesuai bagi mereka yg tak baper disiplin.. pelupa.. dan yg malas pk banyak macam aku... juga sangat sesuai untuk mereka yg merancang utk tidak mendapatkan anak dalam jangkamasa panjang atas sebab kesihatan atau kesuburan... pantang lepa.. lekat.. haa.. elok sangat lar pakai mender nie... tapi... sebelum pakai kaedah nie.. elok juga kita cuba kesesuaiannya melalui injection.. aku dah try injection yg mempunyai hormon yg sama ngan alat implanon.. aku raser rasi... atau ok.. side effect tak der.. utk makluman.. macam kaedah perancang yg lain... semuanya bergantung pada keserasian badan kita... ada yg lepas pakai memanjang period.. ada yg tak period²... ada yg bertambah gemok dan ada juga yg bertambah kurus...  (aku harap aku bertambah kurus.. ehehehe) sebab tu kena try dulu.. once dah pakai sumer melibatkan duit... kalau banyak duit. nah... ungkapan Sinetron.. terserahhh..

 Dah buat temujanji.. dan aku pon dah ada idea dan tau serba sedikit pasal kaedah implanon nie.. maka jadilah kami orang yang terawal tiba ke klinik LPPKN Ampang sebelum doktor tiba.. sebabnyer.. sebab En. Ady half day sahaja.. memandangkan Amna is fully breastfeed makanya idak lar dapat aku tinggalkan dia kat mak.. my caring hubby do his best.. accompanying me to the clinic..

Amna seperti biasa.. tak banyak karenah.. tido jer dlm car seat merangkap rocking chair.. dia mmg suka tido dalam tue.. nyenyak jer.. mungkin sbb keselesaannya bagai dipeluk..

 Bagi yang tak pernah ke LPPKN.. tak dak rekod.. kena lar register dulu.. since aku dah pernah.. bagi kad jer.. dan dia ambil bacaan berat dan tekanan darah aku..pastu tunggu doktor.. sambil menunggu.. boleh tengok tv..

 atau bacer apa² yang patut kat rak risalah² nie..

Ada banyak kaedah merancang.. seperti yg dipamerkan kat dinding klinik nie.. kaedah pil, ADR (alat dalam rahim), suntikan, kondom dan implanon..

 LPPKN Ampang nie kecik jer.. doktor dia pon cuma ada pada waktu² tertentu ikut jadual.. thats why kena wat temujanji dulu.. tokleh lar main terjah jer.. kang doktor tak der wat penat jer amik cuti.. hehehe..

 Ini bilik prosedur.. bilik untuk buat suntikan ker pasang itu ini ker kat sini lar..
Jom kita tengok risalah implanon..

Berdebar tau menanti nak pasang mender nie.. yerlar.. mender tu alat nak tanam bawah kulit.. dok bayangkan camner dia jolok alat sebesar batang mancis tu kat tangan aku.. ohh.. hari nak pasang tue.. pakai lar baju yang lengan dia pendek kat dalam.. pastu sukati lar nak pakai cardigan ker.. jaket ker.. baju sejuk ker kat luar bagi yang bertudung.. bukan per.. memudahkan sebab nanti nak kena lipat lengan bagai.. kan leceh..

Senang jer rupernyer..  memuler dia kasi inject tempat dia nak implan tu.. supaya kebas.. then dia sapu cecair sejuk dengan kapas..iodin kot.. ntah.. pastu dia tanya kita paham tak aper yg kita nak buat.. dan dia terangkan serba sedikit pasal side effect yg mungkin kita alami..

 Camnie lar cara dia pasang.. sekejap jer.. 5 minit dah siap!.. Sakit?? Sikit jer.. macam kita amik injection..

Nie. dah sudah.. dan tempat pasang implanon nie akan lebam.. dlm 2 minggu baik ler.. doktor pesan jgn buat keje berat² lam 2.. 3 hari.. lepas luka masukkan implanon dah bertaut.. dah takyah pakai hansaplast tue lagie..


7 comments:

♥cikmOt♥ said...

wah kak..info yang menarik...saya pun fikir lepas ni nak mik perancang implanon ni...mekasih ye

Rizziela said...

saya pun merancang nak pakai impalanan...mungkin next week nak g pasang kat LPPKN

IxoR@ said...

ini info ni... thanks kak pah for sharing....

aNisA aHmAd said...

welcome to da club!

honey bedazzled said...

nak tanya lama ke nak dapat appointment?

ZeInEy AcHmAd said...

pemasangan implanon tidak mengambil masa yang lama dalam 10 minit-15 minit sahaja termasuk penerangan dr drkt kita begitu juga dgn untuk keluarkan implanon....kalau lama skit sbb kita nak bg bius tu btul2 jalan supa client kita x sakit bila implanon di masukkan....sekarang harga implanon sudah naik rm 500.00 termasuk pemasangan.....keluarkan implanon rm 100.00 sahaja....pendaftaran rm 5.00 sekali sahaja seumur hidup...dan caj perundingan rm 10.00 masa pendaftaran....harga implanon sblm ni rm 320.00 telah di naikkan pada tarikah1.9.2014 menjadi rm 500.00...jika ingin memasang implanon telefon kita semasa puan dlm keadaan period hari 1-5...jika yang pernah pasang implanon dan inginmembuka implanon bila tamat tempoh dan boleh dipasang pd waktu dan hari yg sama untuk masukkan implanon yang baru..

Unknown said...

sy nk tnye kesan sampingn tu spjng pemakaoan or awal awal


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails