.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Monday, September 28, 2009

- Macam² Raya 2009 -

Assalammualaikum..

Hai kawan2.. pekabar? Dah puas berayer?? Aku nie dah kembung perut makan kuih kering & minum air sirap sini sana... hehehehhh... sebenarnya baru kembali dari kampung semalam.. aku balik Alor Setar setelah kali terakhir pulang 3 tahun nan lalu.. maser tu si Alyaa baru berusia 5 bulan.. tapi kali nie si Ainna puteri ketiga ku pula yg seusia itu..

Di kampung banyak yang telah berubah.. jauh bezanya waktu membawa kita.. ke perubahan2 yang berlaku sekarang.. masih aku ingat tika kecil.. betapa diri ini begitu teruja untuk kembali ke desa.. tapi sekarang.. perasaan itu semakin pudar... sepudar rupa sungai di belakang rumah tok aku... yang kering kontang... berselut dan ditambah dengan sampah sarap merata2.. aku tercari2.. kemana hilangnya seri... hidup bekeluarga yang nilainya semakin dilupakan kini... kenapa adanya pertelingkahan... persengketaan... perselisihan yang tidak berpenghujung... korang mungkin tak paham.. akan manisnya ikatan kasih sayang sehingga terjadinya pertelingkahan... aku sungguh berharap... yang bersimpul dapat diuraikan... yang keruh boleh jernih kembali....

Kampung yang dulu indah dengan saujana bendang yang terbentang... kini dipenuhi taman2 perumahan di sana sini... rumah2 kampung yang dulunya indah dan segar terjaga.. kini seuzur tokwan yang telah tidak kenal aku siapa... tokwanku yang dulunya gagah... kini kurus dimamah usia... bercakap dengan tokwan tiada hentinya dengan jawapan yang sama kerana dirinya berulang soalan yang serupa... usia kini meninggalkan tanda... sisa yang tinggal menanti masa...


Aku di kampung sekejap cuma.. sekadar melawat saudara mara yang tidak kukenal rupa... ramai rupanya sedara mara kami.. cuma tidak kenal... ini lah padahnya bila tinggal jauh di kota.. balik pon jarang2... usaha mempereratkan kembali hubungan yang renggang dan jauh ini perlu diperhebatkan... kerana... generasi telah mula berganti... yang tua dah ramai yang pergi.. lalu siapa penyambung legasi... kalau tidak kita mulai....

Hmm.. raya kali nie.. kusambut di rumah emak.. giliran aku tahun ini.. makpak kami laki bini dedua kat KL.. so takdak masalah.. hari yang sama.. dedua rumah boleh dijengah.. cuma rumah papa kali nie kami singgah pada hari raya ketiga malam sebelum pulang ke kampung.. (sbb dah jumpa papa di rumah makcik laki aku).. hari sebelumnya aku dah buat jamuan sket2 buat sedara mare terdekat.. menu ringkas yang aku masak seawal subuh... nasi jagung, ayam masak merah, sambal tumis udang petai, acar jelatah, kuah dalca, rendang tok, nasi impit, kuah lodeh, karamel dan salad telur sebagai pencuci mulut.... fuhhhh... tgh hari siap sumer.. tetamu start datang lepas zohor... mmg giller sakit pinggang lar aritu... tapi.. sonok kan dpt jamu orang makan2 dengan air tangan sendiri.. tp.. tanpa bantuan Mr. Hubby yg super rajin aritu.. rasernyer tak terdaya aku.. malam tu mmg terbongkang aku tido tak igt apa dah.. terjaga malam tu kul 4 pagi.. yelah biler ada mender yg tak settle selalunya aku mmg akan terjaga cam terkena renjatan letrik... terkena kejutan sbb tingat ada lauk tak simpan lagi... masa aku tido tadi sumernyer tak kemas lagi.. to my amazement.. sumernyer dah cuci calat... terharu lar sgt pagi tu... lauk sumer dah bertutup dan ada yg dlm peti ais.. pinggan mangkuk sumer dah bercuci... dapur bersih... dlm keadaan tip top.. waaa... laki aku ker yg booowhattt sumer nie... huhhh.. sungguh kagum.. selalu dia buat biler ada order jer.. :))...

Ohh yerrr.. kowang tau malam sebelum raya kitorang kat maner.. aku & En. Ady ada kat jalan TAR... join perhimpuan haram org bershopping sebelum rayer... wahhh giller happening.. kitorang dari rumah kul 2.00 pagi... lagi dekat nak subuh.. lagi rancak harga barangan kat situ diruntuhkan... mmg syurga lar kalau bawak duit byk malam tu... aku ke sana bukan per... nak memperbanyakkan baju kurung aku... yelah.. owg gomen kan pakai kurung sokmo... so... tujuan beli baju aku tu dua dlm satu lar... baju raya + baju utk ke pejabat.. so.. rasernyer mmg berbaloi2 lar shopping malam tu... kalah sale members card kat SOGO arituu... bukan potongan takat 70%... bayangkan ada ker owg tolak baju Melayu sepasang RM10... tak balik modal beb.... kuih raya laks sebekas RM1 hengget jerrrr.... mau akak tak gilak.. sib baik aku dah fokuskan niat... cukup istiqamah aku menahan gelojak nafsu memborong malam itue.. dah duit pon ada cukup2 jerrrr... sampai umah mak ngan plastic bag penuh di boot keta... mak tanya apsal lambat balik... (sbb laki aku larrr... pilih baju Melayu dia yg susah lar sgt dia nak berkenan... bayangkan aku dah 6.. 7 pasang baju di tangan... ngan baju budak2 lagi.. dia satu hapak pun tak beli lagie.. giller bintang aries nie mmg spesis payah menyopping! Letih beb menunggu..) si Ainna buat perangai merengek sebaik sahaja aku melangkah kaki tinggalkan dia n kakak2nyer di bilik tok... masa balik tu sumer elok jer tido... kitorang subuh terus sebelum balik ke rumah.... bawak balik si Ainna jer ke rumah... budak 2 org lagi tu dah nyenyak sgt tido.. so biar jerlar kat umah mak... pagi tu lajak tido... bawak baju raya bebudak tu ke umah mak.. yg lain sumer dah tunggu... mak buat special dish... Nasi Kerabu.. tak pernah2 mak buat untuk hidangan pagi raya... laksa pon ada sepupu aku si Naim yang buat...

Pagi tu.. dtg semula rumah mak.. lepas sembahyang raya yang dah bertahun tak dpt aku lakukan selepas ada anak... sapa nak jaga dorang kalau bukan aku.. tapi laki aku kata.. bagi isteri dan ibu² yg tak terhalang untuk ke Masjid utk solat sunat Aidilfitri cam org lain.. boleh jer buat kat rumah.. pahalanya ttp sama yang beza cuma takder khutbah... aku tak sure pasal nie.. nak lebih tepat.. boleh rujuk ustaz...

Rutin setiap raya... sedari blm kawen... lepas solat raya.. bersalam²an... bermaaf²an.. dengan mak & Abah (abah dah 11 thn tak der :() dengan adik badik dan sekarang ngan sumer ipar duai.. then bergambar... then isik perut yg kosong... pastu ziarah kubur... pastu baru proceed dgn rancangan masing² nak ke mana² pon untuk beraya.. ada jugak kitorang berombongan ke rumah sedara mara terdekat... balik² muka yg sama... yg sama balik² muka tu... at least kita tau kan... itu sedara kita... kita bukan sebatang kara kat atas muka bumi nieh..!

Okeh... tak larat nak taip dah.. layan gambar jerlah eak...























No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails