.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Tuesday, February 26, 2013

ALYaA DaRJaH 1 SuDaH..

Salam.. dah lama aku tak kasik personal touch kat blog kesayangan aku nieh.. ehehe.. sori lah pembaca² blog Bonda yang tak jemu² menjengah... aku perasan biziiii... dan mood blogging kelaut.. nampaknyer idak ler setegar mana kekuatan berbloging ku inie... tarikkkk nafassss..... huuuuurrrrmmm... hembusss... kita mulakan sekarang buangkan angin lemau yang bertapa dalam badan... berbekalkan semangat tulisan hari ini merupakan kenangan hari esok... akan aku tarikan jariku di atas keyboard itam inie demi mencoretkan suka duka tawa tangis kehidupan seorang ibu beranak empat.. yeah... ini kenanganku... untuk tatapan anak²ku di masa akan datang... I love my family... dan akan aku baitkan kisah hidup kami di sinie... walaupon citer nie dah basi kan.. terperam jer kelemauan..

Tahun ini tahun besar buat anakku Alyaa... pengalaman besar juga buat kami ibu bapanya... she's finally in standard 1... OMG... teraser tuanya... hehehe.. dia sangat excited.. kami lebih² lagie..

Persediaan telah diatur seadanya... beli baju kurung 3 helai, pinafore 1, kemeja putih 1, tie 1, kain sekolah kebangsaan 2 helai, sekolah agama 2 helai.. tudung dua, anak tudung 2, stoking, kasut, beg sekolah, warna, alatulis, buku iqra'..

Anak masuk tahun 1 sesi persekolahan rasmi nie sama lar jugak rasanya macam menimang cahaya mata buat pertama kali... macam² persediaan nak buat.. sebelum lapor diri di sekolah ada banyak lagi prosedur lain perlu dilalui..

Seawal anak menjangkau usia 5 tahun kita dah boleh daftarkan dia ke sekolah rendah yang kita inginkan.. pastikan yang berdekatan dengan rumah kediaman atau rumah penjaga dorang semasa kita bekerja.. sekarang dah mudah.. register online dulu.. pergi ke Kementerian Pelajaran ikut negeri masing².. cari tools aplikasi atas talian.. baca betul² arahan dan silalah isikan butiran² yang dikehendaki.. bila dah siap semua kita akan diberikan satu no. pin.. no. pin nie penting untuk rujukan dan kemaskini permohonan.. lepas tu kita dikehendaki mengemukakan dokumen asal +1 salinan bagi mengesahkan permohonan.. (kena pegi sekolah tu untuk dapatkan cop pengesahan)..
 
Empat bulan sebelum sesi bermula, satu envelop samada anak kita dapat atau tidak sekolah di situ akan dihantar bersama borang² berkaitan untuk diisi.. lengkapkan borang dan datang (sekali lagi) ke sekolah untuk submit.. bawa bersama dokumen asal surat beranak.. belakang surat beranak nanti akan dicop no. pendaftaran persekolahan.. selamat sudah... dan lepas tue.. kita akan diberi surat.. (lagi..) dengan maklumat sesi orientasi dan ujian pengesanan (untuk tentukan sebijak manakah anak kita.. dan akan ditempatkan di kelas mengikut level masing².. ini bertujuan memudahkan cikgu memberi tumpuan kepada pelajar² yang memerlukan).. okeh! Settle bab pendaftaran persekolahan...
 
Hari pertama sesi bermula... kita dikehendaki pula menyediakan sejumlah wang... untuk membeli buku².. baju sukan.. name tag.. tie.. abacus.. lencana.. dan yuran PIBG.. tambah tolak bahagi semua gedebak gedebuk ada lar dalam RM200.00.. settle bab sekolah kebangsaan... kena laks cari sekolah agama... hehhh... mustiiii... semua orang nak anak dorang cemerlang dunia dan akhirat kan.. jadinya.. pegi ke SRA/KAFA berdekatan.. isi form gedebak gedebuk.. juga dekat nak RM400.00 (itu bayaran termasuk yuran untuk setahun.. KAFA mahal sikit dari SRA tapi nak register lebih mudah.. kalau SRA kena pulak pegi Majlis Agama mintak pengesahan.. so... sekolah agama selesaiiii... satu lagi problemo... bagaimanakah anak kita akan ke sekolah... pencarian bas sekolah bermula.. dengan bertanya di sana sini.. telefon ke sana sini... akhirnya RM70.00 sebulan dari rumah tok ke KAFA dari KAFA balik rumah tok.. dtg balik umah tok untuk hantar ke SRK.. dan ambil semula dari SRK ke rumah tok... there u goes.. 2 trip.. dan begitulah.. bermula sesi persekolahan si Alyaa .. Alhamdulillah.. dia ditempatkan di kelas pertama... semua budak dalam kelas tu dah pandai membaca dan menulis.. dan lebih ramai student perempuan dari lelaki... hurrrmmm... kesian Alyaa.. jadual padat dari pagi ke petang.. pagi² ke sekolah agama.. tengahari ke sekolah kebangsaan.. malam pegi kelas mengaji pula.. ayah ngan bonda tak ada harta.. hanya ilmu yang dapat kami beri.. agar masa depan anak² kami tersuluh terang.. walaupon kami dah tak ada lagi di dunia ini...
 
Untuk anak pertama masuk sekolah rasernyer memang agak renyah.. tapi bila yang seterusnya rasernya akan bertambah mudah... oohhh.. Aisha sekarang di Kindergarten 2.. dari tahun lepas dia dah boleh membaca.. thn depan dia ke sekolah yang sama dengan kakak dan si Ainna pulak masuk tadika... yuran tadika... perghhh bih kurang yuran masuk universiti.. same goes.. tetap perlukan bas sekolah untuk ke tadika.. setengah orang kata membazir.. tapi apa yang kita tak tahu sebenarnya.. early education is the most crucial part of learning.. dari sini lar kita pupuk minat mereka untuk belajar.. membentuk sahsiah diri untuk menjadi seseorang yang berguna suatu hari nanti.. Ya Allah.. Kau permudahkanlah jalan anak²ku menimba ilmu yang berguna di dunia dan akhirat... amiiiinnnn....
 
Hari orientasi.. kami sampai agak lambat.. semua orang dah beratur..

Alyaa pon terpaksa berbaris di belakang..

Guru Besar sekolah nie kecik jer orangnya.. :)

Ibu bapa diberi taklimat sementara anak² dibawa mengenali kawasan sekolah.. toilet.. kantin.. perpustakaan.. makmal komputer.. surau.. bilik guru.. etc.. dorang juga diajar cara membeli makanan di kantin hari tue..

Buku² teks adalah percuma.. tapi pinjaman lar kan.. dan adalah menjadi tanggungjawab Bonda pula menulis nama di setiap buku² Alyaa..

Di hari pertama sesi persekolahan 2013..

Alyaa with Bonda..

Pentas di dewan..

Semoga Alyaa pandai bawa diri..
 
 

2 comments:

Ann Ishak said...

Alyaa belajar rajin2 ye, biar pandai dan berjaya nanti. jangan lupa jasa ibu ayah ye

Belinda Adzmi Ibu Ilhamny said...

semoga berjaya.. comel..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails