.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Friday, December 14, 2012

OME: The Difference Between RESPONSE & RESPOND

Oh My Englishhh...

 
Sesungguhnya orang yang paling rugi dalam dunia nie adalah orang² yang merasakan mereka pandai.. maka rugilah mereka yang berhenti belajar.. tanpa kita sedari hidup yg kita lalui ini satu sekolah yang kita tak akan pernah graduate sampai lar kita mati... belajar.. belajar dan belajar.. pengalaman dalam kehidupan adalah cikgu yang paling bermakna.. okehhhh... panjang mukadimahnya... the point is...
 
Satu hari tetiba aku terkonpius... maser nak antar email pada boss aku... waaa... guna english meh.. hehehe.. sekali sekala tidak ada salahnya... to be frank.. aku nie bukan terer sangat english.. bila aku tak tau sesuatu aku keliru.. the best kamus is the internet.. aku gugel jer lar bagi menjernihkan kekeruhan pemikiranku... dan nak citer lagi... aku nie selalunya banyak belajar perkataan baru bila waktu aku nak mengarang sesuatu... tak kira lar.. emel ker.. surat ker.. entry kat blog ker.. dan aritu.. aku terkeliru dengan penggunaan perkataan 'Response dan Respond'.. maksud dia sama kan.. tapi masa bila kah kita nak guna 'Response' dan masa bila pula kita nak guna 'Respond'..
 
Okeh.. hasil pencerahan yg aku dapati dari pakcik google..
 
Primarily they are the same but they are of two different grammar forms. One is an action word and one is a thing.
 

Respond is a verb and response is the noun form of the word "respond".
Respond itu kata kerja manakala response pula kata nama.

Dalam Bahasa Melayu-nya...

Respond = Menjawab
Response = Tindak balas..

Paham murid²....??  Penjelasan...?  Hurmmm... okeh.. aku cerahkan lagie dengan contoh ini:

1) My husband didn't respond to my SMS. - in this one respond is the verb.

2) I haven't got a response from my husband SMS yet. - in this one response is the noun because it is the thing being received.
 
 Ok.. paham dah??  Sampai jumpa lagi di masa keliruku yang akan datang... ^_________-
 

No comments:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails