.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Friday, November 30, 2012

JaGa² BiLa DiDaTaNGi KaNaK² TiDaK DiKeNaLi..

Sedang saya menikmati Tutti Frutti saya.., tiba2 datang seorg kanak2 lelaki Melayu dlm lingkungan umur 8 tahun. Duduk disebelah meja saya & berkata: Pakcik., mahal tak ice-cream tu? Dia ada jual sikit2 tak?

Saya jawab: Kalau adik ambil banyak, kena la bayar lebih.

Beliau terus mengajukan soalan demi soalan, tapi saya mendiamkan diri. Mungkin anda anggap saya sombong atau angkuh. Mungkin ada yg berkata: Ala Max ice-cream mcm tu pun nak berkira., belikan la aje kat budak tu."

Sebenarnya rakan saya dah terkena. Beliau didatangi oleh budak seperti ini, & beliau belanja dia Tutti Frutti., duduk berbual dgn budak tu, dlm masa 5 minit 2 lelaki berusia approach dia dan berkata "Awak culik anak saya ye"...budak tu pun berkata: Ayah ni la pakcik yg suruh saya naik kereta dia.

Pendekkan cerita, rakan saya diugut supaya bayar RM1,000 kalu tak hendak perkara itu dilaporkan pd polis. "Ayah" budak tu siap tunjuk laporan polis yg dibuat yg mengatakan anak dia hilang & diculik. Utk tidak kecoh rakan saya ke ATM machine & bayar Ayah budak tu. Mereka hilang setelah mendapat RM1k.

Cara baru warga kota cari duit di KL ketika musim cuti sekolah ini. Oleh itu., saya berhati2 & tidak layan budak itu. Bukan saya kedekut tapi mengapa budak 8 tahun jalan seorg diri & datang tanya kat saya pasal ice-cream. .?

Kredit fb hamba ALLAH
Mohon shared
 

7 comments:

Eliss said...

macam2 taktik ada yer. alahai.semoga x didatangi laa budak mcm ni. kalau nak mintak sedekah, tak kisah la. lepas tu dia pergi terus kalau kita hulur duit kan.

Ayu Ayunie said...

takutnya bila baca ni.. tak pasal-pasal rugi 1K semata-mata tu. amcam-macam skrg ni..

syariza09 said...

bahaya ni. mcm2 taktik tipu yer skrg ni

mummy_ayu said...

wah..1st time dgr nie..memang kena berhati2..tq for sharing

SYANI said...

Macam2 taktik menipu zaman sekarang ni.. First time dengar kes camni. Thanks for the info.

Bonda Ryan said...

terima kasih atas info..kn beringat nih, takut betul dgn taktik kotor macam nih :/

MumMe said...

thanks for sharing...


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails