.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Monday, October 3, 2011

..HaRi iNie..

Baru berkesempatan nak update.. wohooo... surirumah nie sebenarnya mmg bz.. lagi bz dari org yg keje pejabat.. ohohoh... tambah² arinie budak² sumer ader kat umah.. tak ke tadika katanyer.. sebab.. baju sukan yg sepatutnya dorang pakai arinie tertinggal kat umah tok.. dan tak berbasuh... semalam aku baru sedar maser sidai baju.. cari punya cari tak jumpa.. tepon mak.. mmg betul ada kat sana... En. Ady tak bawak balik.. huhuhu... lagipon arinie mak ada appointment kat spital.. tak der orang nak tunggu dorang balik sekolah.. mak kena follow up checkup sakit batu karang aritue.. mak bagitau doc kata maser last visit aritue buah pinggang mak dah tak bengkak.. Alhamdulillah.. bertambah sihat lar emak hendaknyer..

Hari ini juga hari ke 45 rahimku kosong kembali.. membawa maksud.. fasa berpantang telah pon berakhir semalam... heheh.. tapi mak masih lagi ingatkan aku.. walaupon dah abis pantang.. makan tue masih kena beringat².. mak tau aku nie jenis tak makan saman.. tapi aku raser mak juga tau.. setiap larangannya walaupon aku persoalkan.. masih juga aku turutkan.. melainkan larangan kuterima setelah segalanya selesai sudah.. ehehehe.. tak dapek lar den nak undur waktunyer..

Dan.. macam² aku belajar sepanjang tempoh berpantang.. sentiasa bereksperimen dengan diri sendiri.. walaupon adik aku cakap.. "Kakak.. ko nie berpantang macam org tak pernah beranak.. padahal anak dah empat.."  Yer.. mmg anak dah empat.. dari yang sulong sampai yg sekarang.. samer jer pantang aku.. jadi aper yg nak dipersoalkan lagie..

Okey.. ok.. nie hasil pengalaman aku sendiri... biler lepas beranak.. dlm tempoh berpantang.. kaki kena pakai stoking.. walaupon tak pakai param pilis segala.. aku mmg tak pernah pakai mender tue.. stoking tu harus.. kalau tak pakai.. kaki nanti seram sejuk.. urat raser sengal²... selain drpd tue.. tumit dan tapak kaki nanti bersih.. kembali licin walaupon sebelum nie pecah².. ok per.. dan lagie.. dlm fasa berpantang.. jgn makan nasi sejuk... maksudnyer.. tak boleh makan nasi yg masak semalam... kalau makan jugak.. menanggung lar kepaler pening... hat nie mmg aku dah pernah kena.. sib baik sehari jer... lagie.. jgn makan bubur pulut hitam... yg nie aku makan kat spital.. dorang hidang time makan.. aku nie membujur lalu melintang patah.. malamnyer menggigil² satu badan... nak tau lagie... maser pantang juga.. tak leh makan buah anggur dan plum.. aku tak pasti yg mana satu.. yg aku pasti lepas makan buah tue menangkap urat belakang badan sampai ke kaki.. raser tegang.. nak gerak² sakit.. perghhh.. sib baik 2 hari jer camtue.. lagie.. ermmmm... tokleh makan buah jambu/jus jambu.. nanti sembelit.. kebetulan aku sembelit aritue.. kebetulan juga aku mmg dok bantai minum kordeal guava yg En. Ady beli.. tapi entah lar.. aku raser semua org lepas bersalin pon sembelit.. sbb yelah.. usus kita maser mengandung dah dilentur melembik utk tampung baby membesar.. biler baby dah kuar amik maser jugak lar kan untuk usus kembali ke bentuk asal... ohhh.. tapi kan kalau sembelit jugak dan tak ada ubat pekat manis melecas yg dibekalkan doktor tue.. bleh cuba minum vitagen atau susu kultur yang lain.. insyaallah... yang lain²... hurmmm... setakat nie tak dak masalah.. org kata takleh makan udang.. sotong.. ayam.. sumer aku dah tibai.. niatkan sahaja setiap yg masuk ke mulut menjadi ubat.. setiap yg dibuang membuat badan sihat.. hihi..


Hari ini.. hari ini juga adalah hari ulangtahun anakandaku yg kedua.. Putri Aisha Ameerah.. genaplah usianya 4 thn hari ini.. Alhamdulillah.. Aisha membesar dengan sihat.. walaupun Aisha nie agak lain dari yg lain.. perangai dia ada sikit lain... payah sikit nak paham dan nak dipahamkan.. tapi tak per.. lain anak.. lain peelnya... Bonda akan cuba faham Aisha selayaknya seorang ibu yang mengandungkan.. Insyaallah Aisha akan menjadi anak yg dapat Bonda banggakan... segala yang baik buatmu sayang.. di dunia dan di akhirat......


2 comments:

Ena said...

kata orang.. alah bisa, tegal biasa,, eh! yer ker kak? ihihihi.. kalo salah pepatah maafkan ler... tp nak jugak taip.. yerla.. dah biasa.. semuanya jd baik2 saje.. :)


Hepi besday aisya..

aNisA aHmAd said...

hepi besday aisha!


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails