.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Friday, May 4, 2012

BOB KUMAN yang DiKeNaLi..



Berita pemergian Bob...membuat saya terkilan. Ketika saya di Sabah...Bob menghubungi saya, katanya, "Man kau ok kat sana...Tentang show dkt Universiti KL yg kau suruh aku pg tu Insyallah aku akn pg. Pasal bayaran kau jgn kisah...aku nak tolong agama Allah je..." ...Kemudian saya berjanji dgn Bob utk menziarahinya sewaktu saya di Kuala Lumpur nanti...Malangnya saya terlupa utk berbuat demikian.


Pengenalan saya dgn Bob bermula pada tahun 1997 lagi. Ketika itu dia baru mengeluarkan album sulungnya. Sejak itu hubungan kami sgt baik. Keluar makan bersama dan kami pernah ke Singapura dan Terengganu bersama-sama.


Orgnya cukup baik dan tak berkira walaupun dia sebenarnya dlm kesusahan. Pertemuan terakhir kami ketika saya menganjurkan konsert Khalifah Seni di Pulau Marina, Manjung Perak. Sebelum dia pulang ke Kuala Lumpur dia memanggil saya dan kami berbual panjang. Antara topik menarik, kata arwah, "Man aku nak kahwin lagi. Bukan apa kalau aku sorang2 susah juga. Pendapat kau bagaimana,".


Saya bersetuju tetapi dlm perbualan hari itu yg menyentuh perasaan saya katanya, "Man kau jgn bimbang pasal bayaran mana kau panggil aku akan pergi. Aku nak tolong agama Allah ini sampai aku mati. Kau jangan serik panggil aku lagi. Aku betul2 nak bertaubat kpd Allah..."


'Untuk sahabatku Bob...Kau pergi kerana masanya sudah tiba. Sudah tertulis ajalmu pada hari ini. Jgn kau sedih kerana kawan-kawan mu yg lain juga akan dipanggil kembali sepertimu utk berhadapan dgn Allah di padang Masyar nanti. Cuma masa yg ditulis utkmu agak awal dari kami.


"Siapa saya utk bertanya kpd Allah kenapa kau dimatikan di usia yg muda. Sedang kematian itu telah ditetapkan oleh Allah. Apapun Bob, bersyukurlah dan beruntunglah sahabat di saat-saat pemergianmu, kau mendapat hidayah Allah. Sesungguhnya Allah akn mengampuni jika seseorang itu benar2 bertaubat.


'Buat sahabat-sahabatku FB ku, kadang2 bila diingatkan kembali dlm perjalanan kita menuju akhirat...apalah gunanya hidup tanpa beramal kpd Nya, apalah guna hidup jika kita tidak membantu agama Allah (membuat usaha agama), apalah guna hidup jika tiada pengorbanan yg kita lakukan. Apalah guna hidup jika takut menegakkan kebenaran. Oleh itu teman, dgn peluang yg masih ada ni, bertaubatlah dan beramal bersungguh-sungguh...Bila malaikat maut memanggil mu tiada lagi apa yg mampu kau lakukan'
'Buat Bob...Kau tetap diingatan. Ku sedekahkan al-fatihah dan semoga Allah meletakkan Rohmu bersama-sama org beriman dan para sahabat2 Rasulullah.



Kecil Besar.. Tua atau Muda.. Kita akan kembali bila tiba Waktunya..
 Tetapi.. yang tidak dapat dipastikan.. sempatkah kita bertemu denganNya dalam keadaan yang BERSEDIA..

Al-Fatihah
Mudah² Arwah ditempatkan di kalangan hamba²Nya yang Soleh dan Beriman.. Aaamiiin..


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails