.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Tuesday, April 2, 2013

NASIHAT DARI IBU ROSE: SeLF ESTeeM..

Nak jadik mak bapak bukan senang.. nak didik anak bukan kerja mudah.. sambil mendidik.. sambil belajar.. cuba menjadi parent terbaik.. jom tgk apa kata Ibu Rose..


JIKA ANAK TIADA KONFIDEN NAK BUAT BENDA SEPERTI BERENANG, MELUKIS DSBNYA! APA NAK BUAT????

Pertama sayang jangan risau sangat. Sebab tenaga risau sayang itu menyebabkan dia rasa gementar. Tenaga boleh dirasai dan berpindah. Just relax and take it easy if he looks afraid. Mungkin dia bukan takut, tetapi mungkin dia jenis yang analisa dahulu. Ini adalah jenis keperibadian dan karekter.

Konfiden ada kait mengait dengan skil. Jika tiada skil, maka tiada konfiden. Contoh, ibu tiada konfiden untuk bermain guitar sebab ibu tiada skil itu. Namun, ibu tidak berasa rendah hati kerana tidak pandai bermain guitar. kerana ibu mempunyai hormat yang tinggi kepada hormat diri ibu. Ibu tahu, jika ibu mahu maka ibu boleh belajar skil bermain guitar dan pandai bermainnya.

Anak yang takut masuk ke dalam air untuk berenang, bimbing saja tangan dia tanpa memberi komen negatif, contohnya kenapa ini pun nak takut dan segala yang sewaktu dengannya.

Bila dia dah dapat skil itu, maka dia akan konfiden berenang. begitulah dengan semua hal.

Bila anak yang belum konfiden di dalam sesuatu hal dimarah dan diberi komen negatif, maka hormat dirinya akan tercalar, maka itu lah yang menjadikan dia takut melakukan segala benda baru.

Semoga sayang tidak termasuk di dalam jerat kehidupan ini , menjadi ibu atau bapa yang menjatuhkan hormat diri (self-esteem) anak-anak yang anda sayangi.

Salam Kasih - Ibu Rose



No comments:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails