.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Friday, January 18, 2013

SiAPa YaNG BeRDoSa..

Pagi semalam.. waktu bersiap nak pegi kerja.. Alyaa masuk bilik aku yang tengah bersiap depan meja mekap...
 
Alyaa:  Bonda.. Bonda.. Kakak ada satuuuuu soalan...
Aku:  Hmmm... (masa nie lar dia nak tanyer.. maser org bersilat nak pegi keje)
Alyaa:  Bonda.. kalau orang jumpa baby kat tong sampah.. pastu bapak dia bela dia.. pastu bapak dia tak ajar dia pakai tudung.. sapa yang berdosa.. bapak kandung dia ke bapak angkat dia..?
 
HURRRMMM WHAT A QUESTION...
 
Terdiam aku sekejap.. hebat sungguh soalan si Alyaa nie.. baru 7 thn dah pandai soal soalan macam nie... terfikir sekejap aku.. dari mana datangnya idea dia nak soal soalan yang macam nie.. dari sinetron² yang dia tengok kat tv kah??
 
Aku:  Hurrrmmmm... ntah lar Kakak.. Dedua pon berdosa.. bapak angkat berdosa sebab dia tak didik anak dia betul².. sebab dia penjaga budak tu.. jadi dia mmg bertanggungjawab.. bapak kandung dia memang dah berdosa.. sebab buang anak dia... dia tak bertanggungjawab...
 
Alyaa:  Oooo patut lar.. bila kat borang sekolah kakak selalu kakak tengok ada tulis ibu/bapa/penjaga.. penjaga tu bapak angkat lar Bonda??
 
Aku:  Haa.. kita nie hidup tak semestinya tinggal dgn mak bapak.. ada orang tinggal dengan nenek.. ada orang tinggal dengan kakak.. abang.. sebab mak bapak dorang dah tak der.. dah meninggal... jadi orang yang tinggal ngan dia tu lar penjaga dia..
 
Alyaa.. terangguk² cuba nak paham... Alyaa... Alyaa....


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails