.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Friday, November 29, 2013

HiKMaH Di SeBaLiK BARAH..


Walaupun perjalanan menentang barah dikelilingi pengalaman yang pahit dan sakit, ia membawa keluar keindahan sifat manusia yang mungkin telah lama terpendam dalam individu atau sesebuah keluarga. Dewasa ini, keluarga dibelah-bahagikan oleh kerja-kerja harian dan komitmen-komitmen persendirian yang lain. Masa yang diluangkan bersama ahli keluarga tercinta semakin kurang. Demi kerjaya dan kehidupan yang diimpikan semua itu dikorbankan. Kita menjadi leka dan mengabaikan keluarga kita. Dalam kesibukkan kita mengambil mudah segala-galanya hingga beranggapan orang tua kita tidak akan jatuh sakit atau menua sama sekali dan sentiasa berada di sisi kita. Ahli keluarga terkadang dianggap membebankan dan mengikat kita daripada bergerak lebih pantas mengejar impian duniawi.

Barah tidak diundang.  Menjadi tamu secara menekan merubah segalanya dengan drastik.  Seringkali perubahan hadir bersama kesan-kesan negatif. Namun begitu, setiap musibah ditemani hikmah, masa keluarga yang dahulunya jarang kini bertambah kerap. Kita mula menghargai perkara-perkara yang tidak pernah kita sedari sebelum adanya barah. Kita mula mencari keseimbangan antara impian duniawi dengan orang-orang tersayang dalam hidup kita. Malah, barah membuatkan kita lebih cenderung menghargai masa yang terhad bersama mereka yang terpaksa mengharungi sisa- sisa hidup dengan barah.

Proses mengenali barah memberikan satu pengajaran yang amat berharga. Dalam hidup kita, akan ada ketika berlaku sesuatu yang di luar kawalan kita. Kita cuma insan biasa tidak mampu mengubah takdir. Yang tersurat tidak boleh diubah, namun, kita boleh mengubah cara kita menghadapi suratan yang telah ditentukan itu. Kita mampu dan boleh mengawal emosi dan perlakuan kita menghadapi situasi yang berlaku. BAGAIMANA? Dengan bersikap optimis dan belajar menghargai detik-detik masa yang kini terhad. Dengan menjadi positif, kita mampu mendatangkan impak positif kepada semua orang di sekelilling kita.


Harapan, ialah pemberian yang terbaik kepada seseorang. Terutamanya bagi mereka yang terpaksa mengharungi detik-detik tidak diimpikan dalam hidup mereka. Harapan membolehkan seseorang terus berjuang meneruskan hidup dan cita-cita. Harapan dapat mengubah semangat yang pasrah. Pada ketika ini, AXA AFFIN bekerjasama dengan National Cancer Society Malaysia dalam satu inisiatif untuk membantu pesakit barah. AXA AFFIN akan menyumbangkan dana kewangan kepada National Cancer Society Malaysia untuk setiap blogger yang menghasilkan blogpost untuk inisiatif ini. Dana kewangan yang disumbangkan akan digunakan untuk membiayai perbelanjaan pusat jagaan pasca rawatan para pesakit barah.

Untuk turut serta dalam inisiatif yang mampu mengubah persepsi para pesakit barah melalui harapan yang kita berikan, sila hubungi Richard Moh di richard.moh@lionandlion.com atau 0168022801. Bersama-sama kita memberikan harapan kepada mereka yang memerlukan. 

No comments:


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails