.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Friday, October 28, 2011

..RaCuN dan PeNaWaR..

Semalam seharian berjalan.. bangun berkemas anak beranak.. makan nasi goreng.. solat Zohor chow to the nearest Klinik Kesihatan.. appointment utk suntikan 2 bulan Amna.. Berat Amna dah 5.4 kg.. panjang/tinggi dah 59.5 cm.. cepat sungguh dia membesar.. dah sebulan mandi air sejuk.. dah tak menangis pon dia.. walaupon tadi.. yer tadi bangun mandi sama ngan Ayah yg mandi untuk ke pejabat.. sebab.. Amna berak.. bocor.. eheheh.. dan dia tidak menangis.. bagus baby Bonda.. pandai...

Maser kena inject.. merah padam muka Amna menjerit sakit.. "menangis".. tapi sekejap jer.. kuar jer dari bilik suntikan otomatik tangisan berhenti.. hehehe... nurse bagi ubat demam.. suh bagi 2.5 ml biler balik umah.. siap pesan.. tak abis simpan.. sebab untuk suntikan 3 bulan kami tak bagi ubat demam dah.. ehehehe.. betul punya save budget.. ok lar kan.. lagipon tak elok membazir.. kata rawatan free.. untung rakyat Malaysia nie.. bayangkan kalau perubatan diswastakan semua.. matiiii.. ubat mahal wooo... lama jugak lar kan lepak kat klinik tu sementara menunggu angka giliran dipanggil.. ke bilik itu.. ke bilik ini.. sempat lar aku layan Sinetron "Puteri yang Ditukar" dan Telenovela "Bella Calamidades".. perghhh.. sib baik situ ada tv.. siaran harus tonton aku tu semenjak melepak rumah utk 3 bln  nie.. hehehe.. dan.. baliknyer seperti kakak² dia.. idak ler si Amna tu diberi ubat demam... dan memang dia tak demam pon.. tanak biasakan anak dengan ubat... nanti hidup bergantung dengannya.. badan lemah... anak² Bonda.. mesti kuat macam Bonda!

Dua jam di klinik kesihatan kitorang rushing tu LPPKN pulak.. appointment aku utk diperiksa implanon yg aku pakai tue.. sekejap jer... tak sampai 5 minit.. dia kata ok.. jumpa lagi lepas 3 tahun... beres!

Singgah umah mak.. nak amik Aisha yg tido umah tok dia.. sebab nak bawak pi jumpa tok papa.. my FIL kat Puchong.. solat Asar.. dan ajak mak melawat besan dia sekali.. makan "pisang hot" (panggilan pisang goreng my FIL) bersama² teh tarik.. pastu En. Ady tapau Mi Bandung baper bungkus tah.. kitowang makan ramai²... balik dari umah papa.. kitorang singgah Tesco.. beli serba sedikit barang dapur.. hantar mak balik umah dah pukul 11.30 mlm... tapi perut masih berkeroncong.. maklum.. makan mi bandung tadi cover².. sebab takut ada orang belakang blom makan.. makanya.. otw back.. nampak org jual sate minang... En. Ady yg sememangnya pantang jumpa.. singgah lar membeli.. aku ngan anak² tunggu dlm kereta di seberang jalan.. selama 15 minit tempat penantian merupakan satu penyiksaan.. Alyaa ngan Aisha bergado macam anjing ngan kucing.. tension tahap gaban tercabut telinga.. aku tempik.. "Ok.. kejap lagi kita singgah balai polis.. Aisha sila buat laporan.. bagitau kat polis tu aper kakak buat kat ko.. tulang mana patah.. kaki mana berdarah!!  Nak suh kakak masuk jail baper tahun... cakap kat polis tu jangan tak cakap.. Bonda tak larat dah dengar korang bising!!" Legaaa.. diam lar kejap... ayah pon sampai.. aku pon mengadu lar kat En. Ady perangai anak² dia yg sangat mendera.. Ayah pulak bagi khutbah.. dedua diam.. sumer diam.. sampai rumah.. Aisha terus tido.. tak der mood atau dah penat satu hari tu asyik practise vocal jer..

Makan sate anak beranak... elok dah abis.. aku geli hati tengok muka Ainna terkerut².. "Naper Ainna??  Berak ker?".. Kerutan belum berhenti.. dia mengangguk... hmmm... ayah dia suruh Alyaa ngan Ainna salin baju.. baju tido.. Ainna nak ikut kepala sendiri.. slumber jawab.. "Nana tanak.. Nana nak pakai baju nie.." En. Ady geram.. marah dengan nada suara serius sbb Ainna takmo dengar cakap.. mentang² anak manjer ayah... pastu kami saling mengerling.. geli hati.. biler si Ainna menonong ke bilik belakang ekot si Kakak yg nak salin baju... sambil jalan dia bercakap... "Jangan basuh berak Nana!!" Hahaha!!!.. Aku balas kata protes si Ainna... "Haa.. Nana suruh lar berak Nana tu basuh sendiri..!"  Last² ayah jugak yg basuh... merajuk kunon.. dia memang tak bleh merajuk lama² ngan ayah dia... anak manjer..

Anak²... anak²... korang lar racun... korang lar penawar.. :)




3 comments:

MaiRa_AiNas said...

kelakar plak aku baca kisah ainna ni...rasa aku nak cubit2 lembut pp dia tue...dah banyak songel yeee...jaga ye..pap skit betis tue..gerammmmmmmm!!ainna ni amik isi aisha apa.....hahaha...

Ena said...

heheh..


mcm2 hal yeh kak.. gitu la kan.. ena yg 2 org tu pun kdg rasa mcm 20 org.. aiyayaya..


Ainna dah jadi nana yeh. hihi.. cute jugak panggilan tu.. teringat panggilan tu masa zaman belajar dulu.. :)


Kejap je.. semua dah besar dah..


Kak, buat masa ni keputusan kami masih di BSAS tp possibility utk tahun depan adalah besar utk ke putrajaya.. bergantung pd election.. so, tak bolehnak tarik nafas lega jugak.. huhu..

.:fyzz:. said...

ainna..tomey je dia..suka la kakak2 dia dukung dia...sonok tgk family kak..ramai je...meriah rumah..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails