.:KeNaLaN MaYA BoNDa:.

JoM TuKa LiNk di SINIE

Tuesday, March 23, 2010

KeNaPeR Ada BLoGGeR X PeRNaH Dpt BuFFeReD EaRNiNG??

Salam... lanjutan posting yg lepas.. ada yang bertanya.. kenapa dia (nuffnanger) tak pernah atau jarang dapat "Buffered Earning"?? KakPah bukan pakar dalam bab iklan² nie.. tapi.. soklan korang akan terjawab kalau korang godek dan study betul² pasal Nuffnang kat website dia tapi untuk memudahkan pemahaman korang yang dah bacer berkali².. pon masih lagi confuse... okeh meh KakPah terangkan sikit kekaburan yang menutup kejelasan pemahaman korang..

Pertama sekali.. korang kena paham... "Buffered Earning" untuk iklan "MCPM" (Metered Cost Per Impression) atau "CPM" (Cost Per Impression) ke atas satu² blog ditentukan oleh advertiser yg berminat dengan blog korang...

Advertiser dah labur banyak duit untuk mengiklankan produk mereka.. jadi mereka akan memilih blog² yg bersesuaian berdasarkan kriteria² seperti di bawah bagi memastikan matlamat iklan mereka mencapai target/prospect yang dikehendaki:

1) Kepelbagaian pembaca blog korang... dari segi jantina, usia, perkerjaan.. etc.. ini semua dapat ditapis advertiser melalui nuffnang survey yg selalu korang kemaskini.. ulang sekali lagi... Selalu.. mesti selalu update... sebab setiap iklan yang ingin dikempen mempunyai sasaran pembacanya sendiri... mungkin advertiser nak iklankan barang makeup.. jadik blog yang sesuai mungkin blog yg pembacanya terdiri dari kalangan wanita... kalau advertiser nak iklankan barang sukan.. mungkin dia akan target blog yg pembacanya terdiri daripada pembaca lelaki... lelaki kan suka bersukan.. hehehe

2) Kepelbagaian entri.. jangan lah korang asyik bercerita pasal diri sendiri sahaja... tak salah kalau kita jadik pelangi... rajin membaca... surat khabar.. majalah.. amik tahu isu semasa... asal jgn berpolitik kat blog sudah... kang ISA dalam juga korang masuk.. itu aku tak tau!

3) Kedudukan tapak iklan kat blog korang... letakkan diri korang sebagai advertiser.. sudah tentu korang akan pilih tapak yg paling jelas... paling atas... seperti yg telah digariskan dalam website nuffnang sendiri... kalau tapak iklan ko letak kat footer blog ko... agak².. ramai ker pembaca akan perasan... apa motif sykt iklan nak buang duit bayar tapak yg tak dapat mencapai target audience mereka... membazir kan... jadi... tempat korang letakkan tapak iklan di blog merupakan kriteria yg sangat penting... korang punya pembaca yg pelbagai.. entri yg pelbagai.. tapi tapak jauh di kaki bukit... saper nak tgk dik oiiii... kalau boleh... maksimakan tapak² iklan di blog korang... tepek ketiga² code yg ada... Leaderboard, skyscraper dan large rectangle di tempat yg bersesuaian... maka cerahlah peluang korang utk dipilih sbb mengikut kebiasaan pengiklan mempunyai budget yang spesifik dan mereka akan membahagikan pelaburan iklan tersebut melalui ketiga² jenis tapak yang ada..

4) Keistimewaan ahli yang setia.. ini kelebihan nuffnanger yg berstatuskan Glitterati.. bermaksud blogger yang tidak serve iklan dari sykt iklan lain selain Nuffnang di blog mereka..(adsense boleh sebab bukan sykt iklan di Asia).. Melalui program ganjaran kepada blogger² yang setia..mereka akan didahulukan dalam sessi pemilihan yang mana bayaran yang diberikan juga lebih tinggi dari blogger biasa..



p/s: Ohh.. KakPah dapat satu lagi Buffered Earning yang baru.. ;) Mekasih Nuffnang!


1 comment:

.::WaNiE::. said...

tak penah dpt :(

tapi xpela baru lagi register pun hehehehe


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails