.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Thursday, July 5, 2007

Benarkah Memasak & Mengemas Tanggungjawab Isteri?

Petikan majalah Mingguan Wanita: oleh SUZANA GHAZALI

ARTIKEL: Benarkah memasak dan mengemas tanggungjawap isteri?

"Assalamualaikum Puan. Saya 'S' dari perlis. Saya sudah berkahwin 7 tahun, ada anak 3; 6thn, 3 thn dan 2thn. Masalahnya isteri saya dari mula kahwin hingga sekarang malas memasak dab kemas rumah. Isteri saya sorg guru. Balik kerja isteri saya tengok tv dari pukul 2 hingga pukul 7 mlm. Makan, minum suami dan anak-anak tidak dipedulikan. Saya ingatkan anak-anak saja, kalau tak, dah lama saya bercerai. Tolonglah saya." - Inilah petikan satu sms yg saya terima baru2 ni.

Luahan hati seorg suami yg tertekan dgn sikap isteri yg dikatakan malas memasak dan mengemas rumah. Sikap malas si isteri betul2 menekan si suami hinggakan beliau berhasrat utk menceraikan isteri, jika tidak memikirkan kebajikan anak2. Betapa beratnya kesan drpd sikap si isteri yg tidak melakukan kerja2 memasak dan mengemas rumah. Kenapa sampai begitu kesannya? Apakah memasak dan mengemas rumah mmg menjadi tugasan isteri? Apakah memasak dan mengemas rumah adalah tanggungjawap isteri?

Beban tugas
Saya teringat kata2 Mak saya tika saya di usia remajadan agak liat utk membantu kerja2 memasak: "Org perempuan ni, walau pandai camana sekalipun, mmg tak lepas dari dapur." Saya akui, mmg secara lumrahnya, memasak dan mengemas rumah adalah tugasan wanita. Setiap anak perempuan, apabila sudah boleh disuruh dan diharapkan utk melakukan sesuatu maka kerja2 rumah akan mula diberikan kpdnya. Bermula dgn menyapu sampah, mencuci pinggan mangkuk dan akhirnya memasak.

Kembali kpd persoalan say di awal tadi, apakah memasak dan mengemas rumah mmg menjadi tugasan isteri? Apakah memasak dan mengemas rumah adalah tanggungjawap isteri? Kalau dilihat kpd tanggungjawap seorg isteri yg disenaraikan menurut tuntutan syariat, tidak tertulis pun bahawa seorg isteri perlu memasak atau mengemas rumah. Tanggungjawap dan kewajipan seorg isteri adalah utk melayan suami pd setiap masa dan ketika. Diriwayatkan di dlm satu kisah yg berlaku pd zaman Rasulullah s.a.w: seorg wanita menunggu kepulangan suaminya ke rumah dlm keadaan dirinya berpakaian yg boleh menimbulkan keinginan suami utk melakukan hubungan kelamin. Dijelaskan jika bahawa Rasulullah berpesan kpd para suami yg keluar dari rumah dan berjumpa dgn mana2 wanita agar segera pulang utk 'bersama' dgn isteri. Kenapa? Kerana lelaki mempunyai keinginan yg satu dan kuat dan menjadi tugas serta tanggungjawap isteri utk melayani keinginan suami.

Air tangan wanita
Ulama juga pernah menjelaskan bahawa menjadi kewajipan seorg suami yg berkemampuan utk menyediakan pembantu rumah kpd isterinya bagi membantu menguruskan kerja2 rumah tangga malah menjadi WAJIB jika isterinya itu mmg berasal drpd kelaurga yg semmgnya mempunyai pembantu rumah. Diriwayatkan juga Rasulullah s.a.w bertindak menjahit pakaiannya sendiri malah baginda juga turut menyusun kasut. Semua huraian dan penerangan ini mejelaskan bahawa memasak dan mengemas rulah bukanlah tugasan dan tanggungjawap isteri. Dalam erti kata lain, seorg isteri tidak boleh dimarahi apatah lagi diceraikan apabila beliau enggan atau malas melakukan kerja2 rumah spt memasak atau mengemas. Namun, seperti yg selalu saya jelaskan: peranan, tugas dan tanggungjawap seorg isteri adalah utk menjaga kebajikan suaminya. Maka adalah menjadi SATU BONUS JIKA ISTERI YG MEMASAK DAN MENGEMAS RUMAH sendiri. masih ingat lagi perbincangan saya mengenai Rahsia Air Tangan Wanita? Ya! Spt yg saya jelaskan, tangan wanita mempunyai rahsia yg tersendiri dan yg paling penting, air tangan wanita mampu menambat kasih sayang seorg lelaki. Saya teringat pesanan Mak saya, walau sesibuk mana pun, usahakanlah juga utk menyediakan sendiri hidangan utk suami kerana kasih suami akan bertambah dan 'melekat' jika perutnya sentiasa diisi dgn hasil air tangan isteri. Secara logiknya juga, kasih suami akan bertambah jika isteri bijak menguruskan rumah tangga, menghias persekitaran dan mampu menyediakan hidangan yg lazat dan menyelerakan. Saya pernah mengendalikan kes seorg lelaki yg kembali mencari isteri pertama yg telah diceraikan gara2 mengikut kehendak isteri kedua yg lebih muda dan cantik, dgn alasan isteri pertamanya bijak membaca selera makannya dan pandai menyediakan hidangan yg lazat utk dirinya.

Namun, perlu dingat! Walaupun memasak dan mengemas rumah menjadi satu bonus kpd isteri utk terus menawan hati suami bkn bererti isteri perlu melakukan segalanya bagai hamba. Penat di pejabat belum habis, dah perlu mengadap urusan di rumah sedangkan suami memanjakan diri di depan televisyen atau menghitung huruf di muka akhbar. Perkara sebegini TIDAK WAJAR BERLAKU. Kerja2 rumah PERLU DILAKUKAN BERSAMA-SAMA ataupun lakukan pembahagian tugas. Isu 'queen control' tidak boleh diwujudkan jika suami membantu isteri melakukan kerja2 rumah.

Merujuk kpd kes di awal tadi, walaupun memasak dan mengemas rumah bukan tanggungjawap isteri tetapi sikap si isteri yg mengabaikan langsung kebajikan suami dan anak2 mmg tidak wajar berlaku. Cubalah berbincang dan cari jalan penyelesaian kerana kewajipan dan tanggungjawap seorg ibu adalah menjaga dan mendidik anak2nya. Ikhtiar utk mengatasi masalah adalah lebih baik drpd terus lari drpd masalah.

No comments:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails