.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Friday, August 24, 2007

..MaRi Kita MeMBeBeL..

Hmm.. hi again everybody.. missed me?? :D Well.. well.. well.. here I am again.. once a week.. kira cam weekly digest lar eak.. hahaha...

Dalam tempoh seminggu.. memacam dah jadi.. tak tau nak start yg mana satu.. aku citer mana yg aku ingat jer ler.. dah seminggu.. byk yg dah basi.. sebenarnya dah terlupa.. hiii...

Semalam pas amik Alyaa dari bbsitter dia.. aku rasa suhu badan dia semacam.. mcm nak demam anak aku nieh.. laki aku tak balik sekali.. byk keje kat opis.. so.. there I am pick up Alyaa.. baru masuk umah.. sampai umah lepak jap tgk Manjalara sambil melayan si Alyaa yg keletah.. Kak Ayang kata dia tanak makan sgt tadi.. setakat minum susu & makan biskut jer.. baju Alyaa basah maser aku bagi dia air masak.. so aku jemurkan baju dia kasik kering.. aku tgk perut dia buncit semacam.. tak macam biasa.. tepuk² macam angin.. aku tak sure sbb anak aku tak pernah kena kembung.. dan dia jugak bukanlah baby yg buncit.. perut dia biasa jer.. so.. aku rileks.. mungkin badan dia dedar sebab nak tumbuh geraham kot.. aku tgk semenjak 2 menjak nie jari dia asyik dok main² gusi..

Ady balik lepas abis citer Susuk.. maser tu aku dah abis masak.. curi² masak time Alyaa tido.. lepas bangun tido.. punya lar dia merengek.. nak lekat ngan aku jer.. dia cam tak selesa.. sib baik ayah dah balik.. dengar jer bunyi kunci kat muka pintu dia dah standby.. nampak jer Ayah.. terkedek² dia lari.. sambil merengek².. cam mengadu ketidakselesaan dia.. cian anak Bonda.. risau jgk aku.. tgk dia tak selera makan.. setakat minum susu jer.. tu pon sikit sgt.. lepas abis tgk Kasih Suci.. tgk video yg laki aku download dari internet.. tergelek² laki aku demonstrate tarian poco² yg terkenal dari masyarakat Sunda Indonesia.. best jgk tarian tu biler nari reramai.. tapi aku dah keletihan.. Ady bawak Alyaa dlm bilik.. tidokan dia.. pas solat n kemas lauk.. aku pon masuk tido.. dlm kul 3.00 pg.. Alyaa merengek lagi.. nampak gaya cam nak termuntah.. cecepat aku suh laki aku bawak dia ke sinki.. mmg betul dia muntah.. byk jugak.. abis baju cik abe.. aku masakkan air panas.. suh laki aku tuang dlm baldi.. campur air paip kasik suam² kuku.. bukak diaper Alyaa.. aku cuba petua yg aku dpt dari ibuyahoogroups.. dia kata rendam kaki baby sampai dia kencing.. biler dah terkencing.. Insyaallah turun lar suhu badan dia.. tak sampai seminit aku letak Alyaa dlm baldi.. dia kencing.. lega aku tgk... aku bersihkan badan dia ngan air suam.. lap kering².. Alyaa masih tersedu sedan.. pas tu selambak dia muntahkan lendir kahak.. Alhamdulillah.. ini yg mengganggu pernafasan dia rupanya.. lepas tu dia dah ok.. aku sapukan minyak telon kat dada, belakang, tapak kaki & betis dia.. suhu badan Alyaa dah turun.. perut yg kembung pon dah kempis.. syukur.. pakaikan dia baju & seluar.. buatkan susu suam.. dan dodoikan dia tido.. Lega aku tgk si kecil tido selesa.. adalah amat merisaukan biler tgk darah daging kita sakit.. sakit dia.. sakit juga kita..

Pagi tadi.. berat jer kepala nak bangun.. sedikit pening tak cukup tido.. lambat sikit kuar rumah dari biasa.. aku bekalkan Kak Ayang dgn Medical Card Alyaa.. kalau² Alyaa masih demam dia bleh bawak Alyaa ke panel klinik kat bawah apartment kitorang nie.. dan mmg dia bawak masa aku call tadi.. dia kata doc ckp anak aku nie panas dlm.. doc kasik ubat demam & antibiotik.. harapan aku Alyaa cepat sembuh.. Kesihatan merupakan sesuatu yg amat beharga.. bila salah seorang dari anggota keluarga kita sakit.. seisi keluarga rasa tidak sihat dan turut berduka.. byk aktiviti menyeronokkan akan tertunda.. yelah.. jiwa tak sihat.. mana nak enjoy buat sesuatu kan.. itulah dia ikatan kekeluargaan.. satu terkena.. semua terasa..

----------------
Dah dua kali tgk pertunjukkan bunga api kat PICC Putrajaya.. pertama dari Malaysia.. kedua kelmarin dari Australia.. hari Sabtu nie cadang nak pegi lagi.. ntah dari negara mana laks aku tak sure.. aku nie bukan lar kemaruk bunga api sgt.. tapi mak & laki aku yg mmg amat teruja.. aku mengekor jer.. Org ramai tak hengat... jam dia toksah cakap.. rasa cam serik nak pegi.. tapi pertunjukkan dia happening larr... cantik dada langit yg kelam dihiasi percikan bunga api berbagai corak & warna.. ntah brp ratus riban lar dorang abiskan utk pembakaran mercun di langit tu?? Alyaa memula tgk kechoh jugak mulut dia.. tak bergerak kejap.. siap kuar "fuyoo" lg dari mulut dia yg comel tu.. ngalahkan org besar..

First time persembahan dari Malaysia tu kitorang mmg unprepared.. perut lapar tak hengat.. jalan laks jammed.. abis pertunjukkan tu balik ke kereta... lagi frust biler tgk bontot keta yg come lote tu kena kiss kat bucu.. walaupon tak kemek tapi cat dah tersagat.. berdahanam jugak lar laki aku membebel... sakit hati keta yg punya angkara dah cabut lari.. kita punya lar hati² bawak keta.. owg sengsenang jer sengol²an.. dah sengol kena lar cubit²an kan.. ini blm sempat cubit.. dia dah lariii dah... hiiiii.... benda dah nak jadi...

Takat nie dulu.. lain minggu bebel lagi....

No comments:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails