.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Monday, January 7, 2013

BerDietLaH CaRa SiHaT..

Aku sekarang dah gemok... yelah makan tak ingat diri kan.. biler baju dah ketat baru ingat nak timbang berat.. ehehehe... aritu kan aku ada cakap sangat² memerlukan produk pelangsingan badan.. sekarang tidak lagie.. no..no..no.. bukan sebab aku dah kurus... tapi sebab setelah aku membaca website Kevin Zahri.. cikgu fitness kita.. macam² ilmu aku dapat.. siyessss... dia memang cikgu diet yang baik...

Antara mesej penting bagi orang yang ingin menurunkan berat badan... yang sangat² seriously nak dapatkan a better shape... caranya idak lar susah benor... cuma perlukan semangat dan keazaman yang tinggi... istiqomah... yer perlu ISTIQOMAH dalam melakukan sesuatu yang baik.. to live a healthy life memang satu perkara yang baik.. tubuh kita nie amanah dari tuhan.. bila² masa dia boleh tarik balik... dan adalah menjadi tanggungjawab kita menjaga amanah ini sebaiknya...

Berikut ilmu² yang aku kutip dari kata² Kevin juga dari tips² yang aku jumpa di internet..

1.  Kita sebenarnya boleh makan 5 - 7 kali satu hari... uiiii banyak tuee.. cemmaner nak kurus lak.. TAPI... ada tapinya... setiap hidangan ada portion²nya... misalnya.. kita cuma boleh makan (nasi/karbohidrat) segenggam penumbuk kita... kalau penumbuk ko besar.. besar lar portion makan ko.. kalau penumbuk ko kecik.. makan ler sikit jer... jadi perumpamaannya... ukur nasi di penumbuk sendiri... jangan guna penumbuk org.. hehehe... okeh.. okeh... lagie satu dia kata... satu genggam penumbuk nasi tue kita boleh makan kalau kita minum air kosong... bukan air manis.. kalau nak minum air manis... sepenumbuk nasi tadi perlulah dikurangkan lagi portion dia.. sebab nasi itu karbohidrat.. gula juga karbohidrat dan juga kalau nasi ko lauknya ada kentang ko kena kurangkan lagi portion nasi tue... maksud kata.. kita cuma boleh amik sepenumbuk karbohidrat setiap hari.. kalau nak yg tu.. kena kurang yg nie.. kena pepandai bajet lar..

2.  Banyakkan minum air kosong... minum banyak mana pon tak per.. ada ais ke tak dak ais ke tak kisah... sebab air kosong tak ada kalori.. dan air kosong tidak menggemukkan.. kalau buncit pon sekejap jer.. lepas sistem tubuh melalui proses pengkumuhan.. perpeluhan.. semua air tadi pon hilang.. sepertimana tubuh perlukan kalori untuk bekerja.. tubuh juga perlukan air untuk badan kita dibersihkan... Berapa gelas air satu hari.. katanya bergantung cara tubuh kita digunakan... kalau banyak badan kita kuar air.. banyak jugak lar kita kena top up balik.. contoh kita berjongging.. bersauna.. berkebun... main kejar² ngan anak... air banyak keluar.. jadi kita kena minum banyak juga bagi menggantikan yang keluar... indicator terbaik nak tengok cukup tak cukup air di tubuh kita.. tengok lar air kencing.. kalau warna dia pekat kuning.. itu tandanya tak cukup air lar tue.. kalau air kencing warna pon dah nak macam air minirel.. itu tandanya keperluan air badan kita mencukupi..

3.  Makan dalam pinggan yang kecik.. untuk melatih kita makan dalam kuantiti yang sedikit..amik lauk penuh pinggan kecik manakan sama penuhnya pinggan besar.. Banyakkan makan serat.. lebihkan protein.. kuarangkan karbohidrat..

4.  Biler nak makan.. mulakan dengan bismillah.. kendian cari sayur.. tapi kalau ada buah.. makan lar buah dulu.. maksudnya di sini... makan lah makanan yang mudah hadam dahulu kemudian diikuti yang payah sikit nak hadam... daging yang paling akhir.. kalau amik lauk ayam.. ambil lah di bahagian dada.. sebab??  Sebab dada ayam kurang lemak..
 
5.  Makanan kurangkan makan.. atau pantangkan sajer.. roti canai.. nasi lemak.. teh tarik.. wuuuhuuu.. itu lar makanan yang dibelasah hari² sarapan pagi... tapi nak makan sekali sekala boleh lar..banyakkan makan makanan berserat tinggi.. macam oat.. mengenyangkan dan melawaskan sistem pembuangan..

6.  Okeh... dah paham bab cara makan??  Kita pegi ke cara hidup pula... katanya.. makan cara sihat.. hidup pon kena gaya sihat jugak.. bersenam kurang² 3 kali seminggu... yang dikatakan bersenam tu ialah cardio exercise.. yang menggerakkan seluruh otot badan... macam.. main badminton.. berbasikal.. berenang.. main bola sepak.. futsal.. so on... bila kita dah buat cardio then only kita boler proceed buat tekan tubi... kalau tidak tak der maknernyer pon buat tekan tubi untuk bentuk otot.. sedangkan otot² ko diselaputi lemak... yer.. kat sinie lar peranan cardio exercise tadi.. tujuannya untuk membakar lemak² yang berselerak memintal di sebalik daging² otot.. supaya.. bila otot dibentuk melalui tekan tubi... melalui angkat dumbell... otot ko terbentuk cantik lagi firm...
 
7.  Dapatkan tidur dan rehat yang mencukupi... sebab tubuh perlukan rehat untuk bekerja lebih kuat..
 
So.. rahsia sebenar... tiada yang boleh menguruskan badan kita melainkan diri kita sendiri.. tiada yang dapat menggemokkan diri kita melainkan kita jugak... Allah tak akan merubah tubuh badan seseorang itu melainkan atas usahanya... lain ler ko sakit kan... hmmm selisih malaikat..
 
Hurrmmm... cukup lar utk kali nie.. lenkali kita tulis lagie.. ehehehe ;)
 
 

No comments:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails